Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Er gravid med min første nå, og har noen svigerforeldre som storrøyker inne, dette gjør meg egentlig ganske bekymret og forbannet da jeg vet de ikke kommer til å ta hensyn til barnet når det blir født. Hva gjør jeg her? Barnefar vil ikke ta dette opp med dem og jeg selv er for å være helt ærlig litt pysete og konfliktsky. Vi kan jo ikke la være å besøke dem/ la dem passe for all tid, men på samme tid så vil jeg ikke utsette barnet mitt for all denne passive røykingen. De gangene jeg har vært der i svangerskapet har det vært så mye røyk i luften at jeg har blitt kvalm. Noen som har vært i samme situasjon?
3 nøtter til Askepott Skrevet 16. september 2012 #2 Skrevet 16. september 2012 Faren min røyker inne og jeg har sagt fra til han at han får røyke ute når vi kommer på besøk og lufte ut før vi kommer
Blåbærmuffins Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Her får far ta ansvar og si ifra til foreldrene. Jeg hadde ikke dratt dit med barn.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #4 Skrevet 16. september 2012 Dere kan kreve at de ikke røyker inne når dere er på besøk, men ellers er det deres hjem og deres valg. Om de ikke ønsker å respektere deres holdninger mtp røyking, må de få klar beskjed om at dere ikke kommer til de før de forandrer seg. Når man blir foreldre er det noen ganger rett og slett ikke lov å være konfliktsky.
Chelseafan Skrevet 16. september 2012 #5 Skrevet 16. september 2012 Svigerforeldrene mine gjør det samme,så de får komme hit på besøk eller møte de ute,vil ikke at babyen skal få røyk i seg når ho/han kommer i januar
Hannah- Skrevet 16. september 2012 #6 Skrevet 16. september 2012 Hadde samme problemet. Jeg sa til mannen min at jeg rett og slett ikke klarte å være der da jeg var gravid, for jeg ble så kvalm. Da måtte han jo bare spørre om de kunne røyke ute, eller dra på besøk uten meg hver gang. De fortsatte automatisk å gå ut og røyke da vi kom på besøk med babyen, det ante dem kanskje at jeg kom til være "vanskelig" der også.
Suretær Skrevet 16. september 2012 #7 Skrevet 16. september 2012 Mine foreldre gjør også det, men aldri når vi er der. Kan se pappa har tatt seg en røyk etter vi og barnet har lagt oss, men i en annen etg. Dette har jeg ikke sagt noe til, men de må pent gå ut ellers. Gjelder også på hytta. De får heller ikke røyke inne mens jeg er gravid og er på besøk. De synes det var rart i starten, men respekterte det. Bare gi beskjed på ordentlig måte, de fleste mennesker er jo fornuftige nok til å forstå når ens kjære ber om noe. Lykke til!
Nordhagenjentene :) Skrevet 16. september 2012 #8 Skrevet 16. september 2012 Pappa røyker inne, men aldri hos oss. Og han har gått ut de gangene vi har med jentungen til ham.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #9 Skrevet 16. september 2012 Hvordan vet du forresten at de ikke kommer til å ta hensyn når babyen kommer? Mine svigers røkte også inne før de fikk barnebarn. Hadde egentlig trodd vi kom til å bli nødt til å ta en prat med de men de sluttet selv da barnebarna kom. Svigerfar sa også etterpå at han has dårlig samvittighet for å ha røkt inne når jeg var det gravid, men han hadde ikke tenkt over det. Kan jo hende de skjønner de selv etterhvert, hvis ikke må mannen din ordne opp. Nytter ikke å være puslete når du har ansvar for et barn.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #10 Skrevet 16. september 2012 Når ein røyker i svangerskapet så påstår nesten alle dib damen at det er BARNEMISHANDLING. Vedr den tråden som er på siden. Så da er svaret BARNEMISHANDLING når du besøker dine svigerforeldre. Dib damene har jo altid rett her inne.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #11 Skrevet 16. september 2012 Hvordan vet du forresten at de ikke kommer til å ta hensyn når babyen kommer? Mine svigers røkte også inne før de fikk barnebarn. Hadde egentlig trodd vi kom til å bli nødt til å ta en prat med de men de sluttet selv da barnebarna kom. Svigerfar sa også etterpå at han has dårlig samvittighet for å ha røkt inne når jeg var det gravid, men han hadde ikke tenkt over det. Kan jo hende de skjønner de selv etterhvert, hvis ikke må mannen din ordne opp. Nytter ikke å være puslete når du har ansvar for et barn. Vet det fordi det ikke er dere første barnebarn. BFs søster har to barn og har sagt ifra. Ingenting har skjedd.
