Gå til innhold

Diabetes hos barn, noen som kan se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kompis har en mor som har diabetes type 1... kompisen min har en gutt på litt over to år og han er redd for at gutten skal få dette. Han har vært til legen selv for å se om han har genet for å få diabetes og det har han ikke... Gutten spiser bare "usunn" mat, som feks skive med syltetøy og nugatti, ketchup på alt, bare saft og brus, kjeks osv...

Så spørsmålene jeg stiller nå, er;

Kan gutten då diabetes selv om pappaen ikke har genet? Er det stor sjange for å utvikle diabetes med det kostholdet gutten har? Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kostholdet har ingenting å si for hvorvidt man utvikler diabetes 1. Om barnet kan få det uten at far er bærer av genet er umulig å si. Barnet har jo 50% av genene sine fra mor. Diabetes 1 er dessuten, så vidt jeg vet, ikke knyttet til kun et enkelt gen, og det er mange faktorer som spiller inn.

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Ja, han kan få diabetes selv om han ikke har genet. både jeg, søsteren min og datteren hennes har diabetes og det er arvelig betinget uten dette genet. Går ikke ann å få diabetes av å spiseusunt. enten er du disponert å kan få det eller så er duikke.

Skrevet

Dersom MODY diabetes ligger i familien, så er han vel disponert. Denne diabetesen kalles 1 eller 2 etter når man får det i livet og er mer vanlig i Scandinavia enn andre steder i verden. Dersom moren har en enstående tilfelle av diabetes i familien så har hun den ikke arvelige diabetesen og det ska godt gjøres at sønnen får diabetes. MODY henger gjerne sammen med en del stoffskifte problemer, og det vil være mange i familien som har diabetes enten 1 eller 2 .

Det finnes altså diabetes 1 som ikke er arvelig (får den når man er ung og mister ofte all insulin), diabetes 2 som også blir kalt livsstil diabetes som er arvelig og trigges gjerne av kosthold ( man fortsetter oft å produsere litt insulin og kan noen gange behandles med tabletter, kostholdsendringer osv), og MODY ( matured onset diabetes of the young) som rett og slett egentlig en arvelig diabetes lik type 2, men som kan komme når som helst. Om man får den i barn/tenårene eller som normalvektig voksen blir den diagnosert som type 1, ellers som type 2.

Skrevet

Og som noen nevner, det er ikke knyttet til et enkelt gen. Man trenger heller ikke få den om MODY er i familien, men sjansene øker. Kosthold har kun noe å si dersom det er snakk om type 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...