Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Er det noen som har fått satt inn og kan fortelle litt om det? Er det vondt? Ekkelt? Hører man at det borrer i beinet? Hvor mye betalte du? Fornøyd med resultatet? Ser ut som om den ene fortanna mi tar kvelden, og skal ærlig innrømme at tanken på å sette inn en skrue i kjevebeinet skremmer vannet av meg:S
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Jeg har tre. Litt innover på sidene. Jeg hadde bare melketenner der, og de tok kvelden da jeg var 27, så da var det bare å sette i gang... Jeg fikk betennelse i rota over den ene, så ble litt ekstra styr i forbindelse med det. Gikk ganske lenge tannløs, for å si det sånn, men regner med de har en annen vri når det er snakk om fortann:-) Uansett: etter at all betennelse var borte, skulle skruene på plass. Fikk lokalbedøvelse, så var ikke vondt. Men vær forberedt på at de driller opp i beinet, og gjennom dette, og det kommer til å lukte svidd kjøtt. Følelsen var litt sånn som når du driller gjennom en plate. Og idet boret akkurat går igjennom plata, om du skjønner hva jeg mener.... Jeg gjør ingenting av sånne ting, synes egentlig bare det er spennende, men greit å være klar over at det kommer... Titanskruen blir skrudd på plass i hullet, og såret blir sydd igjen. Du blir sendt hjem med antibiotikakur for å forebygge infeksjon, og resept på Paralgin Forte... Jeg trengte det første dagen, etter det holdt det med Paracet noen dager. Sår i munnen gror fort, men blir noen dager med suppe;-) Etter hvert må du til en spesialist som lager selve tanna. Gull inni og porselen utenpå tror jeg. Når implantatet er "godkjent av kroppen" og alt ser greit ut, fester de på selve tanna med en slags sement... Jeg fikk dekket 90 prosent av offentlige satser, siden det kom av en medfødt defekt, men måtte gjøre det privat, siden det var lang ventetid offentlig. Så endte opp med ca 50 000 i egenandel på 3 tenner. Tror det koster ca 50 000 pr tann om du må betale alt selv. Resultatet hos meg ble veldig bra. Siden jeg ikke har tannrøtter, men skruer, som er tynnere, ser jeg det såvidt selv, tannkjøttet går bittelitt mer inn rundt, men ingen andre som ser det:-) Ikke noe å grue seg til!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 Tusen takk for utfyllende svar! Har undersøkt ved klinikken jeg kommer til å gå hos, de tar ca 25 000 ,- per tann (og må betale alt selv). Er ikke så redd for "vondtene" etterpå, heller skremt av at de faktisk skal borre i bein:S Brrr.. Men å gå rundt uten fortann er uaktuelt, så må bare bite i det sure eplet... HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Hvorfor tar fortanna de kvelden da? karies?
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Borringa i beinet er fort gjort, og det gjør ikke vondt:-) men som sagt greit å være forberedt på følelsen, og ikke minst lukta.... Skjer jo rett under nesa, så den kan du ikke unngå;-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Sprekker opp, den deler seg rett og slett på midten. Har hatt samme greia med en jeksel langt bak (som endte med trekking). Er surt at det blir sånn, har alltid tatt vare på tennene mine:/ HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Hvorfor tar fortanna de kvelden da? karies? Med tannimplantat mener dere kroner ? I såfall så koster de ikke 25000 per stk. Jeg har 3 jeksler som har ramlet ut, dvs de har vært fylt med amalgam,men når det var tatt vekk, så var det så lite igjen av de tennene, at det måtte lages nye. Disse ble også satt inn med skruer i beinet. Skruene stod i i noen uker, før den riktige tannen ble sementert fast i skruene. Betalte kun 5000 kr per tann. Synest 25000 var veldig dyrt for 1 tann.
Vogndilla Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Den ene fortannen min er implantat, kostet 32000 men jeg betalte bare 6000kr fordi dettevar en gammel skoleskade. Var ikke så vondt som jeg hadde trodd på forhånd, gjorde det mens jeg var gravid med mellomste og tok derfor bare en paracett i ny og ned. Hadde ikke trengt noe mere, så da kan det ikke ha vært så ille. Lykke til
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Krone er vel når de bruker opp den gamle tannrota til å feste ny tann på..... Implantat er festet på titanskrue... Og de er grisedyre...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 Kroner er ikke det samme nei, implantat er mye dyrere enn kroner.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 http://www.plastikkirurgi.nu/priser-tannimplantat-kostnader Her står det litt info:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå