Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 Har det siste året søkt om sosialhjelp, ca 4 ganger. Og må imorgen dra å søke på nytt(pga lang søknadstid på barnetilsynsstønad-bhg) Har ikke jobb, er arbeidsøker hos nav, men har ikke rett på dagpenger. Så får bare overgangssøknad. Har ikke råd til å betale bhg regninga, så jeg blir nødt for å søke om hjelp. "probleme" er at første gang jeg søkte, fikk jeg beskjed om at hvis dette skjedde mangen ganger, mer enn 5 ganger, så ble de nødt for å kontakte barnevernet.. Så jeg er livredd for å søke kan du si:( Stemmer dette??
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 Hei jeg har vært bekymret for dette selv. har selv søkt 2 ganger nå.. Ja det stemmer at de på grunnlag av søknadene kan kontakte barnevernet. men noen sier etter 3 og andre sier 5 ganger.. Og det som barnevernet da skal vurdere er om de kan bidra økonomisk til å betale for barnehageplassen. og jeg fikk tips på nav her om dagen og jeg går jobbsøkekurs får man 6000 i mnd for det. slags lønn for kurset. så hvis du har mulighet så er det sikkert lurt å melde seg på og har du søkt bostøtte, utvidet barnetrygd og lignende?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 Hei jeg har vært bekymret for dette selv. har selv søkt 2 ganger nå.. Ja det stemmer at de på grunnlag av søknadene kan kontakte barnevernet. men noen sier etter 3 og andre sier 5 ganger.. Og det som barnevernet da skal vurdere er om de kan bidra økonomisk til å betale for barnehageplassen. og jeg fikk tips på nav her om dagen og jeg går jobbsøkekurs får man 6000 i mnd for det. slags lønn for kurset. så hvis du har mulighet så er det sikkert lurt å melde seg på og har du søkt bostøtte, utvidet barnetrygd og lignende? * OM jeg går jobbsøkekurs...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #4 Skrevet 18. september 2012 Har det siste året søkt om sosialhjelp, ca 4 ganger. Og må imorgen dra å søke på nytt(pga lang søknadstid på barnetilsynsstønad-bhg) Har ikke jobb, er arbeidsøker hos nav, men har ikke rett på dagpenger. Så får bare overgangssøknad. Har ikke råd til å betale bhg regninga, så jeg blir nødt for å søke om hjelp. "probleme" er at første gang jeg søkte, fikk jeg beskjed om at hvis dette skjedde mangen ganger, mer enn 5 ganger, så ble de nødt for å kontakte barnevernet.. Så jeg er livredd for å søke kan du si:( Stemmer dette?? Hvis du kun har overgangsstønad, hvorfor har du ikke søkt utvidet barnetrygd og bostøtte. Er du jobbsøker, så har du rett på å få dekket 64% av barnehageregningen-av NAV Det som også er mulig, er jo selv å kontakte bv og høre om de faktisk kan hjelpe deg med barnehageregningen. Det kan de faktisk hvis barnehage er det beste alternativet for barnet. Høres veldig rart ut at de truer med bv bare fordi du ber om økonomisk støtte, du og barnet må jo ha noe å leve for, og når dere bare har overgangsstønad, så er jo det altfor lite til å forsørge to stk+ til å dekke barnehagen. Hadde bedd om en time på nav, ville ogsp spurt på hvilket grunnlag de har tenkt å kontakte bv.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #5 Skrevet 18. september 2012 Okei, får snakke med saksbehandleren min imorgen. Skal melde meg på sånn jobbsøkerkurs nå neste gang det er. Men visste ikke at vi fikk "lønn"for det... Er jo litt greit da.. Ja har søkt på alt som er, og får det.. men er alene med 3 stk, og alle i bhg. Og har leilighet og lån, og høy strømregning.. så regnestykke går ikke opp desverre. Sliter meg skikkelig ut psykisk dette:( Men utrolig godt å vite at det ikke er noe annet barnevernet gjør enn det da.. Var livredd for at de ville komme å ta ungene pga min dårlige råd:'( HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #6 Skrevet 18. september 2012 Jeg har null peiling på dette, men for å tenke logisk så er vel "trusselen" om barnevernet kun med tanke på at de kan hjelpe siden du tydeligvis er i en økonomisk vanskelig periode. Det kan jo skje med alle! Så du skal ikke være "redd" for barnevernet. De er jo der for å hjelpe barna, ikke for å plage deg som mor. Som sagt, har null peiling på dette, men de kan kanskje hjelpe deg økonomisk og da er det jo til det beste for barna. Jeg vet mine foreldre bl.a fikk støtte til fritidsaktiviteter og ferietur når jeg var liten. Det var jo bare eksempler, poenget er at barnevernet faktisk kan hjelpe økonomisk. Ser noen skriver over her at de kan hjelpe med bhg regninga, det er jo flott!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #7 Skrevet 18. september 2012 De kommer nok ikke å tar barna bare pga økonomisk nedgangstider. Får du ikke noen slags jobb? Hva med i butikk? Der trenger de alltids folk, og de er som regler svært greie når det gjelder å tilrettelegge for de med barn. Barnehager er jo også et sted de alltid trenger folk. Sykehjem også, men det er kanskje mer vanskelig når det gjelder kveldsjobbing. Har du noe utdanning eller mye erfaring? Vet selv hvordan det er å være arbeidsledig.. Er et slit!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #8 Skrevet 18. september 2012 Har det siste året søkt om sosialhjelp, ca 4 ganger. Og må imorgen dra å søke på nytt(pga lang søknadstid på barnetilsynsstønad-bhg) Har ikke jobb, er arbeidsøker hos nav, men har ikke rett på dagpenger. Så får bare overgangssøknad. Har ikke råd til å betale bhg regninga, så jeg blir nødt for å søke om hjelp. "probleme" er at første gang jeg søkte, fikk jeg beskjed om at hvis dette skjedde mangen ganger, mer enn 5 ganger, så ble de nødt for å kontakte barnevernet.. Så jeg er livredd for å søke kan du si:( Stemmer dette?? Det er slik at dersom man gjentatte ganger må be om sosialhjelp og har barn så har NAV anledning til å kontakte barnevernet Hilsen barnevernsped.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #9 Skrevet 18. september 2012 Okei, så da er det ikke "farlig" å søke?! Jeg får uansett ta meg en prat med saksbehandleren min.Så får vi se hva vi finner utav. Hjertelig takk for svar, det roa meg litt:))
