Gå til innhold

Oppkast i natt - barseltreff i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er littmi tvil om hva jeg bør gjøre her.

Har en baby på 6 måneder, og i natt (dvs i tolv-tida i går) kastet han skikkelig opp i omtrent hele senga. Var i fin form etterpå, i fin form nå. Har hostet litt, det er egentlig det eneste.

Vi har barseltreff idag, og jeg lurer derfor på om det er ok å ta ham med, eller om jeg bør holde oss hjemme? Tenker jo selvsagt mest på en evt. smitte i forhold til de andre små :(!

Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært hjemme. Ville ikke tatt sjansen på å smitte de andre babyene.

Skrevet

Om det var meg ville jeg holdt oss hjemme. smitte kan sitte i opptil 48 timer etter siste oppkast eller diare. men ønsker dere god bedring :-)

Skrevet

Hadde blitt litt sur på deg om du midt i barselstreffet hadde fortalt at dere hadde hatt oppkast om natten. Dette pga smitte.

Skrevet

Hold dere hjemme, siden du ikke kjenner årsaken. Gutten min kastet opp samtlige ganger en tann brøt gjennom. Sjekk om dere har fått en tann i natt. Kanskje din også er sånn at han faktisk stikker handa så langt inn i munnen at han spyr. De får jo gjerne mer press og vondt i gommene når de ligger. :)

Skrevet

Tusen takk for svar, damer :)!

Grunnen til at jeg spør (og var i tvil) er at dette var kun en gang i går kveld/natt, og skjedde mens jeg ammet ham. Han hostet litt mens han spiste, og så kom det... Big time!

Kjempeform i dag. Men tror likevel jeg hører på dere jeg, hadde også igrunnen blitt sur hvis noen andre på barseltreffet hadde kommet med samme informasjon under treffet!

Han har fått ei tann, men er jo veldig mulig det kommer en til, men hadde litt følelse at dette var en reaksjon på hosting, men man vet jo aldri!

Takk igjen!

HI

Skrevet

Den informasjonen du nå kommer med, skulle du sagt i hovedinnlegget. Det virker overveiende sansynlig at dette skjedde på grunn av amminga. Rusk/hår i halsen, gulp, eller annet. Ring helsesøster å spør hva hun synes, hvis du er veldig usikker. Denne gangen starter du med å forklare hendelsesforløpet, heller enn å få svar før du forklarer hva det egentlig er du spør om. Det du ga oss inntrykk av at det gjaldt, var et barn som alene og uprovosert kastet opp, mens det lå i senga si. Mitt svar ble i alle fall derfor gitt på helt feil grunnlag. Siden barnet lå til brystet da det kastet opp, og var frisk før og etter, tror jeg barnet er friskt. Jeg tror heller ikke det er tenner. :)

Skrevet

Den informasjonen du nå kommer med, skulle du sagt i hovedinnlegget. Det virker overveiende sansynlig at dette skjedde på grunn av amminga. Rusk/hår i halsen, gulp, eller annet. Ring helsesøster å spør hva hun synes, hvis du er veldig usikker. Denne gangen starter du med å forklare hendelsesforløpet, heller enn å få svar før du forklarer hva det egentlig er du spør om. Det du ga oss inntrykk av at det gjaldt, var et barn som alene og uprovosert kastet opp, mens det lå i senga si. Mitt svar ble i alle fall derfor gitt på helt feil grunnlag. Siden barnet lå til brystet da det kastet opp, og var frisk før og etter, tror jeg barnet er friskt. Jeg tror heller ikke det er tenner. :)

Det er nå en ganske stor baby, og har aldri skjedd under amming tidligere, så tenkte ikke det var så vesentlig egentlig!

Så det kanskje mer i sammenheng med hosting, men vet ikke. Det er jo derfor jeg er i tvil. Hadde han uprovosert kastet opp i senga si, hadde jeg jo selvsagt ikke vært i tvil, men holdt ham hjemme.

Skrevet

Altså, HVORFOR spør folk igjen og igjen og igjen om dette her? Det er ganske så opplest og vedtatt at hvis man har kastet opp om natta, så er man hjemme dagen etter.

Skrevet

Det kommer jo an på hvorfor man kastet opp. Om det skyldes brekninger pga. at man spiser for fort f.eks eller lignende som det høres ut som i denne situasjonen. Det er ingen andre tegn til omgangssyke enn så hadde jeg konkludert med at det ikke skyldes noe smittsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...