Gå til innhold

Skuffet over svigers reaksjon.. Er heg helt bak mål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi annonserte at vi venta jenta vår som snart er 2 år, gråt de av glede og snakket om det bon stop i nesten 9 mnd. Ble besten for mye av det gode. Denne gangen hadde vi kjøpt spnn genser med stiresøster tekst på og gledet oss i flere uker til å fortelle nyheten.

Så kommer dagen. Vi inviterer på middag og kler på henne genseren. Det kiler i magen for vi gleder oss sånn til reaksjonen. Så bryter svigerfar ut. Er du gravid?? Ja, sier jeg og smiler. Så blir det bare sånn rar stemning og noen sleivete kommentarer om at "jaja, da blir det enda flere utgifter da". Tror faktisk ikke de sa gratulerer engang. Svigermor var meget taus, men kom litt på gli etterhvert da vi sier vi ikke ville vente så mue lengre mtp at vi nå er 32 og ikke vil ha så stor aldersforskjell. Da kom det et par setninger med at det blir da sikkert koselig.

Svigermor er alltid overentusiastisk når det gjelder alt. Om vi har hatt de til middag har hun knapt kommet inn døra hjemme før hun sender meg mld om hvor kjekt det var og hvor mye de gleder seg til neste gang. Etter denne middagen har jeg ikke hørt et ord.. Syns det hele er merkelig og kjenner jeg blir litt såra. Men kanskje jeg bare hadde for høye forventninger og for mange hormoner. Andre som har følt det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres absolutt rart ut! Nå var jo ikke jeg der da (øhm, det hadde vært rart det!), så det er jo bare basert på det du skriver og det høres absolutt rart ut!!

Hvor gammel er storesøster da? Kan de synes det er for tidlig med en til? Har dere stabil økonomi? Har førstejenta vært en utfordring? Prøver bare å skjønne hvorfor de var så negativ, virka jo nesten som om de var uenige ellernoe... Sært...

Skrevet

Det høres absolutt rart ut! Nå var jo ikke jeg der da (øhm, det hadde vært rart det!), så det er jo bare basert på det du skriver og det høres absolutt rart ut!!

Hvor gammel er storesøster da? Kan de synes det er for tidlig med en til? Har dere stabil økonomi? Har førstejenta vært en utfordring? Prøver bare å skjønne hvorfor de var så negativ, virka jo nesten som om de var uenige ellernoe... Sært...

Ja, det hadde vært LITT rart om du var her :P hihi.. Men til dey du soør om. Vi har ordnet økonomi, aldri mast om barnevakt.. Hat heller vært omvent, aldri spurt om å låne penger. Jenta på to har alltid vært høydepunktet i livet detes og de forguder henne. Hun har vært et prakteksemplar av en unge. Sovet godt, blid som dagen er lang osv. Det kan bare bli værre med neste mann har vi tullet med her i huset.

Forholdet mellom meg og svigers er kjempegodt og er rinelig sikker på at det ikke er bor med meg som ligger til grunn. Har slått meg at det kan være fordi de har det så kjekt med jenta vår at de rett og slett ikke vil dele oppmerksomheten. Og blir bekymret for hvordan hun skal takle søsken. Har aldri sett de sånn. Nesten så jeg får lyst å spørre rett ut.. Men det tør jeg jo ikke..

Syns det er skikkelig trist jeg..

Skrevet

Ah, det var en forklaring jeg ikke hadde tenkt på, men det virker absolutt som en grunn! Litt snodig grunn at de ikke vil bruke oppmerksomheten på annet enn henne, men jeg tror faktisk du kan være inne på noe! De begynner nok å glede seg snart!! :)

Skrevet

Ja, det hadde vært LITT rart om du var her :P hihi.. Men til dey du soør om. Vi har ordnet økonomi, aldri mast om barnevakt.. Hat heller vært omvent, aldri spurt om å låne penger. Jenta på to har alltid vært høydepunktet i livet detes og de forguder henne. Hun har vært et prakteksemplar av en unge. Sovet godt, blid som dagen er lang osv. Det kan bare bli værre med neste mann har vi tullet med her i huset.

Forholdet mellom meg og svigers er kjempegodt og er rinelig sikker på at det ikke er bor med meg som ligger til grunn. Har slått meg at det kan være fordi de har det så kjekt med jenta vår at de rett og slett ikke vil dele oppmerksomheten. Og blir bekymret for hvordan hun skal takle søsken. Har aldri sett de sånn. Nesten så jeg får lyst å spørre rett ut.. Men det tør jeg jo ikke..

Syns det er skikkelig trist jeg..

Skrevet

Oi.. Posta visst en gang til..

Skrevet

Oi.. Posta visst en gang til..

Skrevet

Det var litt rar måte å reagere på ja, kan jo hende de ble litt satt ut? Hvordan syntes mannen din de tok nyheten da? Om han også syntes de var like merkelig måte å reagere på liksom?

Skrevet

Ja, han synes de oppførte seg utenom det vanlige. Men han tenker nok ikke over det slik jeg gjør.. Jeg og tenkte de sikkert ble tatt litt på senga. Men de har da hatt noen dager å la det synke inn nå.. Men de er usedvanelig stille. Kommer nok for en dag :)

Skrevet

Tar seg nok opp, tenker jeg. Kanskje de hadde en litt dårlig dag av andre grunner...

Skrevet

Huff, det er ikke alltid greit når man får rare reaksjoner. Da jeg ventet vår nummer tre, fikk vi en kjempesær reaksjon fra mine besteforeldre. De er verdens beste oldeforeldre. De er ganske unge, men har allerede 8 oldebarn. Da vi fortalte at vi ventet nummer tre, som ville komme like før nummer to fylte to år, smalt det bare fra bestemora mi:

"Herregud! E du gravid no igjen?" Og det var det. Ikke noe gratulerer eller noe som helst. Og disse folka forguder alle barnebarna og oldebarna.

De har hentet seg inn igjen, og er veldig opptatt av alle ungene nå. Men de blir også eldre og jeg merker at de stiller opp mye mer for eldstejenta vår, som er eneste jenta i oldebarnflokken, enn for noen av de andre. Men de er jo en generasjon lenger bak enn svigersene dine, da... Ville bare si at det kan være mange ting vi ikke forstår i folks reaksjoner, men som regel henter de seg inn etter litt tid.

Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til mine svigerforeldre. Var bare 6 uker på vei da vi fortalte at vi venter nr 3 (iløpet av fire år). De ble veldig plaffe, svigermor sa "oi", og visste ikke helt hva hun skulle si. Etterhvert sa hun at "det blir jo artig". Svigerfar utbrøt umiddelbart " ja, ja, dere får nok å henge fingrene i".

Jeg ble litt såret over at ingen av dem gratulerte oss med denne begivenheten. Selv om det er nr 3, så er det nok mitt mest etterlengtede barn, pga en veldig tung og kronglete vei i forkant... Så da var det litt ekstra sårt at de ikke gledet seg på våre vegne.

Men når det er sagt så er de kommet mer på gli, og gleder seg veldig til at det endelig kommer en jente. Svigers har to sønner, som hver har to sønner, mao første jente i familien:)

Gleden kommer nok etterhvert når nyheten har sunket inn forhåpentligvis:)

Skrevet

Takk for fine ord :)

Nå er det gått ei uke siden vi fortalte det. Farfar var innom i går og da tøyset og fjaset han masse.. Og fleipet med "tenk om tvillinger, det er jo i begge familier", og sa at jenta vår må fremdeles få komme noen ganger aleine, selv om de blir to.. Og spurte masse om at jeg var dårlig og gav meg en kjempeklem og ønsket meg god bedring da han dro.

I dag kom farmor innom en tur. Virker fremdeles ikke overbegeistret. Men de er vel mere "vant" nå som de har vært gjennom det en gang før. Og det er nok bare litt tanker ang det at gulljenta deres skal bli storesøster som gjorde at den helt store reaksjonen uteble. Forståelig, samtidig som det sårer litt siden vi gledet oss sånn. Litt redd de skal behandle forskjellig seinere, men det er nok bare jeg som tenker for mye.. Og er overfølsom.. Men hun nevnte i ei bisetning at hun har kjøpt et nydelig grønt garn som hun hadde tenkt å strikke helseteppe av.. Så, hehe, hun gleder seg vel kanskje litt alikevel :)

Når de får dele det med venner og kolleger om noen uker troooor keg pipa snur litt.. Da vil de skryte og bruse med fjærne og andre besteforeldre vil øse dem opp. Jeg tror jeg kjenner de såppass. Men jeg kan ta feil mok en gang ;)

Skrevet

Du har ikke sagt noen om at du syntes det ble "for mye av det gode" forrige gang du var gravid?

Kanskje de prøver å styre seg litt, ikke ta helt av? :P

Men det er ikke første gangen jeg har hørt at det ikke er like entusiastisk respons når man forteller om nr 2 som ved nr 1.

Forrige gang ble de besteforeldre for første gang! De er sikkert egentlig glade.

Du kan jo alltids spørre dem :)

Skrevet

Min mor reagerte sånn mot oss denne gangen.

Bare ramset opp alle grunner til at dette var en dårlig ide, liksom.

Hun tok seg i det, altså. Jeg sa at jeg ble skuffet over reaksjonen hennes,mog hun beklaget "jeg ble bare tatt på senga"

Ila svangerskapet har hun derimot vært helt super, har kommet hjem til meg og hjulpet meg MASSE med alt fra klesvask til oppussing, (jeg ber egentlignaødri om hjelp) og å legge opp gardiner osv osv.. Og her forrige dagen kom hun innom med en hel bunke strikketøy<3

Og dette er hennes barnebarn nr8 altså.

Så folk får ofte litt rare reaksjoner, og så er du elstra følsom på toppen. (jeg følte jo at mamma mente at mitt barn som keg bar på, var uønsket!! Var jo ikke det hun mente, men sånn følte jeg det)

Det går seg til. Dette med det grønne garnet tenker jeg er en slags klønete måte å si unnskyld på, jeg;)

Skrevet (endret)

Du har ikke sagt noen om at du syntes det ble "for mye av det gode" forrige gang du var gravid?

Kanskje de prøver å styre seg litt, ikke ta helt av? :P

Men det er ikke første gangen jeg har hørt at det ikke er like entusiastisk respons når man forteller om nr 2 som ved nr 1.

Forrige gang ble de besteforeldre for første gang! De er sikkert egentlig glade.

Du kan jo alltids spørre dem :)

Sa det vel ikke til dem.. Men når du nevner det, så kan det hende jeg ikke var så vanskelig å lese.. Var rimelig lei noen ganger fordi jeg omtrent følte de planla 1 års dagen før jenta var født.. Satt littnpå spissen. Og da hun holdt opp ferdig strikket dåpskjole dagen jeg var 12 uker på vei var nok inne haka i gulvet så veldig vanskelig å skjule ;)

Tenkte jeg skal spørre de litt lengre uti svangerskapet. Da kan vi sikkert le litt av det og det er nok lettere å innrømme at de ble sjokka ;)

Endret av HeltLykkelig ♥♥ Live+spire
Skrevet

Min mor reagerte sånn mot oss denne gangen.

Bare ramset opp alle grunner til at dette var en dårlig ide, liksom.

Hun tok seg i det, altså. Jeg sa at jeg ble skuffet over reaksjonen hennes,mog hun beklaget "jeg ble bare tatt på senga"

Ila svangerskapet har hun derimot vært helt super, har kommet hjem til meg og hjulpet meg MASSE med alt fra klesvask til oppussing, (jeg ber egentlignaødri om hjelp) og å legge opp gardiner osv osv.. Og her forrige dagen kom hun innom med en hel bunke strikketøy<3

Og dette er hennes barnebarn nr8 altså.

Så folk får ofte litt rare reaksjoner, og så er du elstra følsom på toppen. (jeg følte jo at mamma mente at mitt barn som keg bar på, var uønsket!! Var jo ikke det hun mente, men sånn følte jeg det)

Det går seg til. Dette med det grønne garnet tenker jeg er en slags klønete måte å si unnskyld på, jeg;)

Jeg er nok veldig følsom nå ja.. Og det er akkurat slik jeg tenker. At de syns nestemann er "feil". Men med litt logisk tankegang så vet jeg jo at det ikke er slik. Som farfar sa i går: gutt eller jente eller tvillinger, vi tat de hjertelig imot uansett ;)

Det grønne garnet fikk meg nesten til å gråte.. Så det sier litt hva slags hormonkjerring jeg er for tida :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...