Gå til innhold

Ang. pensjon og være "husmor"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget er til dere som har valgt bevist å være "hjemmeværende husmor" etter de små er over 1 år.

Vi ønsker oss minst 4 barn og vi ønsker gjerne at jeg skal være hjemmeværende iallefall til den minste skulle ha begynt i 2.-3. klasse på skolen.

Vi begge er vokst opp med mor hjemme og vi begge synes dette er noe vi ønsker å gjennomføre selv. Men jeg vet hva konsekvensen kan bli hvis foreldrene splitter opp m/hensyn til blant annet pensjon for mor sin del. Mens samboeren min sine foreldre er fortsatt sammen og han mener det blir for dumt å tenke på konsekvensene siden "vi skal jo alltid være sammen" (Jeg er den som tenker alltid konsekvenser, problemløsning etc... :P )

Hvordan har dere løst denne problematikken?

Betaler dere inn fast i pensjonsfond?

Er det noe andre praktiske ting dere har valgt å ta hensyn til?

Tusen takk for svar og beklager for et litt rotete innlegg! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser dere er samboere, så dere må undertegne samboerkontrakt eller gifte dere. For konsekvensen for DEG blir at alt av innbo og annet som er kjøpt, er kjøpt for hans penger, og siden samboere ikke har felles økonomi eller forsørgingsplikt overfor hverandre, så får du null og niks av det ved brudd. Pensjonssparing er også en god ide. Samtidig som du bør legge deg opp et buffer på rundt 30-40 000 så du får råd til depositum til hus/leilighet hvis det blir slutt.

Skrevet (endret)

Jeg synes du er fornuftig og smart som tenker på dette! Min svigermor har jobbet redusert mye av livet og de sliter jo med at hun blir minstepensjonist. De er jo sammen, og blir nok det, så det ordner seg. Allikevel så er det ikke bare bare for henne faktisk. Noe med stoltheten og ønske om å føle seg selvstendig.

Jeg syns at dere er kjempeheldige som kan gjennomføre dette, og skulle ønske vi hadde samme mulighet. Det er min drøm å kunne være hjemmeværende de første årene også. Men sånn går det nå da ikke, så må gjøre det beste ut av det:) Gratulerer til barna deres i hvert fall, det betyr nok masse for dem:)

Hvis det gikk, hadde jeg spart i eget fond eller en annen måte å spare til din pensjon. Det vli nok føles godt og riktig for deg uten at du trenger å tenke på at dere ikke skal være sammen for alltid (jfr min svigermor)

ops, håper det er greit jeg svarte selv om jeg ikke var en av de adresserte..

Lykke til!

Endret av Efay
Skrevet

Vi har fire barn, men jeg er ikke helt hjemmeværende da, jeg jobber 40%.

Vi ser av ungene har godt av å være noen timer i barnehage siden det i vår by ikke finnes åpne barnehager og det er ingen å leke med på dagtid, og ikke minst at jeg har veldig godt av litt voksentid på jobb.

Vi har giftet oss, så alle verdier vi bygger opp i løpet av ekteskapet er begge to sitt. Jeg har en egen sparekonto i mitt navn, der settes det inn alt fra litt feriepenger, skattepenger, gaver osv i tillegg til at mannen gir med noen tusenlapper i ny og ne som jeg enten kan spare eller bruke på meg selv. Sparer også i pensjonsfond.

Mannen min er selvstendig næringsdrivende, det gir han en fleksibel hverdag og en fin tilstedeværelse på de travle ettermiddagene med fritidsaktiviteter o.l., men han jobber langt mer enn 100% siden har gjerne jobber litt på kvelder og i helger også. Han hadde aldri kunnet jobbet så mye om det ikke var for at jeg tar hovedvekten av ansvaret på hjemmebane, så selvfølgelig deler vi lønnen han tar ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...