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #10 Skrevet 18. september 2012 Har det siste året søkt om sosialhjelp, ca 4 ganger. Og må imorgen dra å søke på nytt(pga lang søknadstid på barnetilsynsstønad-bhg) Har ikke jobb, er arbeidsøker hos nav, men har ikke rett på dagpenger. Så får bare overgangssøknad. Har ikke råd til å betale bhg regninga, så jeg blir nødt for å søke om hjelp. "probleme" er at første gang jeg søkte, fikk jeg beskjed om at hvis dette skjedde mangen ganger, mer enn 5 ganger, så ble de nødt for å kontakte barnevernet.. Så jeg er livredd for å søke kan du si:( Stemmer dette?? Det er slik at dersom man gjentatte ganger må be om sosialhjelp og har barn så har NAV anledning til å kontakte barnevernet Hilsen barnevernsped. Okei. Stemmer det da mtp at barnevernet hjelper, ikke kommer å tar ungene? Setter det på spissen. men tror du fatter hva jeg mener..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #11 Skrevet 18. september 2012 Har det siste året søkt om sosialhjelp, ca 4 ganger. Og må imorgen dra å søke på nytt(pga lang søknadstid på barnetilsynsstønad-bhg) Har ikke jobb, er arbeidsøker hos nav, men har ikke rett på dagpenger. Så får bare overgangssøknad. Har ikke råd til å betale bhg regninga, så jeg blir nødt for å søke om hjelp. "probleme" er at første gang jeg søkte, fikk jeg beskjed om at hvis dette skjedde mangen ganger, mer enn 5 ganger, så ble de nødt for å kontakte barnevernet.. Så jeg er livredd for å søke kan du si:( Stemmer dette?? Det er slik at dersom man gjentatte ganger må be om sosialhjelp og har barn så har NAV anledning til å kontakte barnevernet Hilsen barnevernsped. Okei. Stemmer det da mtp at barnevernet hjelper, ikke kommer å tar ungene? Setter det på spissen. men tror du fatter hva jeg mener.. De fleste sakene henlegger vi, men det er saker der vi går inn og feks. lager tiltak på barnehage og dermed betaler barnehagen, at vi lager tiltak på økonomisk rådgivning, der vi har samarbeidsmøter med NAV med tanke på "hva kan vi sammen gjøre for denne familien" ol. Dette gjøres selvsagt i samråd med familien. Vi tar ikke ungene kun på bakgrunn av dette, men vi kan bistå familier som har dårlig økonomistyring og/eller trang økonomi. For hjelper vi foreldrene med dette hjelper vi også barna.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #12 Skrevet 18. september 2012 De kommer nok ikke å tar barna bare pga økonomisk nedgangstider. Får du ikke noen slags jobb? Hva med i butikk? Der trenger de alltids folk, og de er som regler svært greie når det gjelder å tilrettelegge for de med barn. Barnehager er jo også et sted de alltid trenger folk. Sykehjem også, men det er kanskje mer vanskelig når det gjelder kveldsjobbing. Har du noe utdanning eller mye erfaring? Vet selv hvordan det er å være arbeidsledig.. Er et slit! Casen er at jeg skal ta siste rest av utdanninga mi, men lite med læreplasser her.. derfor er jeg også jobbsøker.. Lite jobber å finne egentlig, bor på en liten plass.. HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #13 Skrevet 18. september 2012 Har det siste året søkt om sosialhjelp, ca 4 ganger. Og må imorgen dra å søke på nytt(pga lang søknadstid på barnetilsynsstønad-bhg) Har ikke jobb, er arbeidsøker hos nav, men har ikke rett på dagpenger. Så får bare overgangssøknad. Har ikke råd til å betale bhg regninga, så jeg blir nødt for å søke om hjelp. "probleme" er at første gang jeg søkte, fikk jeg beskjed om at hvis dette skjedde mangen ganger, mer enn 5 ganger, så ble de nødt for å kontakte barnevernet.. Så jeg er livredd for å søke kan du si:( Stemmer dette?? Det er slik at dersom man gjentatte ganger må be om sosialhjelp og har barn så har NAV anledning til å kontakte barnevernet Hilsen barnevernsped. Okei. Stemmer det da mtp at barnevernet hjelper, ikke kommer å tar ungene? Setter det på spissen. men tror du fatter hva jeg mener.. De fleste sakene henlegger vi, men det er saker der vi går inn og feks. lager tiltak på barnehage og dermed betaler barnehagen, at vi lager tiltak på økonomisk rådgivning, der vi har samarbeidsmøter med NAV med tanke på "hva kan vi sammen gjøre for denne familien" ol. Dette gjøres selvsagt i samråd med familien. Vi tar ikke ungene kun på bakgrunn av dette, men vi kan bistå familier som har dårlig økonomistyring og/eller trang økonomi. For hjelper vi foreldrene med dette hjelper vi også barna. Okei, det hørtes fornuftig ut! Håper jeg snart kommer meg utav knipa.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå