Gå til innhold

Sykling til skolen, andre klassing!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen vår har de åpnet opp for at alle elevene får sykle på skolen, fra første klasse!

Gutten min går i 2.klasse, og jeg ønsker IKKE at han skal sykle til og fra skolen, da han ikke er klar for det, han ser seg ikke for og sykler raskest mulig hjem.

Etter skoletid får han sykle, da han sykler på andre mer oversiktlige veier, og mindre trafikk.

Har argumentert til gutten at vi må trene på trafikkregler før han får lov, men han er sint pga at han ikke får!

Noen tips til hvordan jeg kan utdype det, eller gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, det synes jeg faktisk var litt dårlig av skolen her..

kanskje han bare må få være sint. Det er helt ok det også.

Har desverre ingen tips til deg, måtte bare si at jeg synes det var dumt av skolen. Det er slettes ikke alle som er klar for det, og det kommer jo an på hvordan skolevei man har også. Det er jo faktisk et "mobbegrunnlag" det der... Huff, lykke til anyway :)

Skrevet

Har det samme problemet her hjemme...

Mitt råd er å forklare at DU mener at det er farlig for ditt barn å sykle alene hjem fra skolen og at du (alså mamma) er redd for barnet ditt og vil bare dets beste! Og sånn er det!

Tror barn godtar regler om det er konsekvent og når de får en begrunnelse. Fungerer fortsatt i 3 klasse, selv om det stadig er oppe til diskusjon;-)

Skrevet

Noen ganger må man bare si nei og være "teit". Det hører med til oreldrerollen.

Skrevet

Jøss, her får de ikke lov å sykle til skolen før de tar sykkelsertifikatet i begynnelsen av 5.klasse. Skolen begrunner det bl.a med at det ikke er anbefalt å sykle i trafikken før den alderen og derfor er de ikke godt nok forsikret på hjul...

Her må du nok bare være den kjipe og si nei, men hva med f.eks sparkesykkel da, kan han bruke det?

Skrevet

Hi her.

Glemte å si en ting. Er foreldreutvalget som har trompet igjennom dette, rektor likte det ikke så godt, og oppfordret oss foreldre å se an barna om de er klar eller ikke.

Har vurdert å sykle sammen med han, men er mye dårlig form (er gravid) og vet ikke om jeg skal gjøre det når det ikke er sikkert jeg kan hver dag.

Skrevet

Det syns jeg var helt flott av skolen. Syns faktisk det skal være opp til foreldrene å vurdere om både barnet og veien til skolen er trygg for sykling.

Jeg hadde bare sagt at han ikke fikk lov før han var mer oppmersksom på trafikken. Noen trenger mer tid enn andre, og sånn er det bare.

Skrevet

Hi her.

Sparkesykkel har vært bedre, men tenker likevel den farten nedover asfaltert bakke jeg da. Huff har ikke følt meg trygg da heller.

Har forklart at jeg bodde like ved her når jeg gikk på skolen, og syklet aldri, har alltid gått en snarvei.

Søsteren går i 5.klasse og går for å være snill med han, selv om hun får sykle og har full kontroll.

Skrevet

Jeg er enig med Kokkokokko, der det er foreldrene som best kan vurdere om barnet er klar for sykling til skolen. Det er jo mange hensyn og ta, bl.a. skolevei, trafikk, modenhet osv. Det er bare å stå i det som forelder og være litt "kjiip".

Kan jo være en mulighet å øve på fritiden og teste han. Min datter har vært moden helt siden slutten av 1.trinn. Men jeg har en gutt på 4 år som muligens ikke er på det stadiet når han går i 1.kl. ;) Ser liksom tendenser til det ganske tidlig, har rett og slett med "typen" å gjøre. Skal faktisk sies at vi har nærmest en utrafikkert skolevei.

Skrevet

Her får ikke barna lov til å sykle til skolen før de har tatt sykkelsertifikatet i begynnelsen av 5. klasse, og jeg er sjeleglad for det. Barns syn er ikke ferdigutviklet før de er ca 12 år, blant annet avstandsberegning er vanskelig før det.

Jeg ville ha nektet min andreklassing å sykle til skolen, det er ALTFOR tidlig. Bedre med sint sønn enn død sønn.

Skrevet

Her var en andreklassing som døde på vei hjem syklende fra skolen, ble påkjørt. Moren min mente den gangen at man ikke er utviklet til å ha den kontrollen før man er rundt 12år, og at det var rart han fikk lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...