Eliane Skrevet 16. september 2012 #12 Skrevet 16. september 2012 Da tar du ikke med barnet på besøk,enklere blir det ikke. Mine foreldre røyka overalt før. Nå er jeg gravid,og de setter seg ute når de skal røyke, gjerne på andre siden av huset. Har blitt mye mer streng mtp eldste dattera mi også,holder ho langt unna dem når de røyker. De tar nå hintet og røyker ikke i det hele tatt når de er her eller vi hos dem. Jeg er også konfliktsky,men noe MÅ man bare si fra om!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #13 Skrevet 16. september 2012 Hvordan vet du forresten at de ikke kommer til å ta hensyn når babyen kommer? Mine svigers røkte også inne før de fikk barnebarn. Hadde egentlig trodd vi kom til å bli nødt til å ta en prat med de men de sluttet selv da barnebarna kom. Svigerfar sa også etterpå at han has dårlig samvittighet for å ha røkt inne når jeg var det gravid, men han hadde ikke tenkt over det. Kan jo hende de skjønner de selv etterhvert, hvis ikke må mannen din ordne opp. Nytter ikke å være puslete når du har ansvar for et barn. Vet det fordi det ikke er dere første barnebarn. BFs søster har to barn og har sagt ifra. Ingenting har skjedd. Herregud, er de ikke helt som de skal være eller? Trodde ingen normale folk røykte inne med barn til stede. Selv mine besteforeldre på 86 og 88 år går uoppfordret ut og røyker når oldebarna er på besøk...
Matrosen og Meg:) Skrevet 16. september 2012 #14 Skrevet 16. september 2012 Her har jeg vokst opp med en familie hvor alle var/er storrøykere. Mamma, pappa, besteforeldre. ja alle! og det har alltid vært røyking inne i bil og inne i hus. Jeg har alltid hatet det, og var derfor fast bestemt på at når den lille skulle komme, så måtte jeg ta en prat. Min mor døde av lungekreft når jeg var tre mnd på vei med gutten min. pappaen min lovet at han skulle slutte innen den lille ble født. og jeg sa ifra, under svangerskapet til alle at dersom dere fortsetter å røyke inne, så kommer ikke jeg og den lille på besøk. Det å miste noen som står deg så nær, på grunn av røyk, gjorde nok at jeg var ekstra streng, sint, bitter og fast bestemt på at min lille ikke skulle vokse opp med røyk slik som jeg selv gjorde. Min far sluttet å røyke dagen lille ble født, men begynte igjen etter 7 mnd. latterlig spørr du meg! men ikke inne, og vi besøker derfor han. mine besteforeldre røyker inne, og gutten vår har aldri vært der. skal dem se han så får dem komme til oss, eller vi møter dem ute. dette har ført til at de fleste er sure på meg, og sier jeg er vanskelig og bare gjør dette for å være slem. Men, helsen til gutten vår er langt viktigere enn at alle i familen skal like meg. Jeg mener forresten at dette er noe pappaen må ta opp med sine foreldre.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #15 Skrevet 16. september 2012 Hvordan vet du forresten at de ikke kommer til å ta hensyn når babyen kommer? Mine svigers røkte også inne før de fikk barnebarn. Hadde egentlig trodd vi kom til å bli nødt til å ta en prat med de men de sluttet selv da barnebarna kom. Svigerfar sa også etterpå at han has dårlig samvittighet for å ha røkt inne når jeg var det gravid, men han hadde ikke tenkt over det. Kan jo hende de skjønner de selv etterhvert, hvis ikke må mannen din ordne opp. Nytter ikke å være puslete når du har ansvar for et barn. Vet det fordi det ikke er dere første barnebarn. BFs søster har to barn og har sagt ifra. Ingenting har skjedd. Herregud, er de ikke helt som de skal være eller? Trodde ingen normale folk røykte inne med barn til stede. Selv mine besteforeldre på 86 og 88 år går uoppfordret ut og røyker når oldebarna er på besøk... Jeg vet det, når dette har blitt tatt opp tidligere har man fått til svar at "her røykes det inne, og de som ikke liker det kan gå et annet sted å være". Men han forventer jo at vi skal komme på besøk selv om, utrolig provoserende. Jeg mener at kjæresten min bør ta dette opp med dem men han sier at det kan jo hende de blir fornærmet og at vi kan jo ikke fortelle dem hva de kan gjøre i sitt eget hjem, men noen ting syns jeg at man kan forvente seg når man skal komme på besøk med en liten baby. Jeg røykte selv før jeg ble gravid, riktignok bare ute. Men HVIS jeg hadde røykt inne noen som kom med barn hadde bedt meg om å røyke ute ville jeg ha tatt dette som en selvfølge...
