Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #1 Skrevet 17. september 2012 Vi er en småbarnsfamilie med aktive barn. Barna er våkne og har fått lov til å leke inne fra klokken 0830 - 1900 hver dag. Vi har en nabo som bor under oss. Naboen er syk og mye inne. Vi er ute en tur hver dag. Naboen plages tydeligvis veldig bare vi går over gulvet. Nabo har bedt oss om å gå med tøfler inne i juni da vi "har så tunge skritt". Nabo klager også på våre gjester bare de reiser seg fra sofaen for å gå på do, noe vi syns er ubehagelig. For å vise sin misnøye for tunge skritt etc. dunker nabo i taket med stokk og/ eller spiller høy musikk så huset rister. Det er veldig lytt her, og jeg forstår at vi høres - men hvor mye hensyn skal vi ta? Vi har små barn som springer mer enn de går, liker å tømme togbane utover gulvet osv. Nabo reagerer mange ganger hver dag. Nå har nabo begynt å gjøre "hevn" på kveldstid ved å dunke i taket med stokk, spille høy musikk, rope høyt, slå med ytterdøren osv. etter at barna er i seng. Så langt har vi gjort følgende for å ta hensyn: - Satt møbelknotter under møbler og skapdører - Gått med tykke sokker/ tøfler året rundt - Ber barna slutte å hoppe. - Bør vi gjøre mer ift. barna? Jeg syns det blir trist å be de slutte å leke seg inne. Vi følger reglene for vårt borettslag, men lurer likevel på om vi burde ta mer hensyn? Det er sikkert noen her inne som kjenner meg igjen nå, men det får bare være
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Kan dere ikke leke mer ute? Forstår jo også naboen deres om denne ikke har unger. Han følger også reglene om han er stille etter 23.00
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 Synes dere gjør nok jeg! Problemet er jo egentlig hverken dere eller naboen.... problemet er at det er altfor lytt mellom leilighetene!!! Jeg har selv bodd slik og vært den som bor under egentlig stille folk - holdt på å klikke for meg, men gjorde jo ikke noe ift naboen over, for visste at de bare gjorde normale ting og prøvde å ta hensyn. Jeg vil tro at veien å gå er å ta dette opp med borettslaget, det er jo mulig å etterisolere som regel, og dere er trolig ikke de eneste som opplever dette. Borettslaget vil kunne få gode priser på evt arbeid og kostnadene blir fordelt på kun en liten økning i husleie.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 Jeg ville tatt det opp med borettslaget, det har skjedd mye i utviklingen av lydisolerende tak/gulv mellom leiligheter de siste årene og kanskje er det på tide å renovere takene i deres borettslag?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Det var en god ide #4 Takk! Jeg vet at nabo har gått mange runder med de som bodde her før oss også (et eldre ektepar uten barn) - nettopp fordi de bråkte så mye i følge nabo. Det ble mange runder med borettslaget også - og de kom ingen vei da dette ekteparet igjen begynte å klage på nabo for bråk Så jeg tror dette er en kombinasjon av overfølsom nabo og for lytt mellom leilighetene. Nabo har bosatt seg i midten med folk på alle kanter :/ Skjønner godt at man blir sprø av å høre folk hele tiden. I fare for å virke litt krass: Jeg syns ikke man bør bosette seg midt i en gammel blokk med dårlig isolasjon om man ikke tåler lyder. Det er forresten ikke lydene oss eller barna når hun tar hevn på kveldstid, det er heller den følelsen av at hun gjør en protest mot oss som personer. Vi ønsker bare å leve et normalt familieliv i boligen vår, og ha en fin tone med naboene. (Jeg har spurt de andre naboene om de har hørt noe til oss - og det kunne de avkrefte). HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 "Det er forresten ikke lydene _som plager_ oss eller barna når hun tar hevn på kveldstid," HI
Krisa71 Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Jeg ville blåst en lang marsj i naboen og levd som normalt... Ved klage fra naboen ville jeg bare fortalt vedkommende at dette stedet tydeligvis ikke er rett plass for han/henne å bo, da det brukes mye tid fra naboen å banke i taket osv osv.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Vi er i samme situasjon som din nabo, det høres ut som vi har tordenvær midt i stua av og til, men det kunne ikke falle meg inn å reagere på den måten. Er jo ikke de over oss sin feil at det ikke er godt nok isolert. MEN det som irriterer meg litt er når de begynner å ommøblere (høres i allefall sånn ut) rett over barnerommet etter at barna har lagt seg. I timesvis... Det synes jeg de kunne vært så greie at de tok på andre tidspunkt... (Og de vet når barna legger seg og hvor rommet deres er og at det er lydt her.) Så hvis du vet at naboen sover middag klokken 15 rett under stua deres, så kan du jo, hvis du vil være grei, be barna om å ikke tømme hele lekekassa på stuegulvet akkurat da. Ellers synes jeg du gjør mer enn nok.
Mrs. Bouquet Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 Når det er så lytt syns jeg faktisk man bør bo et annet sted når man har barn. Men naboen din bør også takle at det bor barn over han når han velger å bo et sted det er så lytt.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Så lenge det bare er normale "Leve-lyder", så er det naboen din som bør bosette seg ett annet sted. Tipper det er ett menneske som ikke har så mye annet å følge med på, og noen folk Må bare ha noe å irritere seg over, hvis ikke er ikke dagen deres perfekt Så bare lev som vanlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå