Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Har ikke strikket så mye større plagg før, kun luer og votter, men har en selekjole på samvittigheten og strikker nå en genser til minstegutten. Nå er jeg ferdig med stykket opp til armhulene, jeg har felt og begynt å strikke fram og tilbake på ryggstykket. Problemet er, og det var det på den selekjolen jeg strikket sist også, at der jeg rundstrikker blir det veldig jevnt og pent, men men en gang jeg strikker fram og tilbake blir det mer ujevnt. Noen av maskene ser på en måte litt mer skrå ut på en måte (ca annenhver rad), og det virker også som jeg strikker løsere enn nå jeg rundstrikker selv om jeg føler at jeg strikker fast nå også. Man ser ganske tydelig overgangen mellom rundstrikkingen og fram-og tilbake-strikkingen Hva gjør jeg galt? Noen som har/har hatt samme problem og kan komme med noen tips?
Gjest Ziva Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Du strikker for løst på vrangen, og løft av første masken på hver pinne ikke strikk den.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2012 Du strikker for løst på vrangen, og løft av første masken på hver pinne ikke strikk den. Men blir det ikke rart/for kort dersom jeg ikke strikker den masken da? *klarer ikke se det for meg* Jo, jeg tror du kan ha rett i at jeg strikker for løst på vrangen. Men nå strikker jeg såpass fast på vrangen at jeg må "jobbe litt" for å få pinnen igjennom masken når jeg strikker på retten igjen etterpå. Er det normalt at det er "vanskelig" å strikke på retten når an strikker fram og tilbake?
sisseljenta Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Det er ikke uvanlig at du strikker litt ujevnt nå som du strikker frem og tilbake, særlig hvis du ikke er så dreven ; ) jeg tipper det blir bra når du får dampet det. Jeg tror ikke du strikker for løst, man skal ikke måtte 'kjempe' maskene av pinnen. Ta første maske på hver omgang løst av som nevnt over, da blir kantene fine. Lykke til : )
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2012 Det er ikke uvanlig at du strikker litt ujevnt nå som du strikker frem og tilbake, særlig hvis du ikke er så dreven ; ) jeg tipper det blir bra når du får dampet det. Jeg tror ikke du strikker for løst, man skal ikke måtte 'kjempe' maskene av pinnen. Ta første maske på hver omgang løst av som nevnt over, da blir kantene fine. Lykke til : ) Takk for det Ok, da skal jeg ta masken av (men seriøst, blir det ikke for kort da? Jeg ser bare ikke dett for meg jeg..), men maskene ser litt større ut på fram-tilbake enn rundstrikk, så det er godt mulig jeg strikker for løst. Evt for stramt i rundstrikk Men, skal man dampe arbeidet når det er ferdig? Bare bruke vanlig dampstrykehjern da? Håndkle i mellom?
Gjest Ziva Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Nei blir ikke skjevt hvis du løfter av første masken, det blir skjevt hvis du strikker den. For første masken er jo nettopp den siste du strikket. Prøv å strikk "normalt" på retten og ikke for løst på vrangen.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2012 Nei blir ikke skjevt hvis du løfter av første masken, det blir skjevt hvis du strikker den. For første masken er jo nettopp den siste du strikket. Prøv å strikk "normalt" på retten og ikke for løst på vrangen. Takk for tips Og for forklaring, nå ser jeg det bedre for meg. Selvsagt blir jo masken strikket ja, som siste *klaske seg i pannen*
sisseljenta Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Jeg pleier å legge plagget flatt (for eksempel på sofaen), fukte et glasshåndkle (det skal være ganske fuktig men ikke så vått at det drypper), og så stryke forsiktig på begge sider av plagget. Har strykejernet på laveste temperatur. Så lar jeg det ligge til det er helt tørt, for eksempel til neste dag. Det jevner ut maskene, og er spesielt viktig hvis du har strikket mønster.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. september 2012 Jeg pleier å legge plagget flatt (for eksempel på sofaen), fukte et glasshåndkle (det skal være ganske fuktig men ikke så vått at det drypper), og så stryke forsiktig på begge sider av plagget. Har strykejernet på laveste temperatur. Så lar jeg det ligge til det er helt tørt, for eksempel til neste dag. Det jevner ut maskene, og er spesielt viktig hvis du har strikket mønster. Tusen takk for tips! Ellers var det riktig at jeg strikket for løst på vrangen. Jeg strammet til, og da ble det mye jevnere igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå