Gå til innhold

Etternavnkluss!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og samboeren min har dobbelt etternavn, altså et som er fra mødrene våre og blir regnet som mellomnavn, og er fra fedrene våre som står som etternavn. Jeg har et mye sterkere forhold til mitt mellomnavn, og vil gjerne gi det videre til våre kommende barn. Han er like "glad i" begge sine navn, men jeg syns mellomnavnet hans er vakkert, mens etternavnet hans er et utroolig vanlig -sen-navn, som jeg verken vil hete selv, eller at våre barn skal hete.

Dermed så vil jeg helst sette sammen våre mellomnavn fra morssidene til etternavn til barna våre. Han er enig i at det klinger mye bedre, og med tid og stunder tror han også at han vil kunne venne seg til å bytte til det når vi gifter oss.

Men, vi er oppriktig redde for at spesielt faren hans, og farmora mi, skal bli dødelig fornærmet for dette, da 'deres' navn jo vil forsvinne. For meg er det like naturlig å føre videre navnet fra morssida, men i deres verden er det farssiden som skal videreføres.Faren hans er skit fra mora, og har et litt anstrengt forhold til henne, og farmora mi er generelt en smule spesiell. Vi vet at de ikke har noe med det, og at vi er voksne mennesker som kan gjøre akkurat hva vi vil. Samtidig så vil vi jo ikke at de skal bli sure, men jeg aner jo virkelig ikke hvordan vi kan legge det frem på en måte som gjør at de forstår hvorfor vi har gjort som vi har gjort.

Kan jo ikke akkurat si til farmor at vi valgte navnet fra morssida fordi det er mye penere, og jeg dessuten har et mye bedre forhold til mormor og morfar enn henne?? Eller til faren hans at jeg syns at hans etternavn er så stygt at vi valgte mora hans sitt? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dere trenger å forklare valget deres. Det er snakk om deres barn og dere gjør som dere vil. Broren min og kona valgte å gi sønnen hennes etternavn da det er mye mer sjeldent og vakrere. Mammaen våres ble skuffet over dette og hadde visst nok ringt svigerdattra og "klaget". Heldigvis er ho sterk nok til å stå i mot og fikk i tillegg støtte fra broren min. Enden av visa er at babyen fikk det navnet foreldrene hadde valgt og bestemora måtte bare finne seg i det. Virker som om at det ikke er noe problem nå som barnet har fått navnet og det ikke er noe å gjøre med det uansett :)

Skrevet

Det er jo ikke uvanlig å gjøre det slik i våre dager. Kjenner selv noen som har gjort akkurat det samme som du skisserer. Vi syntes det var litt rart til å begynne med, men nå tenker vi ikke noe over det. Vi selv har også valgt bort mitt farsnavn til fordel for mellomnavnet mitt på ungene.

Skrevet

Kjør på! Dette har ingen noe med! I mannen min sin slekt ble det sterke reaksjoner da vi utelot hans etternavn til barna, og brukte bare mitt, men det var vårt valg og ingen andres!

Skrevet

Dere gjør selvsagt som dere vil. Personlig så synes jeg det er underlig når man på dørskiltet knapt kan skjønne hvem som er i familie.

Her bor:

Kari Lund Seter

Per ås Larsen og

Ole Lund ås

For ikke å snakke om de familiene som ikke blir enige men som kjører på med hele smala: Ole Lund-Seter ås Larsen. Arme barn!

Skrevet
Dere gjør selvsagt som dere vil. Personlig så synes jeg det er underlig når man på dørskiltet knapt kan skjønne hvem som er i familie. Her bor: Kari Lund Seter Per ås Larsen og Ole Lund ås For ikke å snakke om de familiene som ikke blir enige men som kjører på med hele smala: Ole Lund-Seter ås Larsen. Arme barn!

Enig med den :P

Synes det er litt rart når feks som hos min bror, når konen og barna har samme etternavn, og min bror har sitt etternavn.. ser jo ut som han er stefar eller noe... Og de har etternavn som man fint kunne satt sammen.. Litt rart.. :P

Til trådstarter : Velg det dere vil :) Dere angrer nok heller på det hvis dere velger det dere IKKE vil ha :)

Skrevet

Så lenge ingen av navnene er beskyttet (under 200 som har dem) velger dere bare det dere liker best selv. Noen blir kansje sure i 5 minutter. Det pleier å gå over.

Hvis mellomnavnene er beskyttet har dere ikke automatisk rett til å gi dem til barna.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Drit i hva den eldre generasjonen sier om navn!

Jeg mener at vi ofte skal høre etter, i alle fall med et halvt øre, hva de eldre sier, men akkurat når det gjelder navn, så er mange av de eldre ganske så konservative og ensporet. Navneloven ble endret for noen år siden, og dere er i deres fulle rett til å velge, og sette sammen navnene deres sånn som dere selv vil. Og det skal dere bestemme, ikke farmor eller noen andre.

Jeg synes likevel at det er praktisk når hele familien har samme etternavn, men vi trenger jo ikke gå lenger enn til "naboene" våre på Island og se litt på hva de gjør. Så vidt meg bekjent, så har man ikke samme etternavn i familiene der. Men altså: Dere bestemmer navn i deres familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...