Gå til innhold

Sen bleieavvenning (3 år) og fortsatt ikke klar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som har mye erfaring med bleieavvenning her som kan komme med noen tips?

Gutten vår på litt over 3 år har ikke vist noen interesse for bleieslutt ennå, og etter råd fra hs har vi ikke presset ham. Men nå synes vi jammen det er på tide å komme igang, bl.a. fordi så å si alle jevnaldrende i barnehagen har sluttet med bleier, og det fort blir litt mobbing hvis han er den eneste... :\

Men når vi har forsøkt å la ham gå uten bleie litt i perioder, ser jeg at han stadig "småskvetter" litt. Altså ikke tisser store mengder, men litt nokså ofte. Jeg trodde man skulle tisse litt større mengder når man ble større, liksom spare opp? Er det noen som har vært borti dette, betyr det at han absolutt ikke er klar, eller skal vi prøve litt likevel?

Vi tenkte å forsøke å la ham gå uten bleier i korte perioder på kvelden hjemme og i helgene, og så kan han få klistremerker når han holder seg tørr og når han gjør fra seg i do. (Hvis han klarer å holde seg mer etter hvert, kan han vel gå uten i lengre perioder så lenge vi er hjemme.) Og så premie når han har fått eks antall klistremerker. Er det noen som har noen andre tips rundt dette? Er det nok å la ham prøve litt på kveldene, eller blir det bare tull når vi ikke forsøker hele tiden (tre dager i uken har vi f.eks. ikke tid på kveldene)?

Jeg håper noen har noen gode tips å komme med til oss. :) Jeg har funnet masse info om bleieslutt på nettet, men der står det ikke noe om slik "småskvetting". Og vennene våre som vi spør har "bare tatt av bleien, så funka det"... :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi større hell med å la ungen gå naken. Da blir de fort oppmerksomme på når de tisser - og så er det ikke noe valg mellom truse eller bleie. Kanskje greit å legge noe oppi sofaen og ta bort skinnfeller o.l først da:)

Skrevet

3 år er da ikke sent for bleieavvenning, langt ifra.

Noen er moden tidlig og noen sent. Og av erfaring så har jeg sett at det å presse fram bleieslutt før de er klare bare driver de i motsatt rettning.

Det at han hele tiden småskvetter høres ut som om kroppen hans ikke er klar. Du kan ikke tvinge fram modning, og det er vanlig gutter trenger mere tid enn jenter.

Sett han på do ved bleieskift, men ikke tving, han er langt ifra sent ute.

På vår første fjernet vi bleia sommeren da han var tre og startet med belønningssystem. Dette ble for mye press for han at han fikk fullstendig låsning, var redd for å tisse på seg, og ble ikke tørr før han nærmet seg 5-års dagen.

Skrevet

3 år er da ikke sent for bleieavvenning, langt ifra.

Noen er moden tidlig og noen sent. Og av erfaring så har jeg sett at det å presse fram bleieslutt før de er klare bare driver de i motsatt rettning.

Det at han hele tiden småskvetter høres ut som om kroppen hans ikke er klar. Du kan ikke tvinge fram modning, og det er vanlig gutter trenger mere tid enn jenter.

Sett han på do ved bleieskift, men ikke tving, han er langt ifra sent ute.

På vår første fjernet vi bleia sommeren da han var tre og startet med belønningssystem. Dette ble for mye press for han at han fikk fullstendig låsning, var redd for å tisse på seg, og ble ikke tørr før han nærmet seg 5-års dagen.

Ja, kanskje han rett og slett ikke er klar... Men samtidig er han ikke så glad i bleieskiftene heller, så jeg skulle gjerne blitt ferdig med alt dette styret... :P Men ikke på bekostning av gutten da, selvsagt, så hvis han ikke er klar får vi bare vente litt lenger.

Det er godt å høre at det ikke er altfor sent; det står så mye i mediene om tidlig bleieskift for tiden, og når alle andre barna i barnehagen slutter en etter en begynner man jo å lure på hvorfor vi aldri kommer i gang... ;)

Vi setter ham forresten på do hver morgen og kveld (ved bleieskift) og innimellom ellers også (når han ikke har bæsjet i bleien), så han får trening på å sitte på doen, i hvert fall. :)

hi.

Skrevet

Jeg har fire barn og alle har vært 3 år da de sluttet med bleie, alt fra 3 år og 2 mnd til 3 år og 7 mnd gamle når bleie ble kastet.

Jeg venter ærlig talt et par måneder ekstra jeg altså, enn dette evige maset med å få de på do, tisseuhell i tide og utide, tiss på teppet, tiss o sofaen og tiss i vinterdressen...

Mine har vært helt klare når de har sluttet og det har knapt vært uhell. Minstejenta her var 3 år og 2 mnd gammel da vi kastet bleien og hun hadde to uhell første uken (glemte seg) og siden ingenting, ikke så mye som en dråpe i underbuksen. Kunne sikkert presset frem bleieslutt noen måneder tidligere, men hvorfor stresse?

Vi har ventet til de selv har gitt uttrykk for at de vil på do, det var unge nr tre som var tregest og da satte vi en potte midt i stua og lot henne gå i bare trusa. Da gikk det helt problemfritt, men hun var litt redd for doen og fikk ikke slappet av på den og gjort fra seg der. Etter ca 2 uker kunne vi sette vekk potta og bare bruke doen, da var hun trygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...