Gå til innhold

Mer om forsvunnet elevmappe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet noen innlegg som omhandler dette om noen skulle være spesielt interesserte i utstrakt bakgrunnsinformasjon.

Lang historie kort:

Min barne- og ungdomsskole har deponert samtlige mapper for mitt årskull til kommunalarkivet, men min var ikke blant disse. Dette ble i utgangspunktet forklart med at jeg ble overført til ny skole før utgangen av avgangsåret, og at mappen dermed må ha fulgt meg til denne. Ved nærmere ettersyn har det vist seg at de ikke har hatt skriftlig samtykke til å videresende informasjon. Jeg har også opplyst arkivansvarlige om at det å sende fra seg originaldokumentasjon, er strengt forbudt, og hun vil dermed ikke snakke med meg lenger.

Rektor ved skolen har hele tiden avfeid meg med at det ikke vil ha noen hensikt for dem å legge innsats i å forsøke å finne mappen, da de ikke vet hvilke rutiner man hadde for elevmapper på den tiden jeg var elev der. Etter en telefon til kommunalt arkiv fikk jeg tilsendt full utredning av hvilke retningslinjer som var gjeldende på denne tiden. Dette har jeg nå sendt rektor.

Ettersom det ser ut til at skolen ikke ønsker å ha rollen som ansvarshavende institusjon i denne saken, har jeg sett meg nødt til å gå videre oppover i systemet. Etter å ha tatt kontakt med fylkesmannen, ble jeg henvist til riksarkivet med riksarkivaren. I følge arkivloven stemmer det at riksarkivaren har ansvaret for å påse at kommunene følger arkivloven, men det rare er at det ser ut til at riksarkivet ikke er kjent med hvordan arkivloven skal tolkes på dette området da jeg fikk til svar at det nok stemte at mappen var videresendt til ny skole?!

Er det noen som har noen gode ideer om hvem jeg ellers kan kontakte ang dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke opplysninger er det du er ute etter da? Kansje du kan finne dem andre steder enn mappene.

Skrevet

Jeg syns du skal roe deg ned og la dette ligge. skjønner ikke hva du stresser etter

Skrevet
Hvilke opplysninger er det du er ute etter da? Kansje du kan finne dem andre steder enn mappene.

Elevmappe informasjon er taushetsbelagt. Jeg kan selvfølgelig finne slike ting som personaliaene mine andre steder, men jeg vet jo hva jeg heter.

Skrevet
Jeg syns du skal roe deg ned og la dette ligge. skjønner ikke hva du stresser etter

Det er greit, jeg har ikke spurt om hver bidige dib-bruker syns det er forståelig heller. Surf videre.

Skrevet

Hvorfor ikke bare kontakte den andre skolen da? Selv om du (eller loven) mener at det ikke er lov uten skriftlig samtykke så er det jo ikke dermed sagt at de ikke har sendt den dit??

Skrevet
Hvorfor ikke bare kontakte den andre skolen da? Selv om du (eller loven) mener at det ikke er lov uten skriftlig samtykke så er det jo ikke dermed sagt at de ikke har sendt den dit??

Som sagt, for utstrakt bakgrunnsinformasjon kan du se tidligere innlegg.

Skrevet

Da får du legge ved en link.

Skrevet
Da får du legge ved en link.

Nei, for pokker. Innse at spørsmålet ditt er usaklig.

Skrevet

Det er ikke et usaklig spørsmål.

Jeg lurer på hva du ønsker å oppnå med stadige innlegg om dette?

Skrevet
Det er ikke et usaklig spørsmål. Jeg lurer på hva du ønsker å oppnå med stadige innlegg om dette?

Hva jeg ønsker med innlegget fremgår i innlegget.

Skrevet

Hahaha!! Hvordan kan du forvente at vi skal gidde å skjønne deg når du svarer som du gjør? Jeg forholder meg til hovedinnlegget, begynner da ikke å lete etter gamle innlegg for å svare!?

Hvorfor var spm mitt usaklig?

Du leter etter en mappe som skolen mener er sendt til den andre skolen, er det ikke da naturlig å spørre der da?

Skrevet

Skjønner at du ønsker denne elevmappen for å se om det er noe der som gjør at du kan saksøke skolen din fordi de ikke fulgte deg opp slik du mener de burde gjort da du slet veldig i barneårene. Men nå må du vel ha kommet til et punkt hvor du bare må gi opp denne letingen?

Om du mener du har en sak kan du vel bare gå til sak, også får det bli skolen og skolens advokater sin oppgave å grave frem denne mappen og bevise eller motbevise at du fikk hjelpen du hadde krav på?

Skrevet
Det er ikke et usaklig spørsmål. Jeg lurer på hva du ønsker å oppnå med stadige innlegg om dette?

Hva jeg ønsker med innlegget fremgår i innlegget.

Jeg lurer fortsatt på hva du ønsker å oppnå med stadige innlegg om dette. For all del, lag så mange du ønsker, det virker bare litt spesielt i lengden. Særlig fordi du svarer folk på den måten du gjør.

Skrevet

Ja, jeg beundrer at du vil nå fram med dette. Jeg har lest det tidligere innlegget. Desverre har jeg ingen råd å komme med. Bortsett fra at du er et offer for et system som ikke virker helt som det skal. Er media et alternativ? Ta det så langt opp som du kan.

Skrevet

Du er sikker på at ikke foreldrene dine har fått den utlevert?

Uansett kunne vi kansje gi deg noen tips om hvor du kan lete etter opplysninger hvis vi viste hvilke opplysninger du lette etter og når du gikk på skolen.

Skrevet

Jeg har svart deg tidligere om dette, og spør igjen:

Hvis du mener du har blitt utsatt for omsorgssvikt fra skolen sin side (slik jeg har tolket tidligere innlegg, mener du da at skolen ikke har fulgt opp/henvist til de rette instanser for å få hjelp) - skjønner jeg ikke helt hvorfor denne mappen er så veldig viktig for deg?

Du må jo rett og slett anmelde skolen, og så blir det advokat sin oppgave å skaffe riktig informasjon til veie. Dersom skolen ikke kan framskaffe dette, så er det jo faktisk enda større grunn til mistanke om at skolen ikke har gjort det de skal. Det vil jo i størst grad være skolens problem framfor ditt at de ikke har klart å skaffe til veie riktig informasjon så lenge loven sier at de skal ha denne mappen?

Så lenge du ikke selv personlig har mappen, er det heller ikke ditt ansvar å finne den nå. Det er neppe slik at skolen går med ryggen fri dersom de har gjort noe feil, på grunn av at mappen ikke finnes. Snarere tvert i mot!

Så: jeg skjønner ikke HELT alt dette "styret" med å finne denne mappen? I en evt. rettsak må jo skolen kunne framskaffe informasjon om det som skjedde på den tiden uansett, hvis de ikke klarer det er det jo dem som "bæsjer på leggen" her.

Skrevet

Støtter det hun over sier. Det er skolen/ kommunen/ fylket som har bevisførsel på at du evt har blitt henvist til rette instanser eller må dokumentere at du har fått den hjelpen/ opplæringen du har krav på. De som bør få hetta av at mappen er vekk, - ikke du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...