Gå til innhold

Toåring med "evner" :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ganske oppegående toåring. Sier ikke at an er noe vidunderbarn eller særlig smartere enn gjennomsnittet, men han har vel en veldig stor berede for enkelte ting som gjør a han lærer. Han har på eget initiativ lært seg en haug med bokstaver og husker dem utrolig fort. Virker som han har klisterhjerne når det gjelder logoer og bilmerker. Han plukker ut bilder av bilmerker og kan fortelle hvem som har sånne biler både familien og foreldre tll unger i bhg.

Han kan utrolig mange logoe og det er mange vi ikke aner hvor han har lært. I butikken peker han logoene på ting og forbinder varen med noe helt annet siden det er samme merke. Konditorfarge kalte han f.eks ketchup siden det stod Idun på, mens ammeinnlegget mitt fra Libero var bleier :P

Synes det er litt morsomt. Har lyst å høre om det er flere med unger som "henger" seg opp i ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor interesse skulle det stå, ikke berede ;)

Skrevet

Ja det er utrolig hva de små egentlig kan. Jeg trodde jeg skulle ha litt "baby" frem til 2 år, men dengang ei! Og for noen betraktninger og evener til å se sammenhenger mange ganger!

Her i huset er interessen bred og har vært det hele tidenog jeg har derfor undret meg over den andre typen barn som bare er interessert i en ting, men de er jo forskjellige!

PS! Ikke la noen fortelle barnet ditt at det "ikke bør lære seg å lese før skolestart, for da kommer du til å kjede deg". Litt for mange gjorde det med min datter da hun var tre og var i gang med å seg selv å lese (satte sammen to og to bokstaver). Nå har jeg en fireåring som "låser" seg bare noen nevner det å lese selv. Så her i gården ser det faktisk ut til at det å skrive kommer før det å lese, for det er kjempestas å skrive brev! (jeg bokstaverer det hun ønsker å skrive)

Skrevet

Niesen min var sån. Hadde et enormt ordforåd og husket "alt", men det ble noen feil innimellom. Nå er hun en helt vanlig 5 klassing.

Skrevet

Jepp! Det jevner seg ut med tiden! Men det er både morsomt og av og til krevende å ha et barn som er litt tidlig ute. Forståelsen for en del ting er det ikke mulig å erverve seg uten erfaring og det er selvsagt frustrerende.

Vi ser for tiden "nemo" (så den for en stund siden, men da var den for skummel, nå har hun bestemt seg for å prøve igjen).

Det skjer (som med alle nye filmer) på følgende måte. Hun ser en del. (ser aldri en i ett) og så kommer det en haug med spørsmål om hvorfor ting skjedde hvorfor de sa som de sa osv osv osv. Dette gjentar seg gjennom at vi ser filmen sammen en 3-4 ganger. Så er det meste avklart og hun kan se den alene, men fremdeles kommer det noen spørsmål. (4,5 år)

Nokså betegnende er at hun begynte å spørre hva ting betydde (ved drøyt 1,5 år) i stedet for det tradisjonelle "hvorfor"

Skrevet

Ja det er utrolig hva de små egentlig kan. Jeg trodde jeg skulle ha litt "baby" frem til 2 år, men dengang ei! Og for noen betraktninger og evener til å se sammenhenger mange ganger!

Her i huset er interessen bred og har vært det hele tidenog jeg har derfor undret meg over den andre typen barn som bare er interessert i en ting, men de er jo forskjellige!

PS! Ikke la noen fortelle barnet ditt at det "ikke bør lære seg å lese før skolestart, for da kommer du til å kjede deg". Litt for mange gjorde det med min datter da hun var tre og var i gang med å seg selv å lese (satte sammen to og to bokstaver). Nå har jeg en fireåring som "låser" seg bare noen nevner det å lese selv. Så her i gården ser det faktisk ut til at det å skrive kommer før det å lese, for det er kjempestas å skrive brev! (jeg bokstaverer det hun ønsker å skrive)

Nei, jeg kunne selv lese da jeg var fire år. Kjedet meg endel på skolen, men har inntrykk av at de er blitt flinkere å tilrettelegge nå. Håper det iallfall. Han skal nå få lov å holde på med bokstaver så lenge han har lyst :) Synes nesten det er morsommere det med logoene, blir overrasket hver dag over hva han har fått med seg :)

Skrevet

Min datter var slik. Eller ER slik, heter det vel. Hun er nå seks og har nettopp begynt på skolen -hvilket så langt har vært århundrets nedtur. Hun begynte å snakke da hun var åtte mnd, var tospråklig da hun var halvannet, lærte seg å lese før hun fylte fire og leste veldig bra på både engelsk og norsk, samt var habil i hoderegning før hun begynte på skolen.

Vi har ikke oppmuntret henne i det hele tatt, men jeg tror veldig på å la dem lære det de interesserer seg for, så når hun har spurt om noe, har hun fått svar. Og hun absorberer kunnskap helt imponerende.

Men skolestarten har vært litt trå. Hun kjeder seg og sier at lærerne ikke tar henne på alvor og ikke tror på henne når hun sier hva hun kan. Dette har vært veldig vanskelig og vi har hatt mange runder med lærer og rektor, for hun har tross alt krav på undervisning på sitt nivå... men på en liten utkantskole er ikke det en selvfølge.

Det siste halvåret har hun hatt skikkelig dinosaurdilla og leser bok etter bok, på både engelsk og norsk, om dinosaurer. Hun skal ifølge henne selv bli paleantolog og "en gang for alle finne ut hvorfor dinosaurene døde!" :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...