Gå til innhold

Nybakte foreldre hvor begge har doble etternavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere etternavn-problemet til barnet?

Ser på andre forum at det ser ut til å være en utbredt enighet om at barnet skal ha begge foreldrenes etternavn, i en eller annen kombinasjon, nemlig.

Og det funker jo greit enda, ettersom sannsynligvis flertallet av de i vår generasjon som får barn nå har bare ett etternavn hver. Men hvordan blir det for neste generasjon? Heter da barnet "Kari Holm-Bergsjø Andersen-Krokseter"?

Dette må da begynne å bli en relevant problemstilling for mange av dere yngre førstegangsfødende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får dere velge Holm Korkseter da? mest uvalig det:)

Skrevet

Da begynner man å velge. Mor beholder et av sine, far beholder et av sine og hele familien får samme etternavn. Du kan uansett bare ha et etternavn, eventuelt to som er satt sammen med bindestrek. Skal du ha flere navn må resten være mellomnavn.

Skrevet

Min sønn har fornavn, mellomnavn og to etternavn uten bindestrek. Jeg hadde plukket navnene som passet best med fornavnet.

Skrevet
Min sønn har fornavn, mellomnavn og to etternavn uten bindestrek. Jeg hadde plukket navnene som passet best med fornavnet.

Det skal ikke være godtatt i følge navneloven. Hvis du skal ha to navn som etternavn må de være bundet sammen med bindestrek. Se &1 pg 7

http://www.lovdata.n...0607-019.html#1

At mange regner både mellomnavnet og etternavnet som etternavn er en annen sak.

Skrevet (endret)

Sikkert, men vi fikk da ha det slik. Er ikke som jeg har lagt til navn etter søknaden ble sendt inn. Da regnet de vel med vi skulle bruke mellomnavn som dobbelt fornavn da sikkert... Vet ikke jeg, men han heter det han heter, uten bindestrek.

Endret av EnG+1?
Skrevet

Samme her, har begge gutta mine, navn, mellomnavn og to etternavn..uten bindestrek:) ingen som så noe på det da de fikk navn

Skrevet

De som tror de har to etternavn uten bindestrek har nok misforstått. Som de skriver i Ot.prp. nr. 31 (2001-2002):

"Det kan også synes som at atskillige mennesker har problemer med å se forskjellen på henholdsvis dobbelt etternavn og mellomnavn kombinert med etternavn, ... . Arbeidsgruppen antar derfor at mange feilaktig tror de har dobbelt etternavn, mens de i realiteten har mellomnavn og etternavn. De er da heller ikke klar over at det bare er etternavnet som «automatisk» kan videreføres til barna."

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vanskelig sak dette her! Nettopp derfor er det også dagens tema på www.lunsjpreik.no!

Skrevet

Vi holder på å gruble på dette nå, da jeg er gravid for første gang. Vi har begge ett mellomnavn og ett etternavn, og tenker at det logiske er at barnet får ett navn fra hver. Siden etternavnene våre er to nesten like sen-navn, er det uaktuelt å bruke begge, så det blir å la barnet få samme mellomnavn som den ene og etternavn som den andre. For meg spiller det ingen rolle hvilket av mine navn som går videre, så har sagt at samboeren min kan bestemme. Vi kommer ikke til å bytte navn selv.

Anonym poster: 585e2589494de71db693c4f1ed4ad99c

Skrevet

Både jeg og sambo har et sjeldent mellomnavn og et veldig populært etternavn, så vi har valgt å gi barna mellomnavnene våre. Jeg heter Marit Sjø Pettersen og typen heter Pål Askeladden Hansen, så barna hater da Julius Sjø-Askeladden (ikke våre ordentlige navn altså! ;) )

Valget var enkelt siden vi ikke er noe begeistret for -sen navn :)

Anonym poster: 6bbaed0e5dd02788bab1591bd4b5bab5

Skrevet
Da får dere velge Holm Korkseter da? mest uvalig det:)
Er det en ny regel? Moren min har to etternavn, ikke bindestrek..

Anonym poster: b31deaa7186a272b4c34329e518df70a

Skrevet

Jeg og kjæresten min har to -sen navn.

Synes det høres teit ut med f. eks Olsen Hansen. Eller Hansen Olsen. Så vi velger nok kun 1 navn.

Men guri, hvilket navn velger man da?

Anonym poster: b31deaa7186a272b4c34329e518df70a

Skrevet

Vår datter har mitt etternavn. Nestemann får hans navn. Klarer oss lenge med ett fornavn og ett etternavn hver.

Anonym poster: 4e608f631d54a5969c1d8feb8b1eaa8e

Skrevet

Dere må ikke finne på å gi barnet 4 etternavn ihvertfall! Tenk deg neste generasjon - 8 etternavn osv osv osv...

Bli enige om ett etternavn. Ta det begge to (behøver ikke å være gift) og bli ferdig med det!

Anonym poster: a99ee77978b0aa81b2ff444fabf5e6df

Skrevet

Mannen min har et kort etternavn, mens jeg har et bestående av to navn.

Hos oss bruker jeg stort sett kun ett i hverdagen, så jeg valgte mellom mine og bruker mitt ene-hans på barna.

Skrevet

Da har hun ikke to etternavn, men et mellomnavn og et etternavn etter navnereglene i norge

Skrevet

Vi skiftet begge til nytt etternavn(slektsnavn), er gift da. Hele familien heter det samme til etternavn.

Syns på en måte det er trist med "mine, dine og våre barn" hvor alle heter litt forskjellig. Og med et barn, som eneste i familien, med etternavnet " Olsen-Hansen"...

Anonym poster: 95a502f52eb31bb86179a57dc1a783dd

Skrevet

Vi hadde faktisk dobbelt etternavn med bindestrek begge to før vi giftet oss, Altså som om jeg het A-B til etternavn, Han C-D. Vi lurte på å kombinere dem da vi giftet oss, altså kalle oss A-D, f.ex. Men begge syntes at bindestreksnavnene hørte sammen i en helhet. Jeg tok mannens doble etternavn da vi giftet oss, og da barna kom fikk de naturligvis det samme doble etternavnet.

Anonym poster: 07e5220bf9b903c84ab34e0e3d47210e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...