Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Jeg lurer på om noen kan gi et klart svar på når jeg kan bruke sykt-barn dag, og være hjemme fra jobb. Vi har 2 barn, et som går i barnehage, og et som er hjemme med moren som har svangerskapspermisjon. Spørsmålet blir da om jeg kan ta sykt-barn dag når det barnet som går i barnehage er sykt?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Når moren er så syk at hun ikke greier å ta seg av den syke ungen, kan du ta syk barnepasser-dag. Er hun hjemme, og frisk, kan du ikke ta sykt barn dag.
paba Skrevet 17. september 2012 #3 Skrevet 17. september 2012 (endret) Er du helt sikker på at det gjelder når moren har permisjon og passer en baby? Hun passer jo allerede et barn, og det er jo "jobben" hennes når hun har permisjon. Endret 17. september 2012 av paba
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Tullball. Det er klart far kan være hjemme om barnet i skolen/bhg er sykt. Det er ikke sånn at mor må ta alle sykedagene fordi hun alikevel er hjemme. Når jeg var hjemme i permisjon og eldste var syk, så var mannen hjemme med oss når han hadde anledning (mest når jeg selv var litt hanglete, men dog)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Tullball. Det er klart far kan være hjemme om barnet i skolen/bhg er sykt. Det er ikke sånn at mor må ta alle sykedagene fordi hun alikevel er hjemme. Når jeg var hjemme i permisjon og eldste var syk, så var mannen hjemme med oss når han hadde anledning (mest når jeg selv var litt hanglete, men dog) Les her; "Hvem kan få omsorgspenger? Hvis du er arbeidstaker og har omsorg for barn under 12 år, har du rett til omsorgspenger. Hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet er 18 år. Retten til utvidet antall dager ved kronisk sykt eller funksjonshemmet barn må forhåndsgodkjennes av NAV. Når kan du få omsorgspenger? For å få rett til omsorgspenger må du oppfylle de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt.. Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger. Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon. barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen." Altså har man ikke automatisk rett til det om den andre er hjemme med baby. Hva man tror man har rett til og tar seg rett til, er noe annet.
paba Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Hmm, her var det forskjellige svar gitt. Tror jeg får ta telefonen og sitte i kø til NAV svarer...
Gjest Husfrua Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Når moren er så syk at hun ikke greier å ta seg av den syke ungen, kan du ta syk barnepasser-dag. Er hun hjemme, og frisk, kan du ikke ta sykt barn dag. tull og tøys.
Mamma_til_2 Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 klart du kan det selv om mor er hjemme i perm, syke små barn krever litt av en person og når mor da har annsvar for en baby så er det ikke sikkert det går og gi det syke barnet den oppmerksomheten det krever.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Tullball. Det er klart far kan være hjemme om barnet i skolen/bhg er sykt. Det er ikke sånn at mor må ta alle sykedagene fordi hun alikevel er hjemme. Når jeg var hjemme i permisjon og eldste var syk, så var mannen hjemme med oss når han hadde anledning (mest når jeg selv var litt hanglete, men dog) Les her; "Hvem kan få omsorgspenger? Hvis du er arbeidstaker og har omsorg for barn under 12 år, har du rett til omsorgspenger. Hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet er 18 år. Retten til utvidet antall dager ved kronisk sykt eller funksjonshemmet barn må forhåndsgodkjennes av NAV. Når kan du få omsorgspenger? For å få rett til omsorgspenger må du oppfylle de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt.. Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger. Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordiden som har det daglige barnetilsynet er syk den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon. barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen." Altså har man ikke automatisk rett til det om den andre er hjemme med baby. Hva man tror man har rett til og tar seg rett til, er noe annet. Ja, det står jo i teksten din..."Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger." så står det videre..."Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordi......"
paba Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 Her akkurat snakket med NAV, og de var helt klare på at jeg kan ta sykt barn dag, selv om moren er hjemme i svangerskapspermisjon med et annet barn. Altså, en far mister ikke retten til å bruke sykt-barn dager selv om mor er hjemme med et annet barn!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Kunne ikke falle meg inn å gjøre det på den måten, er en av foreldrene hjemmeværende blir da ikke den andre hjemme fra jobb fordi et av barna er syke... Har hatt alle fire ungene syke samtidig her hjemme uten at begge foreldrene trenger være tilstede altså, da skal det være alvorlig sykdom. Mulig det er lov da, det kan du vel spørre arbeidsgiveren din om. Det er arbeidsgiver som betaler deg lønn for sykt barn dagene og de bør ha dette reglementet i personalpermen på jobb. Men mannen min var hjemme fra jobb en gang i min permisjon da jeg var syk, da lå jeg med nesten 40 i feber og var helt kaputt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. september 2012 #12 Skrevet 17. september 2012 Her akkurat snakket med NAV, og de var helt klare på at jeg kan ta sykt barn dag, selv om moren er hjemme i svangerskapspermisjon med et annet barn. Altså, en far mister ikke retten til å bruke sykt-barn dager selv om mor er hjemme med et annet barn! Told ya
paba Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Kunne ikke falle meg inn å gjøre det på den måten, er en av foreldrene hjemmeværende blir da ikke den andre hjemme fra jobb fordi et av barna er syke... Har hatt alle fire ungene syke samtidig her hjemme uten at begge foreldrene trenger være tilstede altså, da skal det være alvorlig sykdom. Mulig det er lov da, det kan du vel spørre arbeidsgiveren din om. Det er arbeidsgiver som betaler deg lønn for sykt barn dagene og de bør ha dette reglementet i personalpermen på jobb. Men mannen min var hjemme fra jobb en gang i min permisjon da jeg var syk, da lå jeg med nesten 40 i feber og var helt kaputt. Er nok et supermenneske du...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #14 Skrevet 17. september 2012 Spørsmåleter hva som er "nødvendig tilsyn". En normal mor med et en vanlig baby klarer fint å ta seg av en forkjølet 4 åring i tillegg til babyen noen dager. Da har ikke far rett til å benytte sykt barn-dagene. Om det derimot er noe i veien med mor slik at et barn er det maksimale hun kan klare eller det av andre grunner ikke er mulig for mor å ta seg av begge ungene, har far lov til å benytte dagene. Da er tilsynet nødvendig. Hvis mor selv er syk blir det samme vurdering. Er hun for syk til å ta seg av barnet kan far bli hjemme. I praksis overlates dette skjønnet til foreldrene. Det skal mye til at arbeidsgiver kan overprøve foreldrenes vurdering.
paba Skrevet 17. september 2012 #15 Skrevet 17. september 2012 Spørsmåleter hva som er "nødvendig tilsyn". En normal mor med et en vanlig baby klarer fint å ta seg av en forkjølet 4 åring i tillegg til babyen noen dager. Da har ikke far rett til å benytte sykt barn-dagene. Om det derimot er noe i veien med mor slik at et barn er det maksimale hun kan klare eller det av andre grunner ikke er mulig for mor å ta seg av begge ungene, har far lov til å benytte dagene. Da er tilsynet nødvendig. Hvis mor selv er syk blir det samme vurdering. Er hun for syk til å ta seg av barnet kan far bli hjemme. I praksis overlates dette skjønnet til foreldrene. Det skal mye til at arbeidsgiver kan overprøve foreldrenes vurdering. Jeg er snart 40 år, og har vært hjemme fra jobb 2 hele dager i min yrkeskariere. Og brukt 1 sykt-barn dag på 3 år, da var moren i fullt arbeid. Vil ikke si at jeg har "utnyttet" systemet i stor grad akkurat. Det jeg var ute etter var å finne ut om jeg faktisk kunne være hjemme med sykt barnehagebarn, selv om moren er hjemme i svangerskapspermisjon. Til nå har vi delt på alt som har med barna våre å gjøre, og det vil vi fortsette med.