marsve Skrevet 16. september 2012 #17 Skrevet 16. september 2012 Man røyker jo ikke inne med barn tilstede. Det sier seg jo sjøl. Syns de virker utrolig vrange når de ikke gidder forstå det. Jeg har forsåvidt hatt mine barn med meg til min bestemor som røyker inne. Men hun røyker i et annet rom under vifta og kan omtrent ikke gå. Vi merker ikke noe til det når vi er i andre enden av huset med andre ord. Det er på grensen, men jeg tenkte ærligtalt ikke veldig mye over det heller. Blir noe annet å sitte å dampe i samme rom som ungene, eller at rommene man er i med unger er fulle av røyk. Ville tatt det opp, og blir det ikke respektert så ville jeg latt være å dra på besøk.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #18 Skrevet 16. september 2012 Når ein røyker i svangerskapet så påstår nesten alle dib damen at det er BARNEMISHANDLING. Vedr den tråden som er på siden. Så da er svaret BARNEMISHANDLING når du besøker dine svigerforeldre. Dib damene har jo altid rett her inne. Du har veldig mye aggresjon når det gjelder dib-damene? Det faller deg ikke inn at du er en av oss? Mener du kanskje at det er ok å røyke i svangerskapet? Er det ok å røyke inne når man har besøk av små barn? Hvorfor føler du at du må "rope" så mye i innleggene dine? Er du ikke vant til å bli hørt?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #19 Skrevet 16. september 2012 Fint at dere er enige med meg, var det jeg forventet og For min del kunne vi gjerne latt være å besøke, men det er jo ikke meg, men kjæresten min som ønsker å besøke dem! Derfor syns jeg det er utrolig teit av han å ikke ta dette opp med dem, er jo hans foreldre!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #20 Skrevet 17. september 2012 Herlighet, det er vel ingen av dere som har rett til å bestemme hva andre gjør i deres eget hjem. Bestemme at de ikke får lov til å røyke inne hos seg selv, er det mulig. Hvis man ikke liker at de røyker inne, så kan man spørre om de kan røyke ute eller la være å komme på besøk. Jeg hadde blitt forbanna hvis andre skulle bestemme hva jeg gjør i mitt hjem. Og for å ha sagt det, jeg røyker ikke og liker ikke røyk noe særlig. Og ville heller ikke tatt med barnet til noen som røyket inne mens vi var der.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #21 Skrevet 17. september 2012 Herlighet, det er vel ingen av dere som har rett til å bestemme hva andre gjør i deres eget hjem. Bestemme at de ikke får lov til å røyke inne hos seg selv, er det mulig. Hvis man ikke liker at de røyker inne, så kan man spørre om de kan røyke ute eller la være å komme på besøk. Jeg hadde blitt forbanna hvis andre skulle bestemme hva jeg gjør i mitt hjem. Og for å ha sagt det, jeg røyker ikke og liker ikke røyk noe særlig. Og ville heller ikke tatt med barnet til noen som røyket inne mens vi var der. Selvsagt er det ingen som skal fortelle de hva de SKAL gjøre/ikke gjøre hjemme, men det må gå an å be om at de tar litt hensyn hvis de forventer å få besøk av barnebarna. Jeg røkte i mange år før jeg fikk barn, men det kunne ikke falle meg inn å sitte og røyke oppi trynet på barn (ikke andre heller for den saks skyld). Litt folkeskikk og sunn fornuft må man kunne forvente og jeg syns det er høyst merkelig at disse folkene ikke bryr seg nok til å gidde å røyke ute når de har besøk av barnebarna.
Elina Skrevet 17. september 2012 #22 Skrevet 17. september 2012 Om han nekter å ta det opp med dem så har du jo ikke så mye valg. Du må bare slutte å besøke dem. Han får dra alene. Om dem vil se deg eller baby så får dem komme til dere. Sett deg på bakbena for det er nok det som kreves for å løse saken. De vil nok snart begynne å spørre kjæresten din eller deg hva det er. Det er faktisk hans oppgave å løse dette, ellers blir bare du syndebukken. I tillegg så vil de nok synes det er merkelig om sønnen ikke forteller hva som skjer til dem. Du får bare si det sånn det er om dem spør deg: "Vi kan ikke la en liten baby være inne i et hus der det røykes inne".
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #23 Skrevet 17. september 2012 Jeg nektet ¨å besøke venner til min mann fordi de røyket inne. Etter 2 uker med alenebesøk fra ham (han er der mye) har de tatt hintet selv og røyker enten under vifta med vinduet oppe, eller ute. Helt av seg selv uten at jeg måtte si noe. Hadde jeg vært HI, så hadde jeg ikke besøkt dem og ikke latt barnet komme dit så lenge de insisterer på å få røyke inne. Hvis de spør hvorfor, så kan du legge frem 100 sider med forskning som viser hvor skadelig passiv røyking er for gravide og små barn, pluss spørre dem om de ikke visste om det i år 2012?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #24 Skrevet 17. september 2012 Jeg ville bare latt være å besøke, både som gravid og med barn. Får dere invitasjon / spørsmål om å komme, så svar i en smilende og hyggelig tone at: "Vi skulle gjerne kommet, men kan ikke utsette barnet for farene ved røyking. Dere er hjertelig velkommen hit i stedet. Kaffe og kake klokka seks til torsdag?" Eller noe lignende da. Og så ser dere bare hva svaret blir... Da blir det ingen fæle konfrontasjoner, og dere nekter dem ikke kontakt med sønnen eller barnebarn. Er de littegrann oppegående så foreslår de nok raskt selv et nytt besøk hos dem, uten røyking inne:-) og i motsatt fall får dere fortsette å møtes hos dere:-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #25 Skrevet 17. september 2012 Herlighet, det er vel ingen av dere som har rett til å bestemme hva andre gjør i deres eget hjem. Bestemme at de ikke får lov til å røyke inne hos seg selv, er det mulig. Hvis man ikke liker at de røyker inne, så kan man spørre om de kan røyke ute eller la være å komme på besøk. Jeg hadde blitt forbanna hvis andre skulle bestemme hva jeg gjør i mitt hjem. Og for å ha sagt det, jeg røyker ikke og liker ikke røyk noe særlig. Og ville heller ikke tatt med barnet til noen som røyket inne mens vi var der. Er jo enig i det du sier om at man ikke kan fortelle folk hva de kan gjøre i sitt eget hjem. Men når de har instillingen "her røyker vi inne og de som ikke liker det kan gå et annet sted å være" og likevel forventer at vi skal komme på besøk, det er da det blir provoserende. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå