Gå til innhold

Ull VS Fleece

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du er best? Og hvorfor?

Personlig liker jeg ikke å gå i fleece selv, for når det blir varmt føler jeg at varmen blir stengt inne og at svetten ikke kommer seg ut. Får litt klaus egentlig. Derfor foretrekker jeg ull på barna mine.

Har hørt det finnes ullfleece, men det har jeg ikke prøvd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fleece på voksene og Ull på barn :)

Skrevet

Har en dress i ullfleece til babyn, blir ikke klam i den. I rillegg er den god og myk :)

Skrevet

Ull puster bedre er min erfaring.

Skrevet

Ull er best synes jeg.. Ull regulerer varmen bedre og - viktig - brenner ikke! Dersom det blir brann og barnet har ullundertøy vil det være større sannsynlighet for at barnet ikke får brannskader. Fleece derimot er vel noe av det som brenner best (?) :(

Skrevet

Fleece er klamt og ekkelt synes æ. Bruker ull både på meg og lillejenta. Har ogå funnet frem det vi har til lillebror som kommer i november.

Skrevet

Kler dere barna i ull hver dag? Inne, eller bare når dere skal ut? Jeg spørr sikkert dumt, men null barn gir null erfaring på akkurat dette. Jeg har kjøpt mange søte små plagg allerede, men alt er bomull. Synes det er finere plagg og ikke minst billigere, derfor har valget falt på akkurat disse plaggene. Bør jeg bruke litt mer penger og velge ull i stedet? Hvorfor evt? Er det feil av meg å bare bruke bomull? Babyen kommer på nyåret forresten.

Fleece liker jeg ikke selv, så babyen blir nok ikke kledd i det :)

Skrevet

Jeg syns fleece er et grusomt materiale.. Klamt, tett og full i statisk elektrisitet. Kjempeekkelt!

Bruker det ikke i det hele tatt!

Ull derimot bruker vi masse! Naturlig og godt materiale, med gode egenskaper!

Skrevet

Liker best ull, enten som ullfleece eller ullfrotte når det er mellomlag det er snakk om.

Skrevet

Vi er forskjellige, merker jeg :) Jeg elsker å ha på meg fleece og liker ikke ull ... Synes fleece er mykt og ikke fullt så varmt. Ull stikker (ikke devold, men den er vel syntetisk på innsiden). På ungene bruker jeg ull, men har gjerne bomullsinglet under slik at de skal slippe å klø.

Skrevet

Ull er varmeregulerende og man blir ikke så iskald om det blir vått.

Det gjelder uansett alder!

Fordelene med fleece er at det veier minimalt, men det er ikke viktig sånn til hverdags.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ull er gull! Dessuten har jo ull en fantastisk varmeregulerende evne, og blir ikke kaldt selv om den blir våt. Dagens moderne ullplagg av god kvalitet stikker og klør heller ikke, så det er helt perfekt som undertøy, både til små og store.

Med bomullssinglet under ødelegger man ullas evne til å regulere varmen, og hvis man blir svett så blir singleten våt og kald og da hjelper det ikke med ull utenpå. Dessverre.

For dem som er ekstra sensitive, så vil jeg anbefale ull/silkeblanding, og skulle man være så uheldig at man heller ikke tåler denne blandingen så er vel bambus eller kvalitetssuperundertøy alternativene. Vet at en del med atopisk eksem ikke takler ull.

Skrevet

Jeg foretrekker fleece. Ull klør, også når jeg ikke har det inntil huden. Ull gjør meg enten for varm og svett eller jeg får ståpels og frysninger.

Skrevet
Ull er gull! Dessuten har jo ull en fantastisk varmeregulerende evne, og blir ikke kaldt selv om den blir våt. Dagens moderne ullplagg av god kvalitet stikker og klør heller ikke, så det er helt perfekt som undertøy, både til små og store. Med bomullssinglet under ødelegger man ullas evne til å regulere varmen, og hvis man blir svett så blir singleten våt og kald og da hjelper det ikke med ull utenpå. Dessverre. For dem som er ekstra sensitive, så vil jeg anbefale ull/silkeblanding, og skulle man være så uheldig at man heller ikke tåler denne blandingen så er vel bambus eller kvalitetssuperundertøy alternativene. Vet at en del med atopisk eksem ikke takler ull.

Jeg syns alt av ull klør og stikker. Blir litt irritert når produsentene skriver kløfri ull. Har ikke noen form for eksem.

Skrevet

Ja... Hvis man skal tenke på å holde barna varm så kommer det an på hva som er innerst. Man bør ha ull innerst. Skal til vindfulle steder så er fleece utenpå ullundertøy mye bedre enn en ullgenser.

Så jeg pleier se an været når jeg kler på ungen. Og meg selv.

Skrevet

Ungene bruker bare ull hele vinterhalvåret. Fleece blir veldig klamt så det bruker vi lite. En av tingene jeg syns er genialt med ulla er at den ikke blir kald selv om den blir våt. Gutten min sikler endel pga kronisk hovne mandler og han blir iskald i bomullsklær.

Skrevet

Bruker fleece på barna kun i type windstopperjakker fra P&P etc. Ellers ull. Fleece er klamt, ekkelt og svært lettantennelig, det blir dessuten kaldt når det er vått.

Skrevet

Jeg liker ull best selv, ekstremt sjelent jeg bruker det men skal jeg være ute lenge har jeg ull på meg.

Ungene har ikke ull eller fleece, de har begge atopisk eksem så her er det kun bomull som gjelder.

Og til deg som spurte om babyer må ha ull; nei det må de ikke. Min første hadde ull i starten, men måtte kutte det ut siden hun ble for varm. Vi hadde saueskinnspose så hun hadde vanlig sett med tøy og en strikkejakke på seg. Det holdt henne god og varm i 20minus grader. Hadde jeg ull innerst badet hun i svette. Lillesøster brukte jeg aldri ull på hun heller, hun var like god og varm som storesøster så tok aldri i bruk ulltøyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...