Gå til innhold

Dere som er muslimer, kan dere se her litt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting... (eller flere faktisk) ;)

Jeg kjenner to muslimske damer, og det virker som om ingan av disse er enige i noe som helst. Jeg kaller de nr1 og nr2 her inne ;)

F.eks:

Nr1 sier at det ikke står noen sted i koranen at en kvinne skal dekke seg

Nr2 sier det ikke er lov å ha bilder av menneskerpå veggen, for man skal ikke ha bilder av øyne.

Nr2 sier at man ikke kan høre på musikk når man er i nærheten av en moske, dette gjelder også når man kjører forbi en.

Nr1 sier det ikke er lov å nyte alkohol, uansett mengde, men nr2 sier det er lov, i begrensede mengder.

Nr2 sier det ikke er lov å tegne mohammed, mens nr1 sier det er lov, men alle tegninger er bare hver egen sin mening om hvodan han ser ut, da han er en "gud"

Nr2 sier at kvinner ikke kan være inne i en moske, men jeg har sett på tv at kvinner kan det, men de må vare bakerst. Dette ble begrunnet i at menna i moskeen ikke skulle kunne se på kvinnens "bakende" når de ba....

Jeg han maaange slike eksempler, og lurer bare på hvorfor det er sååå stor strid mellom muslimer. Nr 1 er fra tyrkia og nr2 er fra pakistan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg kristen, og ikke muslimsk. Men kristne tolker jo bibelen på mange måter de også.... er vel kanskje sånn med muslimer også? Dette er IKKE ment som et krangleinnlegg altså. Bare første tanken som slo meg... :-)

Skrevet

Muslimer fra Iran er jo generelt mye mindre moderate enn muslimer fra Tyrkia, så de tolker den sikkert veldig annerledes.

Skrevet

Ja, klart det :) tok det ikke som er kranglesvar heller ;)

Jo, det er klart. Vi tolker alle religion forskjellig, nesten i allefall. Men det er bare så mye av det. Har nesten gått litt sport i det for meg. Om nr 1 sier noe, forteller jeg det til nr2 og motsatt. Og de er neste aldri enige!!! De kjenner ikke hverandre. Jeg kjenner nr 1 via jobb og nr 2 privat.

Hi

Skrevet

Jeg kjenner to muslimske damer, og det virker som om ingan av disse er enige i noe som helst. Jeg kaller de nr1 og nr2 her inne ;)

F.eks:

Nr2 sier det ikke er lov å ha bilder av menneskerpå veggen, for man skal ikke ha bilder av øyne.

Nr2 sier at man ikke kan høre på musikk når man er i nærheten av en moske, dette gjelder også når man kjører forbi en.

Nr1 sier det ikke er lov å nyte alkohol, uansett mengde, men nr2 sier det er lov, i begrensede mengder.

Nr2 sier det ikke er lov å tegne mohammed, mens nr1 sier det er lov, men alle tegninger er bare hver egen sin mening om hvodan han ser ut, da han er en "gud"

Nr2 sier at kvinner ikke kan være inne i en moske, men jeg har sett på tv at kvinner kan det, men de må vare bakerst. Dette ble begrunnet i at menna i moskeen ikke skulle kunne se på kvinnens "bakende" når de ba....

Jeg han maaange slike eksempler, og lurer bare på hvorfor det er sååå stor strid mellom muslimer. Nr 1 er fra tyrkia og nr2 er fra pakistan.

min sambo er muslim. Han er fra Senegal da. Men han sier at kvinnen selv kan velge om de vil være tildekket eller ikke. Det er ikke lov å drikke alkohol men MAAAAAANGE gjør det likevel. (ikke han). Kvinner kan gå i moske men har som oftest en egen inngang. Man kan absolutt ikke tegne bilde av profeten mohammed. (noe jeg personlig syns folk burde respektere)

Jeg er ikke muslim eller kristen ;)

Skrevet

Ok, takk for svar :) greit å få høre synspungter fre andre og :)

Hi

Skrevet (endret)

F.eks:

Gud sier i Koranen at troende kvinner skal "senke blikket og legge bånd på sin sanselighet, og ikke vise mer av det som kan være tiltrekkende, enn hva som (i anstendighet) kan være synlig, og la sløret være trukket over brystet". (24,31)

Gud sier også, om kvinners klesdrakt, at troende kvinner skal "svøpe om seg sitt ytterplagg, så de blir gjenkjent (som anstendige kvinner) og ikke sjeneres". (33,59)

Folk tolker dette forskjellig

Det har jeg ikke hørt før, så kan ikke svare på det

Har ikke hørt det heller, men når det kalles til bønn er det mange som skrur ned lyden på tv, radio osv.

