Gå til innhold

igår fikk jeg mitt livs sjokk ..... ( ang familiens mat budsjett )


petronella svingtrapp

Anbefalte innlegg

Denne uka handlet vi for ca 1200,- og skal ha/har hatt disse middagene: pizza, hamburger, kylling korma, lasagne, pannekaker, ovnsbakt laks og chilli con carne. Det meste lages fra bunn, og vi har grønnsaker, ris osv i tillegg.

 

Så forøvrig utrolig lite spennende ut da jeg listet det opp 8-)

 

Vi er to voksne, en storspist 3-åring og lillebror på 7 mnd.

 

Kosemiddager uken igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

planlegg middagene,sett opp en detaljert ukemeny,og deretter detaljert handleliste,og blir det rester putt i fryseren el bruk dagen etter.og handl 1 gang i uken.bedre og handle 1 gang pr uke for eks 1500,en små handle litt hver dag..det er pengesluk det.

bruker ca3500 i mnd 1 barn og 1 voksen.vi har det supert i mtp kost og mat.

 

1ukes meny feks:

mand: potetmos og middagspølser

tirsd: tomatsuppe m/ egg og pølsebiter (bruk pølser om d blir noe igjen)

onsd:gryterett m/ris

torsd: fisk m/poteter og grønnsaker

Fred:taco

lørdag:pizza(bruk rester fra fredag,om det er mer kjøttdeig igjen,og det blir en super taco pizza)

sønd: steik m/ poteter og grønnsaker

 

lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne og 3 barn(1 år, 4 år og 6 år). Vi bruker ca.8000kr i mnd på mat. Handler stort sett på Rema, litt på Kiwi(bleier) og Joker(nærbutikk). Er flink med med skrive handlelister og storhandle en gang i uka. Kjøper også endel kjøtt i Sverige(hurra for harryhandel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å regne jeg, men vi bruker nok nærmere 15 000 enn 5000 for å si det sånn. Tre barn, eldste er en gutt på 13. Han spiser myyyye og de to andre spiser litt mindre. Her brukes gjerne to pakker med karbonadedeig når det lages middag, spørs selvfølgelig hva den brukes til, men 800 gram på fem mennesker er ikke så ufattelig mye. Halvannen pakke er vel egentlig passe, så det finnes ferdigfrosne porsjoner i fryseren. Det går omtrent et brød om dagen, alle ungene har med seg matpakker til alle måltid på skole/i barnehage. En normaluke tror jeg det går en 10-12 liter melk.

 

Er ikke superøkonomisk, så har potensiale for å spare. Men så har jeg mer penger enn tid egentlig, så orker ikke bruke den knappe tiden på å jage etter tilbud. Har et nokså stort lager med basisvarer i boden og alltid kyllingfilet, karbonadedeig, fiskekaker, laks og annet i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka handlet vi for ca 1200,- og skal ha/har hatt disse middagene: pizza, hamburger, kylling korma, lasagne, pannekaker, ovnsbakt laks og chilli con carne. Det meste lages fra bunn, og vi har grønnsaker, ris osv i tillegg. Så forøvrig utrolig lite spennende ut da jeg listet det opp 8-) Vi er to voksne, en storspist 3-åring og lillebror på 7 mnd.
Kosemiddager uken igjennom?

 

Hvis det er kosemiddager, hva er vanlige middager i dine øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Jeg har med interesse fulgt med på flere av disse trådende om hvor mye folk bruker på mat i måneden, og for å være ærlig er det mange jeg ikke tror på. Jeg har inntrykk av at mange nok tror de bruker veldig mye mindre penger på mat enn det de faktisk gjør. Når jeg leser om familier på 5-6 som påstår at de bruker bare 6000-7000 kr i mnd på mat "og da spiser vi sunt og variert og kjøper ikke noe særlig på tilbud", ja da tenker jeg at enten lyver de som det renner om enten "sunt og variert"-delen, om "kjøper ikke på tilbud"-delen, eller bruker veldig mye mer penger enn de selv tror ;) .

 

Vi bruker normale ca 12 000 -13 000 kr i måneden på husholdning (er avhengig om noen i familien har bursdag eller ei), er 6 i familien, og vi handler ikke mye på tilbud, men prøver å være litt bevisste på hva vi kjøper likevel. Veldig lite luksus på oss.

 

Vi har det nok omtrent som dere. Likevel vil jeg skyte inn en kommentar her: Det er forskjell på hva man regner med i matbudsjettet, tror jeg. Hos oss er det ingen som røyker, og det går derfor ikke en krone på røyk. Vi drikker heller så og si aldri alkohol, det går derfor ingen penger til øl eller vin til vanlig.

 

Vi handler toalettpapir, tørkepapir, vaskemidler og håndsåpe i store pakker på Felleskjøpet og regner ikke det inn i matbudsjettet. Det går på en egen post.

 

Vi setter alltid opp ukemeny, og handler en gang i uka. Spesielt jeg har en tendens til å plukke med meg litt ekstra når jeg er innom butikken, så vi sparer nok en del der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange er dere i familien,mrs rogaland? Det hørtes ut som lite mat. Her går det iallefall et brød til dagen, 5 personer til frokost, tre matpakker med to skiver i hver. I helgene går det ofte mer, for da er det ofte gjester i hus. Vi bruker en lite melk eller to i døgnet, pluss biola og yoghurt. Og to pakker karbonaddeig holder til en eneste middag.. Jeg har god oversikt over hva vi bruker, men ikke i kroner og øre. Har tenkt mange ganger at jeg skulle planlegge litt bedre, så det tror jeg jammen jeg skal. Nå blir det opphold i travelby neste uke, så da skal alle lister og all handling være klart på forhånd. Takk for inspirasjon!

 

Vi har også mer forbruk av din type. Pluss mye frukt, bær og grønnsaker som snop.

Budsjett 8000 - veldig hardt å holde, selv om vi får elgkjøttdeig av foreldrene mine.

Må nevne at vi baker hver dag - og at speltmel koster nesten 40 kr pakken (allergi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss (fem) med 8000 i matbudsjett (med mye dyr mat - allergi)

er middagene vanligvis:

 

laks med ris og grønnsaker

speltlasagne med elgkjøtt

hjemmelaget fiskegrateng

fiskekaker med poteter og gulrøtter

speltpannekaker med eggerstatning - bacon og blåbær.

Soyagraut på lørdag

Elgtaco med hjemmelagede speltflefser

fiskesuppe med kokosmelk

sushi

pasta med elgkjøtt

kokt torsk med poteter og grønnsaker

helstekt småørret med poteter og rotgrønnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka handlet vi for ca 1200,- og skal ha/har hatt disse middagene: pizza, hamburger, kylling korma, lasagne, pannekaker, ovnsbakt laks og chilli con carne. Det meste lages fra bunn, og vi har grønnsaker, ris osv i tillegg. Så forøvrig utrolig lite spennende ut da jeg listet det opp 8-) Vi er to voksne, en storspist 3-åring og lillebror på 7 mnd.
Kosemiddager uken igjennom?

 

Hvis det er kosemiddager, hva er vanlige middager i dine øyne?

He he he Så det nå og lurte på det samme. Hadde jo vært spennende å se hva folk faktisk spiser ila en uke. Jeg har i alle fall ikke fått med meg at det er noe som heter kosemiddag. Og hvorfor skal man ikke kose seg med middag hver dag? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 4 i vår familie. To voksne, to barn, 2 og 10 år. Vi bruker ca 7000 kr på matbutikk i mnd (inkl også bleier og andre toalettartikler). Dette gir oss rom for gode helgemiddager som biff og taco.

 

Denne uka har vi følgende ukesmeny:

Mandag Kyllingsalat

Tirsdag Lasagne (bursdag for ett av barna)

Onsdag Pannekaker

Torsdag Tomatsuppe med macaroni og baguetter

Fredag Taco

Lørdag Løvbiff og pommes fristes

Søndag Pasta Carbonara

 

Vi har ett eget visakort kun til matinnkjøp, så har full kontroll over hva vi bruker. Handler i Sverige ca 4 ganger i året. Det går mye brød og melk hos oss. Ikke så flink til å handle på tilbud, men handler mest i Kiwi og forsøker å unngå store innkjøp på dyre butikker som Obs og Meny. Vi er "matmennesker", intr i mat og glade i å lage mat. budsjett på 5000 kr hadde vi ikke klart! All ære til dere som får til det.

 

Spennende tråd, intr å lese hvordan andre løser hverdagene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere sier matbudsjett så er det kun mat?

Hva med sjampo, dopapir,vaskemiddel osv osv

 

Det drar jo fort opp budsjettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi måtte skjerpe oss, og vi ender på rett under 5000 i måneden. Vi setter av 6000 til mat hver måned, og det som blir igjen legges i sparebøssa. Men, ved å være veldig bevisst, og ville spare, er det ting som må "ofres".

Vi har en dag i uka hvor vi har posesuppe. En dag med fisk, stort sett ørret. En dag med fiskemat, fiskepudding, fiskekaker, fiskeinner eller fiskeboller. Så er det en dag med pasta med forskjellig saus. Ellers varierer vi. På lørdag er det ofte pizza eller taco. Men, fredagskosematen er borte. Fredag er det helt vanlig hverdagmiddag. Lørdag er det lørdagsgodt på kvelden, det gjelder både voksne og barn. På søndag har vi dessert.

Det er ikke dessert eller godteri andre dager. Vi kjøper ikke brus, og veldig sjelden chips. Nå skal det nevnes at jeg jobber med å gå litt ned i vekt, men jeg ser at handling og vekt henger litt sammen for min del. Det går fort en del ekstra på godteri og kosemat, og vekta går oppover.

Så at HI også kjøpte røyk, så om det er i matbusjettet vil jeg det heve det ganke mye...

Vi er en familie på fire, men barna er 2 og 4 så de spiser oss ikke ut av huset enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...