Gå til innhold

Hvordan motivere seg for nytt svangerskap...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst på et siste barn, blir i såfall nr tre. Merker dessverre at jeg har store problemer med å motivere meg til for de første å starte prøvingen. Plagedes lenge (flere år) med å bli gravid med nr 1 og 2. Kjenner alle de mnd med skuffelse sitter i fortsatt.

For de andre, og viktigste så var jeg forferdelig plaget med bekkenlåsning i svangerskapene. Begge ganger ble jeg sykmeldt rundt uke 20, da kunne jeg nesten ikke gå lenger. Dette kombinert med en vanvittig sult som oppstår idet testen blir positiv førte jo til at jeg la på med over tredve kg begge gangene. Har heldigvis fått av mesteparten men de ble ikke ammet av for å si det sånn, de ble SLITT av. Har veldig lyst på et barn til, men føler meg nesten deppa bare ved tanken på å gå gravid igjen. Også fordi det vil gå mye ut over ungene når jeg blir helt handicappet av bekkenlåsningen og sur av søvnmangel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du ikke er klar for en til, avvente og se om det endrer seg etter hvert, evt. være fornøyd med 2?

Skrevet

Jeg følte det samme og hadde i tillegg så tøff fødsel med nr to at jeg var sengeliggende i måneder etterpå....

Samtidig ønsket jeg en søskenflokk på tre og vi ble fosterhjem for en liten baby. H*n ser på oss som sin mamma og pappa og skal bo hos oss til han blir voksen! Jeg hadde nok ikke klart et svangerskap til... Og nå er formen min igjen fin og jeg løper maraton og konkurrerer i triatlon!!!

Du få selv kjenne på om det er verdt det! Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Skjønner at du sliter med motivasjonen. Men tenk på hva du får når du er ferdig med alt. Tenk på hvor høyt du elsker de to du har, du vil elske nr tre like høyt. Og hvos du leter etter positive ting ved prøvingen; spenningen hver mnd, og gleden da skuddet endelig sitter. Selv om svangerskapet kan drive en til vanvidd, er det jo også en fin tid. Du har en god grunn til å shoppe, spenningen før ultralyd, gleden etter ultralyd, gjøre i stand ting hjemme.. Åh, nå vil jeg også bli gravid :-)

Skrevet

Ja fødselene var jo et kapittel for seg, hehe.. Nei, er vel bare å bite tennene sammen og la det stå til XD Føler at vi må komme i gang snart hvis vi skal ha noen mulighet for å få det til så selve jeg ikke føler meg klar er det litt "nå eller aldri".

Har fått formen tilbake to ganger før så skal vel greie det denne gangen og. Lurer litt på om jeg skal dra til kiropraktor før jeg evt blir gravid og høre om det finnes noe jeg kan gjøre fort forebygge den svartens bekkenlåsningen. Noen som vet noe om det?

Skrevet

Du kan kanskje ta litt forhåndsregler ifht både bekken og vekt denne gangen? Jeg vil foreslå at du prøver å døyve sulten ved å spise lavkarbo (ikke sånn ekstremdiett men at du satser på mye proteiner og trege karbohydrater når du spiser); en slik diett gjør at man blir mindre sulten og den mettheten varer lengre. Bekkenet har jo ikke godt av vektoppgang så om du klarer å redusere dette kan det hende en del av gjort. Og ihft bekkenet kan du starte med styrketrening for mage og rygg, stabiliseringsøvelser for musklene rundt bekkenet, allerede før du blir gravid, eller med en gang. Hvis du styrker musklene rundt vil kroppen være mer forberedt når bekkenet begynner å løsne, og kunne holde bekkenledden mer på plass slik at det ikke låser seg. Mange har veldig god erfaring med stabiliseringstrening i slynge, så om du finner noen som driver med det. Gå inn på fysioterapiforbundet sine sider. Der du finner du oversikt over fysioterapeuer som driver med bekken og om det er noen nær deg (se de som driver med kvinnehelse).. De fleste som driver med dette har fellestreninger som du kan gå på en eller flere ganger i uken, så lærer du øvelser som du også kan gjøre hjemme. Lykke til!

Skrevet

Sliter med motivasjonen til det samme jeg. Utsetter og utsetter og utsetter. Bah..

Skrevet

Du kan kanskje ta litt forhåndsregler ifht både bekken og vekt denne gangen? Jeg vil foreslå at du prøver å døyve sulten ved å spise lavkarbo (ikke sånn ekstremdiett men at du satser på mye proteiner og trege karbohydrater når du spiser); en slik diett gjør at man blir mindre sulten og den mettheten varer lengre. Bekkenet har jo ikke godt av vektoppgang så om du klarer å redusere dette kan det hende en del av gjort. Og ihft bekkenet kan du starte med styrketrening for mage og rygg, stabiliseringsøvelser for musklene rundt bekkenet, allerede før du blir gravid, eller med en gang. Hvis du styrker musklene rundt vil kroppen være mer forberedt når bekkenet begynner å løsne, og kunne holde bekkenledden mer på plass slik at det ikke låser seg. Mange har veldig god erfaring med stabiliseringstrening i slynge, så om du finner noen som driver med det. Gå inn på fysioterapiforbundet sine sider. Der du finner du oversikt over fysioterapeuer som driver med bekken og om det er noen nær deg (se de som driver med kvinnehelse).. De fleste som driver med dette har fellestreninger som du kan gå på en eller flere ganger i uken, så lærer du øvelser som du også kan gjøre hjemme. Lykke til!

Ja det blir nok lavkarbo. Spiste det under forrige svangerskap og gikk ikke opp noe de første 19 ukene. Dessverre mistet je helt kontrollen da jeg skulle øke på karbohydratene så tror nok bare jeg må kjøre streng lavkarbo neste gang. Noen mellomting funker ikke for meg... Når de gjelder styrketrening er jeg godt i gang. Veier fem kg mer i muskler nå enn før jeg ble gravid første gang. Må bare finne ut om det er noe mer jeg kan gjøre som går direkte på de musklene som lager bråk. Kjenner jeg er litt svakere i ryggen enn jeg liker.

Merker jo at jeg blir litt mer motivert allerede, hehe.. Må bare manne meg opp til å få tatt ut spiralen. Iiiik...

Skrevet

Jeg har BESTEMT meg for å nyte hver eneste dag :-)

Hehe.. Det høres sikkert litt rart ut, men sånn er det hvertfall..

Jeg ønsket meg et siste barn, mannen var mer usikker. Som ved et mirakel har jeg blitt gravid uten at vi har planlagt det. Jeg gruet meg til å fortelle det til mannen, var redd han skulle beskylde meg for å ha lurt ham. Det har jeg nemlig ikke! Han ble ikke sint :-)

Så nå vet jeg at dette blir siste. Siste graviditet og siste baby.

Jeg har bestemt meg for å nyte hver eneste dag. Hver gang skuldrene kryper oppover og jeg kjenner at jeg stresser, så minner jeg meg selv på det. Nyyyyt! Da puster jeg rolig, senker skuldrene og minner meg på hvor heldig jeg er. Når jeg kjenner bekkenet krangle, så gjør jeg det samme. Puster rolig, finner en behagelig stilling på sofaen, og bestemmer meg for å nyyyyyte!

Enn så lenge så fungerer det veldig godt. Jeg kommer til å møte utfordringer, men de skal jammen få møte motstand. Jeg skal nemlig nyte dette svangerskapet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...