Alkohol er ikke lov. Muhammed sa:     

“Gud har forbannet alle rusmidler! Han har forbannet dem som lager dem, selger dem, leverer dem, sprer dem, mottar dem, kjøper dem, bruker dem og tjener på dem!”

Ikke lov å avbilde profetene.

-kvinner har lov å være i moskee, de fleste steder har kvinnene eget område å be på for å unngå at menn skal se på rompen, i moskeen skal man konsentrere seg om å be og Allah.

Endret av ღTyrkiskPepperღ
Skrevet (endret)

Jeg har to kristne venner, la oss kalle dem 1 og 2.

1 mener at det er synd å arbeide på søndager, mens 2 mener det er helt uproblematisk.

1 mener at kristne ikke må røre alkohol. 2 tar gjerne et glass vin, og mener at dette ikke er i konflikt med religionen.

1 mener at Gud ikke aksepterer homofili, og at han vil straffe praktiserende homofile. 2 mener at all kjærlighet mellom mennesker er av det gode og at det ikke spiller noen rolle for Gud om de som elsker hverandre er av samme eller forskjellige kjønn

1 mener at verden, livet på jorda og menneskene ble skapt av Gud i løpet av seks dager, og at dette skjedde for bare noen tusen år siden. 2 mener at universet ble dannet gjennom et "big bang" for milliarder av år siden, og at mennesket og dyreartene har blitt til gjennom evolusjon, men at Gud står bak prosessene og styrer dem.

1 mener at gode mennesker kommer til himmelen når de dør, mens dårlige mennesker straffes med evige pinsler i helvete. 2 tror at det eneste som teller er at man tror og får tilgivelse for sine synder, slik kan man få evig liv, men han tror ikke på helvete.

1 mener at bøkene og filmene om Harry Potter er satanisk styggedom som lærer barn å vende ryggen til Gud og frister dem til å tro på trolldom og hekseri. 2 mener at bøkene og filmene om Harry Potter er god og uskyldig underholdning.

Hvordan kan dette være mulig?

Endret av Kannemor
Skrevet
Jeg lurer på en ting... (eller flere faktisk) ;) Jeg kjenner to muslimske damer, og det virker som om ingan av disse er enige i noe som helst. Jeg kaller de nr1 og nr2 her inne ;) F.eks: Nr1 sier at det ikke står noen sted i koranen at en kvinne skal dekke seg Nr2 sier det ikke er lov å ha bilder av menneskerpå veggen, for man skal ikke ha bilder av øyne. Nr2 sier at man ikke kan høre på musikk når man er i nærheten av en moske, dette gjelder også når man kjører forbi en. Nr1 sier det ikke er lov å nyte alkohol, uansett mengde, men nr2 sier det er lov, i begrensede mengder. Nr2 sier det ikke er lov å tegne mohammed, mens nr1 sier det er lov, men alle tegninger er bare hver egen sin mening om hvodan han ser ut, da han er en "gud" Nr2 sier at kvinner ikke kan være inne i en moske, men jeg har sett på tv at kvinner kan det, men de må vare bakerst. Dette ble begrunnet i at menna i moskeen ikke skulle kunne se på kvinnens "bakende" når de ba.... Jeg han maaange slike eksempler, og lurer bare på hvorfor det er sååå stor strid mellom muslimer. Nr 1 er fra tyrkia og nr2 er fra pakistan.

Jeg er ikke muslim, ikke religiøs i det hele tatt, men jeg har studert og underviser i religion, og skal prøve å svare deg.

Det er rett og slett slik at mange religiøse faktisk ikke vet hva religionen deres sier om det ene og det andre. Svært mange muslimer har for eksempel ikke lest Koranen selv, men har blitt fortalt hva som står. Ofte spiller kultur og tradisjoner i et bestemt område inn. Dessuten finnes det mange retninger innen de fleste religioner, også islam. Både innenfor sunni og shia kan man finne store variasjoner. Og sist, men ikke minst, finnes det veldig mange ulike tolkninger. En sure i Koranen kan tolkes på vidt forskjellige måter.

