Gå til innhold

Første kontroll i uke 12, normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke time til første kontroll før i uke 12. Er nå 4-5 uker på vei. Synes dette er litt sent med tanke på oppfølging, råd og veiledning osv.

Vet man får oppfølging hos jordmor også, er dette noe man kan bestille selv uavhenig av legekontrollene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig med første kontroll i uke 12.

Jordmor må du bestille selv, de holder som oftest til på helsestasjonene. Som førstegangs er det vel mest vanlig med første jordmortime i uke 24.

Skrevet

Det er vanlig å ha første kontroll i uke 12. Her fyller i hvert fall ikke legene ut det skjemaet før i uke 12 (når man har kommet så langt på vei så er det liten sjanse for spontanabort).

Skrevet

Det er litt forskjellig praksis rundt om i landet, men å ha første kontroll rundt uke 10-12 er mer og mer vanlig. Men man får gjerne time før om man ber om det. Ihvertfall her jeg bor.

Skrevet

Trodde første kontroll var i uke 8 jeg? Eller var det bare tidligere?

Synes uke 12 er litt sent da, spesielt hvis man er førstegangs. Mye man lurer på veldig tidlig.

Skrevet

Første kontroll er uke 12, om du ikke har svangerskap bak deg som har vært problematiske eller risikofylt.

Har man hatt fortidlig fødsel, mistet litt sent, bært tvillinger eller mer, så er det normalt å få en time rundt 6-8 uke, såneste når man er 12 uker på vei.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

12 uke er normalen det :) Man kan ringe jordmor og forhøre seg om en time rundt 8 uke da, det gjør man utenom legen, bare å ringe helsestasjonen, er der de pleier å oppholde seg. Forklar at du ønsker en time, så du får prate med jordmor om det du lurer på..

Skrevet

den uka er normalt :) Her fikk jeg uikke time før uke 17 :P Pga ferietid og at jeg var bortreist. Men jeg var på UL uke 12 (privat).

Ring til jordmor og hør om du får komme inn for en prat ang svangerskap :) De er der for å veilede oss gravide, og tar deg sikkert med glede inn. Hvis du vil vite mer om svangerskap, vil jeg definitivt anbefale jordmor istedet for lege:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...