kamik Skrevet 17. september 2012 #16 Skrevet 17. september 2012 Kunne ikke falle meg inn å gjøre det på den måten, er en av foreldrene hjemmeværende blir da ikke den andre hjemme fra jobb fordi et av barna er syke... Har hatt alle fire ungene syke samtidig her hjemme uten at begge foreldrene trenger være tilstede altså, da skal det være alvorlig sykdom. Mulig det er lov da, det kan du vel spørre arbeidsgiveren din om. Det er arbeidsgiver som betaler deg lønn for sykt barn dagene og de bør ha dette reglementet i personalpermen på jobb. Men mannen min var hjemme fra jobb en gang i min permisjon da jeg var syk, da lå jeg med nesten 40 i feber og var helt kaputt. Hehe... Det er ALLTID noen som svarer slik... Supermennesker som går på jobb med brukne armer og ben, 43 i feber og hjernerystelse. For man har jo arbeidsmoral. Og de som er i permisjon med kolikkbaby og tar seg av alle de tre syke søsknene samtidig, tørker snørr, trøster, bysser, vasker spy osv... For man kan da ikke plage mannen med slikt, for ikke å snakke om å utnytte systemet for slike bagateller :-) Og standardreplikken; "det er jo slitsomt, men man må bare bite tenna samen og sove et kvarter når mannen kommer hjem etter å ha jobbet overtid". Nei, som det allerede er sagt over her, du mister ikke sykt barn-dagene for den som er i barnehagen selv om mor er i permisjon med baby. En annen sak er jo at man kan la være om mor klarer baby og sykt barn samtidig. Men det må være opp til hver enkelt å vurdere, så da gjelder det å ikke bry seg om hva andre mener om det :-)
Edelweis Skrevet 17. september 2012 #17 Skrevet 17. september 2012 JEg fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg ikke kunne bruke sykt-barn dagene mine da far var hjemme i permisjon med minstemann. er dette bare tull d da?
kamik Skrevet 17. september 2012 #18 Skrevet 17. september 2012 Ja, hvis sykt barn-dagene ikke gjelder minstemann, som far allerede er hjemme med, så er det tull... Tenk om det er omgangssyke f.eks, da er det greit at en annen enn den som er hjemme med babyen tørker spy og pleier den syke, for å minimere smitterisiokoen. Det kan også være slik at babyen er så krevende at det er vanskelig å ta seg av den i tillegg til sykt storesøsken. Dette må foreldrene vurdere selv.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #19 Skrevet 17. september 2012 Kunne ikke falle meg inn å gjøre det på den måten, er en av foreldrene hjemmeværende blir da ikke den andre hjemme fra jobb fordi et av barna er syke... Har hatt alle fire ungene syke samtidig her hjemme uten at begge foreldrene trenger være tilstede altså, da skal det være alvorlig sykdom. Mulig det er lov da, det kan du vel spørre arbeidsgiveren din om. Det er arbeidsgiver som betaler deg lønn for sykt barn dagene og de bør ha dette reglementet i personalpermen på jobb. Men mannen min var hjemme fra jobb en gang i min permisjon da jeg var syk, da lå jeg med nesten 40 i feber og var helt kaputt. Medalje er på vei i posten!
Nisand Skrevet 17. september 2012 #20 Skrevet 17. september 2012 Ja, du har rett til å bruke sykt-barn dag og har fått helt rett svar hos nav. Det går følgende frem av retningslinjene til § 9-5: "Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger." Dette vil si at dersom mor som er hjemme i permisjon ikke klarer å ta seg av det syke barnet pga det andre så kan du få omsorgsdager. Det er ikke spesifisert hvor denne grensen går, og er dermed opp til hver enkelt om de føler de klarer å ta seg av et sykt barn og et de er i permisjon med. Det er altså opp til den enkelte omsorgsperson å avgjøre. Så dersom barnets mor ikke føler at det er greit å ta seg av begge barna når det ene er sykt så kan far være hjemme og ha sykt-barn dag. Hverken arbeidsgiver eller nav har noe med å legge seg opp i om mor burde kunne ta seg av begge barna. Ingen arbeidsgiver kan ha regler som fraviker dette. Dette er en rettighet som er nedfeldt både i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven og ingen arbeidsgiver kan ha et regeleverk som gir dårligere rettigheter enn disse lovene. Så konklusjon: du kan være hjemme med sykt barn selv om mor er i permisjon. Arbeidsgiver har ingen hjemmel for å nekte deg lønn denne dagen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #21 Skrevet 17. september 2012 Herregud..du kan bruke sykt-barn-dag akuratt når du vil.Ingen som kommer og sjekker hvorfor du er hjemme.Bruker du over 3 dager sammenhengende må barnet få sykemeld.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #22 Skrevet 17. september 2012 Ja, du har rett til å bruke sykt-barn dag og har fått helt rett svar hos nav. Det går følgende frem av retningslinjene til § 9-5: "Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger." Dette vil si at dersom mor som er hjemme i permisjon ikke klarer å ta seg av det syke barnet pga det andre så kan du få omsorgsdager. Det er ikke spesifisert hvor denne grensen går, og er dermed opp til hver enkelt om de føler de klarer å ta seg av et sykt barn og et de er i permisjon med. Det er altså opp til den enkelte omsorgsperson å avgjøre. Så dersom barnets mor ikke føler at det er greit å ta seg av begge barna når det ene er sykt så kan far være hjemme og ha sykt-barn dag. Hverken arbeidsgiver eller nav har noe med å legge seg opp i om mor burde kunne ta seg av begge barna. Ingen arbeidsgiver kan ha regler som fraviker dette. Dette er en rettighet som er nedfeldt både i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven og ingen arbeidsgiver kan ha et regeleverk som gir dårligere rettigheter enn disse lovene. Så konklusjon: du kan være hjemme med sykt barn selv om mor er i permisjon. Arbeidsgiver har ingen hjemmel for å nekte deg lønn denne dagen. Jeg har faktisk et eksempel på at det ikke ble invilget lønn fra arbeidsgiver, men da var det grovt. Barnet ble sykt på en fredag. Både babyen og det syke barnet ble plasert hos bestforeldrene mens far tok "sykt.barndag" og dro sammen med mor (som var i permisjon) på en spontan tur til London. Når de da var dumme nok til å fortelle det på jobb etterpå trakk arbeidsgiver tilbake lønnen for denne dagen. Nå er det sjeldent systemet misbrukes så grovt. Det er det ekstreme og ikke det jeg regner med HI spekulerer i
Mor di! Skrevet 17. september 2012 #23 Skrevet 17. september 2012 Må inrømme at jeg hadde stusset veldig om en kollega hadde blitt hjemme med sykt barn og moren likevel gikk hjemme, selv om hun hadde permisjon. En skal da i teorien kunne passe to barn samtidig, med mindre babyen var svært krevende eller barnet veldig, veldig sykt. Men med en normalt aktiv baby, og et febersykt barn, mener jeg mor glatt kan ha omsorgen for begge to.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #24 Skrevet 17. september 2012 Tullball. Det er klart far kan være hjemme om barnet i skolen/bhg er sykt. Det er ikke sånn at mor må ta alle sykedagene fordi hun alikevel er hjemme. Når jeg var hjemme i permisjon og eldste var syk, så var mannen hjemme med oss når han hadde anledning (mest når jeg selv var litt hanglete, men dog) Les her; "Hvem kan få omsorgspenger? Hvis du er arbeidstaker og har omsorg for barn under 12 år, har du rett til omsorgspenger. Hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet er 18 år. Retten til utvidet antall dager ved kronisk sykt eller funksjonshemmet barn må forhåndsgodkjennes av NAV. Når kan du få omsorgspenger? For å få rett til omsorgspenger må du oppfylle de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt.. Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger. Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordiden som har det daglige barnetilsynet er syk den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon. barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen." Altså har man ikke automatisk rett til det om den andre er hjemme med baby. Hva man tror man har rett til og tar seg rett til, er noe annet. Omsorgspenger og egenmeldingsdager er to forskjellige ting.
Nisand Skrevet 17. september 2012 #25 Skrevet 17. september 2012 Tullball. Det er klart far kan være hjemme om barnet i skolen/bhg er sykt. Det er ikke sånn at mor må ta alle sykedagene fordi hun alikevel er hjemme. Når jeg var hjemme i permisjon og eldste var syk, så var mannen hjemme med oss når han hadde anledning (mest når jeg selv var litt hanglete, men dog) Les her; "Hvem kan få omsorgspenger? Hvis du er arbeidstaker og har omsorg for barn under 12 år, har du rett til omsorgspenger. Hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet er 18 år. Retten til utvidet antall dager ved kronisk sykt eller funksjonshemmet barn må forhåndsgodkjennes av NAV. Når kan du få omsorgspenger? For å få rett til omsorgspenger må du oppfylle de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt.. Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger. Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordiden som har det daglige barnetilsynet er syk den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon. barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen." Altså har man ikke automatisk rett til det om den andre er hjemme med baby. Hva man tror man har rett til og tar seg rett til, er noe annet. Omsorgspenger og egenmeldingsdager er to forskjellige ting. Hva mener du? Hvor står det at det er det samme? Forøvrig så bruker de fleste arbeidsgivere egenmeldingsskjema også ved sykt barn. Men ,ja - det er to forskjellige rettigheter med ulikt regelverk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå