Fru Blåbær Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 Jeg har så utrolig lyst på skinke og salami for tiden, men det er jo ikke "lov". Har også veldig lyst på roastbiff! Vanlig kokt skinke liker jeg egentlig ikke. Har hørt om kokt salami, men fant det ikke på butikken. Så er det noen som har tips til kjøttpålegg som ligner spekemat men som ikke må stekes først?
lenien Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 Kjøp og legg i frysen noen dager og spis:)det gjør eg så kan spise både spekeskinke fårepølse osv ..
marsgutt 2013 Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 er det ikke "lov"? hovr har du hørt det? spiste både skinke og salami under forige svangerskap og gjør det nå. til jul så spiste jeg ribberull og sylte og roastbiff. ingen som sa noe om at jeg ikke skulle gjøre det.
Fru Blåbær Skrevet 18. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2012 Hentet fra http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kostraad_til_gravide Kjøtt Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren. - Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter). - Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter). - Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).
Gjest Ballongmamma Skrevet 18. september 2012 #5 Skrevet 18. september 2012 Det hjelper ikke å fryse kjøttpålegget! Det må varmes til over 70 grader, da dør bakterien. Du kan for eksempel steke roastbeefen. Det gjorde jeg en periode. Skinke har jeg ikke hørt noe om at skal være skadelig. Kokt skinke eller hamburgerrygg altså
Fru Blåbær Skrevet 18. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2012 Det hjelper ikke å fryse kjøttpålegget! Det må varmes til over 70 grader, da dør bakterien. Du kan for eksempel steke roastbeefen. Det gjorde jeg en periode. Skinke har jeg ikke hørt noe om at skal være skadelig. Kokt skinke eller hamburgerrygg altså Smaker den det samme om du steker den? Salami får en litt annen smak synes jeg. Kokt skinke går sikkert bra, men det jeg virkelig har lyst på er spekeskinke. Ser at det ikke var helt tydelig.
M og Lille E Skrevet 18. september 2012 #7 Skrevet 18. september 2012 Ser ut som om det er forskjellige råd på dette med salami, selv om jo matportalen er de offisielle anbefalingene fra norske myndigheter - se her f.eks.: http://jordmorsiri.no/141/article/item/null/salami-jatakk Jeg har spist litt salami etter at jeg leste dette, men det blir vel opp til hver enkelt...
stch85 Skrevet 18. september 2012 #9 Skrevet 18. september 2012 jeg har spist salami etter at jeg fikk som svar fra jordmødrene her at det var greit.. men det er jo opp til hver enkelt hva de velger å gjøre.
Gjest Ballongmamma Skrevet 19. september 2012 #10 Skrevet 19. september 2012 Det hjelper ikke å fryse kjøttpålegget! Det må varmes til over 70 grader, da dør bakterien. Du kan for eksempel steke roastbeefen. Det gjorde jeg en periode. Skinke har jeg ikke hørt noe om at skal være skadelig. Kokt skinke eller hamburgerrygg altså Smaker den det samme om du steker den? Salami får en litt annen smak synes jeg. Kokt skinke går sikkert bra, men det jeg virkelig har lyst på er spekeskinke. Ser at det ikke var helt tydelig. Ganske det samme, men det blir jo ikke rå roastbeef. Du kan jo for eksempel lage italiensk pizza med spekeskinke og ruccolasalat. Det er godt Ellers hadde jeg lyst på spekeskinke frem til for en mnd siden (er sju og en halv underveis nå) så det går over etterhvert Jeg har holdt meg unna da.
Fru Blåbær Skrevet 19. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 19. september 2012 Takk for svar. Akkurat nå er jeg så kvalm at jeg ikke klarer stort annet enn eple og litt agurk med salt på. Men jeg er sulten og drømmer om mat likevel.
pianowoman Skrevet 19. september 2012 #12 Skrevet 19. september 2012 Grillstad har kokt salami man kan spise...
Chelseafan Skrevet 19. september 2012 #13 Skrevet 19. september 2012 Man skal ikke spise Salami i HELE tatt,er farlig
Tiinemari Skrevet 19. september 2012 #14 Skrevet 19. september 2012 http://jordmorsiri.no/141/article/item/null/salami-jatakk
stch85 Skrevet 19. september 2012 #16 Skrevet 19. september 2012 herregud man kan da ikke bli helt hysteriske heller, hvis man vil ta sjansen så tar man vel sjansen da, spesielt når jordmødrene sier det er greit, de vet vel stort sett hva de snakker om?
Chelseafan Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 rart det da, jordmoren min sier at du IKKE skal! Sushi er greit
stch85 Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 da hører du på din, også hører jeg på min enkelt og greit!
Chelseafan Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 men hadde ikke tatt sjansen uansett, det står at MAN IKKE SKAL spise spekemat og salami er det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå