Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 Misforstå meg rett: De ødelegger meg fordi de gjør vondt! De er jo ikke akkurat fine å se på, men de er nå der og det får jeg ikke gjort så mye med. Problemet mitt er at de gjør vondt! 3 år siden jeg ble gravid nå. Under graviditeten gikk jeg opp 18 kg, hvorav 10 av de var vann. Kanskje ikke Så mye tenker du kanskje, men her er resultatet: Strekkmerker bak på leggen, lysken, magen, underarmen og puppene. Legen hadde aldri sett lignende. Men det er de på lysken og nedover låret som er vonde. Huden gnisser jo når jeg går med løse bukser, og gjør så og vond. Har misstanker om at det er fordi huden er så strekt og tynn at den er veldig (veldig sårbar). Er konstant sår og vond. Er det noen som har noen tips eller råd på hvordan jeg kan få dette til å bli bedre? Frem til nå har jeg prøvd fuktighetskremer, zinksalve og til og med kortisonsalve. Den siste virker en kort stund ( lindrer litt) men så begynner det. Gikk til og med en stund med svære plastre i mellom beina fordi det var så vondt! Råd tas i mot med stooooooor takk! Hilsen hun som blir beglodd på stranda =(
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 når det kommer til gnisninger på låra så det som alltid har funket til meg da jeg går i kjole eller noe som gjør et er hud mot hud er masse masse bodylotion...sånn litt for mye egentlig..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 Ja og det er jo det jeg gjør når det er ille. Men det er ikke vanlig gnissevondt liksom, fordi det sitter nedover spesielt det ene strekkmerke. Det blir rødt og sårt, så er virkelig ikke huden, men strekkmerke. Kan jo heller ikke gå med kjole og masse bodylotion hele året heller hl
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #4 Skrevet 18. september 2012 Har du gått ned i vekt etter fødslene? slik at ikke lårene gnisser så veldig mot hverandre? Det kan være lurt. Ellers gjelder det vel bare å smøre, smøre og atter smøre med fete fuktighetskremer. Var jeg deg ville jeg tatt en tur til legen for tips og råd, evt hudspesialist for å høre om noe kan styrke huden din og gjøre den mindre ømtålig..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #5 Skrevet 18. september 2012 Prøvd å pudre, f eks med potetmel, talkum el l? Det bruker jeg av og til når jeg er sår der hud møter hud. Men få henvisning til hudlege, dette hørtes jo ikke greit ut!!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #6 Skrevet 18. september 2012 Ja jeg har gått ned til min normale vekt (normal bmi) så det er liksom ikke det heller. Vurderer veldig sterkt å gå til legen ja, men er redd det ikke er noe annet å gjøre enn å operer bort overfødig hud ( noe jeg har på hele kroppen etter graviditeten). Og jeg vil ikke operer noe som helst før jeg er ferdig med barn Men kan jo kanskje spørre om å bli sendt til en hudspesialist og ikke kirurg? hl
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 18. september 2012 #7 Skrevet 18. september 2012 prøv rikshospitales salve eller barnesalve, husker ikke hva den heter, men de skjønner hvilken du mener når du spør på store apotek. Den består av en blanding av zink og ullfett noe som hjelper her =) Mine er ikke vonde, men har et vondt arr og den funker der. Kanskje ikke det samme men verdt et forsøk kanskje..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #9 Skrevet 18. september 2012 Jeg er med i en babygruppe på facebook og der er det stadig vekk ei dame som reklamerer for de produktene hun har brukt. Lagt ut noen bilder og påstår at det virker og at de virker på vennina hennes. Tror det er Nuskin produkter også er det snakk om et apparat av noe slag. Mener å huske at hun hadde brukt det i ca 10 min et par ganger i uka eller noe. Jeg kan ikke gå god for dette, har ikke brukt dette selv. Men min mamma bruker Nuskin produkter generelt og er veldig fornøyd med de. Jeg har ingen egen erfaring med dette altså.
Major HotLips Houlihan Skrevet 18. september 2012 #10 Skrevet 18. september 2012 Hva med å bruke sånne hold-in truser som går ned på lårene, under buksene? De sitter jo stramt og hindrer gnissing
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #11 Skrevet 19. september 2012 Kortison ville jeg absolutt ikke brukt, den vil gjøre huden enda tynnere!
Darwina Skrevet 19. september 2012 #12 Skrevet 19. september 2012 Jeg har brukt compeed sin anti gnagsårstift mellom lårene der det gnisser. Den virker sånn at nan får et "ekstra lag med hud" her funka kjempegreit for meg:)
frk Nilsen Skrevet 19. september 2012 #13 Skrevet 19. september 2012 prøv rikshospitales salve eller barnesalve, husker ikke hva den heter, men de skjønner hvilken du mener når du spør på store apotek. Den består av en blanding av zink og ullfett noe som hjelper her =) Mine er ikke vonde, men har et vondt arr og den funker der. Kanskje ikke det samme men verdt et forsøk kanskje.. Innotyl heter den
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #14 Skrevet 19. september 2012 Jeg har ikke problemer med strekkmerker, men blir veldig sår pga gnissing om jeg går med skjørt eller superkort shorts. Jeg har forsøkt litt forskjellig og kommet til at det som virklig virker er sykkelbukser eller korte, stramme tights. Det blir som å ha en ekstra hud på lårene. Velg selvfølgelig noen er kortere enn skjørtet. Spessielt glatte, korte sykkekbukser løser problemet.