Så til spørsmålene dine:

1. Det står i Koranen at kvinner skal dekke håret, armene og beina.

2. Islam, i alle fall sunni, har billedforbud. Gud og Muhammad skal ikke avbildes, og veldig mange tolker det slik at skaperverket ikke skal gjengis. Det er grunnen til at man finner lite figurativ kunst innen islam, men mye kalligrafi og geometriske mønstre. Det heter seg (men jeg vet ikke om det står i Koranen) at man på den ytterste dag må blåse liv i de levende vesener som man har avbildet.

3. Dette har jeg aldri hørt noe om, men det står neppe noe sted at det er forbudt å høre på musikk i nærheten av moskeen (det var dårlig med ipoder på Muhammads tid). Men nå er det slik at når dt kommer til spørsmål om ting som ikke fantes på Muhammads tid, så avgjøres det ved sedvane. For eksempel regnes all rus som forbudt, fordi alkohol er forbudt. Mulig noe liknende har blitt gjort med musikk, men jeg tviler. Har i alle fall aldri hørt noe om det.

4. Alkohol er forbudt. Det advares mot alkohol i Koranen, mens Hadith (fortellinger om Muhammads liv) forbyr det.

5. Se over, om bildeforbud.

6. Dette praktiseres forskjellig. Det finnes moskeer der menn og kvinner ber i samme rom, noen der kjønnene er fysisk atskilt, og noen der kvinner ikke har adgang. Slik er det forresten også med kirker.

Håper jeg var til hjelp.

Skrevet

Muslimer = Mindre intelligente menesker!

Skrevet

DU er et mindre intelligent menneske... Herregud

Skrevet
DU er et mindre intelligent menneske... Herregud

Slike troll bare tier man i hjel. Ikke en særlig original uttalelse, heller.

Skrevet

Nå er jeg kristen, og ikke muslimsk. Men kristne tolker jo bibelen på mange måter de også.... er vel kanskje sånn med muslimer også? Dette er IKKE ment som et krangleinnlegg altså. Bare første tanken som slo meg... :-)

Hvordan i alle dager skulle innlegget ditt kunne tolkes som kranglete??? Når du bare påpeker det åpenbare i at muslimer sikkert tolker Koranen forskjellig, akkurat som kristne tolker Bibelen ulikt?

Folk har jo blitt så livredde for å tråkke feil at de ikke lenger kan ta ordet "muslim" i sin munn uten å føle behov for å unnskylde seg.

Skrevet

jeg er muslim og har funnet ut at mange har regler i forbindelser med kulturen i landet sitt som ikke har noe med islam egetnlig og gjøre.

det står i koranen at man skal dekke sine seksuelle eller private deler, dette for mange er inkludert håret, men for andre er dette mest hud som mulig. ned til ankler etc. dette for og ikke vise for mye, la noe bli igjen til fantasien og for mannen din. dette er noe mellom hver enkelt kvinne og gud og ikke mannen det må gjlres av fri vilje

hører vi på høy musikk og vi hører utrop fra moskeen begynner er det med respekt vi skrur volumet ned

i landet vi er fra er jente barn veldig høyt priset, jentene er prinsessene i familien og skal ha utdannelse og passet ekstra godt på. mange tror man ikke respekterer jenter, dette igjen er kultur ikke hva koranen sier.

MEN HUSK, mange muslimer snakker ikke arabisk skal man forstå koranen best mulig må man snakke arabisk og tolke den riktig. mange blander inn kulturen i landet sitt og er vokst opp til og ta det som en del av troen.

Man burde lese koranen selv før man dømmer hva muslimer egentlig står for, det er fred. og de som dreper og gjør noe annet setter dårlig lys på oss som er rett troende og dårlig lys for islam, dette er ikke ekte muslimer, og de vil få sin straff for det. samme som kristene som stjeler og dreper er ikke ekte kristene. men igjen så er faktisk religionene veldig like de står for det samme..

Kristne tror jesus er guds sønn mens muslimer tror jesus er en profet lik som moses og de andre budbringerene. men vi tror mohammed er den siste profeten. gud har ingen barn, da vi er alle hans barn.. det finnes bare en gud og det er den samme guden.

Skrevet

i alle moskeer er det en del for menn og en avskilt del for kvinner, alle skal kunne komme og be, i oslo sin moskee er det er skille vegg mellom og i andre er det en helt annen del.. du som ikke er muslim kan gå også, men dekk til håret og hud ned til anklene reis og se hvor god stemning det er men damene og barna der en fredag og se samholdet er vedig koselig og spesielt og sitte og høre på

Skrevet
i alle moskeer er det en del for menn og en avskilt del for kvinner, alle skal kunne komme og be, i oslo sin moskee er det er skille vegg mellom og i andre er det en helt annen del.. du som ikke er muslim kan gå også, men dekk til håret og hud ned til anklene reis og se hvor god stemning det er men damene og barna der en fredag og se samholdet er vedig koselig og spesielt og sitte og høre på

Ja, drittkoselig.

Skrevet (endret)

Hehe, vet det var rimelig åpenbart. Men noen klarer jo å vri det meste man sier til noe negativt. ;-) Derfor den klare beskjeden om at det ikke var ment som noe krangleinnlegg. Ikke av noen annen grunn :-) Og ihvertfall ikke fordi det er "farlig" å si muslim. For det er det da virkelig ikke.

Endret av Vårbarnet med vårspire
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ja, drittkoselig.

Har du prøvd det?

Skrevet

Åh for en bra trÅd :) :)

Litt opplysning og ren diskusjon fremfor " La oss hate Islam" trÅdene.

Jeg har forøvrig besøkt moské. Dekket til hÅret, da jeg gikk inn.

Var bÅde koselig, fasinerende og lærerikt.

Islam og kristendom er jo to veldig like religioner i utgangspunktet.

Skrevet

Når vi er på tur med tyrkiske venner i Tyrkia, blir musikken altid slått av, når vi kjører forbi en moske

Skrevet

Åh for en bra trÅd :) :)

Litt opplysning og ren diskusjon fremfor " La oss hate Islam" trÅdene.

Jeg har forøvrig besøkt moské. Dekket til hÅret, da jeg gikk inn.

Var bÅde koselig, fasinerende og lærerikt.

Islam og kristendom er jo to veldig like religioner i utgangspunktet.

Ja, det var litt av meningen ;) jeg kan ikke hate noe/n jeg ikke veit noe om... Jeg kjenner jo at en del av islam ikke akkurat står øverst på listen min, men jeg har óg fått innrtykk av (og bevist her inne) at tolkningene er såååååå forskjellige! Det finner ekstreme islamister og ekstreme kristne. Desverre er det maaange fler ekstreme islamister enn ekstreme kristne, og det setter andre muslimer i dårlig lys...

Men er det da riktig av meg å kalle de ekstreme islamistene "ikke troende"???? Satt på kanten mener jeg.... For om man er troende, bør man jo lese og tolke koranen på den måten den skal. Og det kan da ikke være så ubegripelig vanskelig å tolken den??? Og å skylde på mohammed, så man kan drepe, angripe, skade ol, er vel å missbruke guden sin, ikke å tilbe han.....

Hi

Skrevet
Åh for en bra trÅd :) :) Litt opplysning og ren diskusjon fremfor " La oss hate Islam" trÅdene. Jeg har forøvrig besøkt moské. Dekket til hÅret, da jeg gikk inn. Var bÅde koselig, fasinerende og lærerikt. Islam og kristendom er jo to veldig like religioner i utgangspunktet.
Ja, det var litt av meningen ;) jeg kan ikke hate noe/n jeg ikke veit noe om... Jeg kjenner jo at en del av islam ikke akkurat stÅr øverst pÅ listen min, men jeg har óg fÅtt innrtykk av (og bevist her inne) at tolkningene er sÅÅÅÅÅÅ forskjellige! Det finner ekstreme islamister og ekstreme kristne. Desverre er det maaange fler ekstreme islamister enn ekstreme kristne, og det setter andre muslimer i dÅrlig lys... Men er det da riktig av meg Å kalle de ekstreme islamistene "ikke troende"???? Satt pÅ kanten mener jeg.... For om man er troende, bør man jo lese og tolke koranen pÅ den mÅten den skal. Og det kan da ikke være sÅ ubegripelig vanskelig Å tolken den??? Og Å skylde pÅ mohammed, sÅ man kan drepe, angripe, skade ol, er vel Å missbruke guden sin, ikke Å tilbe han..... Hi

En som dreper i Guds navn, er ikke en ekte troende. Vedkommende har misforstÅtt noe grunnleggende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...