Gå til innhold

Da lurer jeg på: Ordet "ressurssterk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i det?

Hva mener DU må til for at man kan kvalifiseres til ressurssterk? Går det kun på økonomi og størrelse på bolig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Itillegg til sterk økonomi mener jeg man også må ha noe i hodet for å kunne kalles ressurssterk.

Skrevet
Itillegg til sterk økonomi mener jeg man også må ha noe i hodet for å kunne kalles ressurssterk.

Sterk økonomi har lite med begrepet å gjøre. Det har med å gjøre at en klarer utnytte de ressursene en har på en god måte. En trenger ikke sterk økonomi, men en må helt klart ha noe i hodet.

Det finnes mange med sterk økonomi og noe i hodet som langtfra er ressurssterk.

Syns også det er på tide å få eget "ressurssterk" forum her. Folk spør jo daglig om dette:/

Skrevet

Jeg tenker at begrepet har en viss sammenheng med økonomi, men man trenger ikke ha god råd og bo i stor enebolig for å være det. I mine øyne er man det når man klarer å forsørge selv selv, har et godt hode og følger opp barna sine.

Skrevet

Jeg vil vel si at i tillegg til å ha grei økonomi, så må man også være frisk og psykisk oppegående for å kunne kalle seg ressurssterk.

Når det gjelder økonomidelen, så vil jeg vel påstå at det ikke handler så mye om hvor mye man tjener, men heller hvordan man forvalter pengene... :)

Skrevet

...men må man svømme i penger for å være ressurssterk? Nå ble jeg inspirert av tråden om mange barn. Må man ha millioner av kroner på konto for å slippe å bli betegnet som ressurssvak? For veldig mange forhåndsdømmer med en gang de ser familier med mange barn. Er man ikke ressurssterk om barna har det de trenger, får gå på en fritidsaktivitet etc.?

HI

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg tror dette har blitt det nye skjellsordet her inne.

Jeg har ikke mye penger lenger, men barna mine har alt de trenger av mat, klær, leker, utstyr. De har varme senger og alt de måtte ønske seg.. De har så mye at vi med jevne mellomrom må ta vekk noe fordi vi rett og slett ikke har plass eller bruk for så mye. De er med på fritidsaktiviteter på lik linje som andre osv.

Men som sagt, jeg har ikke like god råd som mange andre, så kino, lekeland o.l, det er sjelden kost her. Vi lager heller til kosedager her hjemme. Ungene har masse uteleker også og jeg ser nesten ikke snurten av dem om været er bra. Da herjer de rundt med vennene sine.

Jeg føler ikke selv noen av barna mine lider under at moren ikke har god råd, men jeg blir nok sett på som ressurssvak av andre her inne. Jeg er alene med 4 barn og rekker rett og slett ikke rundt bestandig.

Men vi koser oss og er fornøyde alle mann, og det er det viktigste for meg ;)

Skrevet

Tja, føler det går litt på evne til oppfølging. Hvis du tenker ifht barn. Feks Foreldrenes evne til å følge opp ifht kosthold, klær, oppdragelse, skole, lekser, fritid, venner, og andre ting! Man trenger ikke være rik eller ha stort hus!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Vi har alle endel kapital vi innehar, forvalter eller mangler. Vi har økonomisk kapital, vi har sosial kapital, vi har kapital i form av familie, jobb, evner, intelligens osv. Og summen av kapitalene og måten vi forvalter den på utgjør om vi kan ansees som ressurssterke eller ressurssvake, og de aller fleste av oss ligger jevnt over midt på treet - vi har mange ressurser på noen områder og vi har mindre ressurser på andre områder.

Skrevet

Jeg vil si at det overhodet ikke handler om økonomi jeg da, men handler om at man har hodet over vannet, tenker kjapt, har godt nettverk rundt seg, sosialt inteligent etc etc

Et menneske som har mange muligheter og som er opptatt av samfunnet rundt seg, barnets utvkling osv osv.

Skrevet

Med ressurssterk sikter man ofte til akademisk bakgrunn og kulturell kapital. Det har ikke så mye direkte med økonomi å gjøre, men kan jo ofte sees i sammenheng.

Skrevet

Jeg mener at man ikke må svømme i penger. Men det er jo en fordel å ha penger nok til å forsørge barna sine. Hvis man har dårlig råd og problemer med å skaffe alle det de trenger og i tillegg får mange unger, så burde man kanskje innse sine begrensninger og stenge fabrikken.

Har selv 2 barn og grei økonomi. Eier halvpart av tomannsbolig. Mannen er student nå. Før har han hatt en jobb som er "lavstatus", mens jeg har mastergrad. Syns at vi er ressurssterke selv om vi ikke har veldig mye penger. Vi forvalter pengene godt, og har godt omløp i toppen begge to og følger opp barna og setter de først.

Skrevet

For meg handler det først og fremst om hvordan man takler motgang.

De fleste klarer å hode skuta flytende og være en god mor så lenge betingelsene rundt en er bra, men det er når det røyner på og krisene står i kø at man virkelig settes på prøve.

• 1 år senere...
Skrevet

Dytter

Anonymous poster hash: 4d77d...765

Skrevet

Økonomi er nok meget tilstedeværende når man snakker om ressurssterke eller ressurssvake. Dette skyldes at penger gir tilgang til flere ressurser, men om man ikke er klar over hvordan man benytter seg av ressurser så spiller det liten rolle hvor mye penger man har.

Ressurssterke mennesker forbinder jeg med mennesker som har er godt hode. Fordomsfrie mennesker som vet hvor man tilegnet seg kunnskap og vet hvordan man bruker kunnskapen. De som evner å gi sine barn gode verdier, og som vet å søke hjelp når det trengs er for meg ressurssterke.

Skrevet

Ressursar er så mangt. Pengar er heilt klart ein ressurs i mange samanhengar, men ikkje i alle (eksempelvis er det ein ressurs om ein treng ny vaskemaskin, men ubrukelig å ha om ein kjem ut for uver på fjelltur. Då er gode klede mykje viktigare å ha med seg enn lommeboka).

Når ein snakkar om ressursar i forhold til det å ha barn tenker eg at det å ha hatt ein god barndom sjølv er eit kjempepluss. Likeeins eit godt nettverk, evne til å tileigne seg informasjon, ein grunnleggjande tillit til seg sjølv som forelder, tid og overskot til barna og mykje meir.

Men ein kjem heller ikkje utanom at mykje av det barna treng kostar pengar og at ein treng inntekt (evt formue) for å kunne gi barna ein god oppvekst. Men når ein har nådd det punktet at ein har nok pengar er ein ikkje meir ressurssterk som forelder av å ha det dobbelte meinar eg. Det er ikkje noko automatikk i at herskapsvilla gir ein bedre oppvekst enn blokkleilighet.

Skrevet

Å være ressurssterk er at man forvalter de ressursene man har på en god og forsvarlig måte. Det gjelder både økonomisk (uten at man må være rik), sosialt, kulturelt, kunnskapsmessig og intellektuelt.

Man trenger ikke være rik for å være ressurssterk, men det er mer jobb å forvalte få midler på en god måte slik at de kan skape flere goder og gjøre nytte for seg.

Anonymous poster hash: 3cfb0...911
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Resurssterk i for meg å være i stand til å ta vare på seg selv og familien både i gode og ikke fullt så gode dager.  Å ta vare på seg og sine i gode dager, kan man nok fint gjøre uten å være så ressurssterk, men når det butter i mot, når man må sette i gang tiltak, håndtere problemer, ordne opp i ting hjelper det godt å ha noen ekstra ressurser i bakhånd.  Selv om man kan klare å håndtere situasjonen selv med lite eller manglende ressurser, men da er det mye tyngre.

Økonomi kan selvfølgelig spille inn fordi man kan kjøpe seg de ressursene man trenger og som man ikke har selv.  Det er ikke bare en ting som gjør at man er ressurssterk, men kombinasjonen av ressursene man har å hente av når det trengs.

Når man omtaler folk eller seg selv som ressurssterke, så tenker jeg at det er en kombinasjon av en eller flere faktorer som økonomi, omgangskrets, jobb, personlige evner og styrke, helse, utdanning, erfaring, språk, familie - i det hele tatt ting som gjør styrkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...