NormaJean Skrevet 19. september 2012 #15 Skrevet 19. september 2012 har du prøvd tightstruser? har noen veninner som er veldig plaget med gnissin og de bruker truser som ser ut sim sykkelshortser. Eller som en anne foreslår, slike holdin truser som de selger på Lindex, de går nedover lårene. Og det at de er stramme kan nok også hjelpe på gnissingen. Så kan du bruke gstreng under sllik at du ikke må kjøpe 10 stk
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #16 Skrevet 19. september 2012 Inotyol er en vidundersalve. Min gutt var så sår i rompa at han blødde, men etter én eneste natt med den salven var han HELT fin. Jeg fikk nesten sjokk! Prøv den, og prøv sånne tightstruser i tillegg, så huden får ro mens det gror.
what a drittkjerring Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 prøv rikshospitales salve eller barnesalve, husker ikke hva den heter, men de skjønner hvilken du mener når du spør på store apotek. Den består av en blanding av zink og ullfett noe som hjelper her =) Mine er ikke vonde, men har et vondt arr og den funker der. Kanskje ikke det samme men verdt et forsøk kanskje.. Inotyol, er det ikke?
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 prøv rikshospitales salve eller barnesalve, husker ikke hva den heter, men de skjønner hvilken du mener når du spør på store apotek. Den består av en blanding av zink og ullfett noe som hjelper her =) Mine er ikke vonde, men har et vondt arr og den funker der. Kanskje ikke det samme men verdt et forsøk kanskje.. Innotyl heter den Rikshospitalets barnesalve heter den. Det er ikke de samme
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 prøv rikshospitales salve eller barnesalve, husker ikke hva den heter, men de skjønner hvilken du mener når du spør på store apotek. Den består av en blanding av zink og ullfett noe som hjelper her =) Mine er ikke vonde, men har et vondt arr og den funker der. Kanskje ikke det samme men verdt et forsøk kanskje.. Inotyol, er det ikke? Nei, heter noe med Rikshospitalets barnesalve. De skjønner hva du mener om du spør. Ikke inotyol. Selges bare på store apotek. Super.
Von Hertelhofen Skrevet 19. september 2012 #20 Skrevet 19. september 2012 Jeg er også enig i det flere sier, at det er verdt å prøve slike tightstruser.
Gråsonen Skrevet 19. september 2012 #21 Skrevet 19. september 2012 Ikke bruk kortisonsalve om det ikke er høyst nødvendig. Kortison skal ALDRI brukes på området hvor det er brudd mellom øverste hudlag og ned. Dvs, har du sår så ikke bruk kortison over. Kortison gjør huden enda mer skjør og tynn. Det er lettere å få sår jo oftere kortisonet brukes. Derfor, kun når det er høyst nødvendig. Tynn shorts er flott tilakt mot gnissing. Det bruker jeg selv og flere av mine venninner- ikke fordi vi opplever samme problem som deg, men det er godt å være litt ekstra "isolert". Den synes uansett ikke under kjolen. Fet krem som du smører på og deretter bandasjere det utsatte området over natten. Ta av plasteret på dagtid og forebygg med shorts. Dette skal ikke gjøres for ofte, huden må også få tilgang til luft. Et nøkkelord for sår og ubehag i hud og slimhinner er hviletid. Dvs at såret skal ikke tukles for mye med med mindre det er nødvendig. Sår trenger ro for å få i gang naturlig tilheling, ved bruk av forebyggelse ved siden av skal dette være med på å forhindre videre utvikling av sår og ubehag i hud. Det finnes en rekke salver som er spesielt utviklet ifb med arrdannelse. Dette er da arrvev som oppstår på dermis, ikke subcutis eller epidermis, derfor er det vannskelig å si om dette i det hele tatt vil ha noen funksjon for strekkmerker. Det er også viktig at behandlingen med disse kremene starter før arret er komplett. Det finnes mange forskjellige "pads" som kan klistres på som lindring. Noen imiterer hudlag, dette er ofte brukt i forbindelse med skjør hud som lett får friksjonsskader eller har økt tendens for trykksår. Noen er tynne for friksjon andre er tykke for trykk. Dette kan du forhøre deg om på apoteket. Minuset med disse er at de koster endel og kommer i små pakker. Laserbehandling er også er godt alternativ. Det er dyrt! Jeg ville forhørt meg med fastlege om det er muligheter for refusjon. En annen ting angående laser er at det er ikke mulig å laserbehandle tynn og skjør hud pga fare for videre arrdannelse. Der igjen, kortisonbruken kan føre til at du ikke utvikler denne typen "papirhud" som er vannskelig å føre videre behandling på. http://www.lommelegen.no/artikkel/kortisonkrem-eller-ikke-hva-er-best Litt om bruk av kortison og prepareter med samme mekanisme uten kortison som virkestoff.
Følelsesvims Skrevet 19. september 2012 #22 Skrevet 19. september 2012 Tror rett og slett jeg hadde kontaktet fastlegen, og sett om du kunne fått deg en henvisning til hudlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå