Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Vi er i kjøpeprosessen på et hus, og naboen har nettopp kjøpt huset sitt han også der. Han har gravd opp vannledningen sin, og da også vår vannledning siden den ligger på hans tomt (den var der før huset hans ble bygget). Vi spurte om vi kunne få gå på tomten hans og stenge vannledningen vår siden det allerede er gravd et hull der (vi skulle bytte stoppekran). Vi fikk til svar at det ikke var aktuelt. Så da måtte vi bytte stoppekranen uten dette, noe som førte til en del vann i kjelleren. Sambo sier at dersom det ble noe fuktskader så sender han regningen til han. Men har han lov til dette? å nekte oss å gå på hans tomt for å stenge vannet vårt i vannledningen? Den var der jo før hans hus ble bygget. Ser ikke helt problemet.
Serepta Skrevet 16. september 2012 #2 Skrevet 16. september 2012 Det høres ut som om dette blir er herlig naboforhold ihvertfall. Om han kan nekte vet jeg ikke, men om det er en byggeplass uten hus på så hadde jeg ikke engang spurt om å få stenge egen vannledning.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Hvis dere er medlem av huseiernes landsforbund kan dere få gratis juridiske råd på telefon. Ellers kan dere søke etter steder på nettet der dere kan få gratis råd for å se om dere har en sak på naboen deres. Tror det er en side som heter advokatenhjelperdeg.no Noe i den dur. Der kan en få gratis råd.
Toocute Skrevet 16. september 2012 #4 Skrevet 16. september 2012 Jeg tror dere har rett. Faren min har en eiendom, opp for huset hans ligger naboens hus. Den veien som går opp til naboens hus, er bygd på faren min sin eiendom. Og faren min har ikke lov å si noe, han sa at naboen har rett på. Hva var det han kaldte det? Bruks rett? Ett eller annet med rett..fikk gjernteppe for det ordet nå
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #5 Skrevet 16. september 2012 HI her. Vi synes igrunn dette er veldig leit da, for vi har aldri gjort han noe som helst. Men at han har hatt mye trøbbel med vann for han ble lurt da han kjøpte huset, og det virker som han lar dette gå utover oss. Det er ingen byggeplass lenger, dette er to eldre hus, men vårt er mye eldre enn deres og dermed var vannledning på hans tomt når det huset han har kjøpt ble bygd. Vanskelig dette her, skulle ønske ting kunne ordnes på en normal måte!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #6 Skrevet 16. september 2012 kontakt juss buss det er gratis. Mener naboen deres har feil. Her jeg bor, eier naboen veien, men siden huset mitt ligger langs denne private veien, så har jeg veirett til mitt hus. Tenker at det kan ikke være så mye mer annerledes når det gjelder vannledninger eller septiktanker
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #7 Skrevet 16. september 2012 Kunne dere ikke gravd et hull på deres egen tomt og stengt av vannet før dere skiftet stoppekran? Jævlig kjip nabo, men dere kan ikke vent at han skal koste oppgravingen alene, om dere også skal benytte dere av det. Dere kunne tilbudt litt penger som kompensasjon for arbeidet han utførte.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #8 Skrevet 16. september 2012 Det skal sies at når han gravde dette hullet så rev de bare av vår vannledning og tapet den igjen. Så vi hadde ikke vann, vi merket jo ikke det da siden vi ikke bor i huset enda. Så de som selger oss huset kontaktet politiet som mente det var grovt tyveri og anbefalte de å ta kontakt med advokat. Likevel har vi nå prøvd å ordne dette på en normal måte. Vi kan ikke grave opp på vår tomt pga koblingen ligger på hans...i hullet han har gravd.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #9 Skrevet 16. september 2012 Kan dere ikke spørre noen i kommunen om hvordan dette fungerer. Altså, denne naboen er jo riktig kjip. Vil ikke tro at han kan nekte dere dette. I verste fall så bør dere høre med en advokat.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #10 Skrevet 16. september 2012 Hvis han ødelegger deres ledning, må han betale skadene. Hvis dere vil ned til koblingen, kan han kreve at dere er med og betaler kostnadene for gravingen, samt å ordne opp så det blir pent igjen på overflata (så gress). Han kan ikke nekte dere tilgang til noe som slikt, men han kan i verste fall grave igjen, og kreve at dere betaler den nye utgravingen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #11 Skrevet 16. september 2012 Hvis naboen deres vil ha deres vannledningen fjernet, må han bekoste det selv. Og nei, han kan ikke bare kutte vannforsyningen..Ring kommunene, evt en advokat.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #12 Skrevet 16. september 2012 Vi skal kontakte kommunen i morgen. Han tok jo vannet uten å kontakte kommunen, så det er jo et brudd i seg selv.. Vi hadde jo bare håpet å ordne opp på en normal måte, men det virker ikke aktuelt for han. HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #13 Skrevet 16. september 2012 Hadde ikke fullført det kjøpet - med nabo som gjør ting vanskelig allerede nå vet dere vel hvordan framtida vil bli...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #14 Skrevet 16. september 2012 Hadde ikke fullført det kjøpet - med nabo som gjør ting vanskelig allerede nå vet dere vel hvordan framtida vil bli... Litt vanskelig, siden vi allerede er i gang med oppussingen og skriver kontrakt i morgen... I tillegg er det drømmehuset vi har ventet på i over 7 år, på drømmeplassen. Kan ikke la en vanskelig nabo komme i veien for det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå