Gå til innhold

spørsmål om kompost og staudebed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å gjøre noen grep i hagen, men har veldig lite erfaring. Noen som vet om et forum som er egnet for å stille dumme spørsmål om hage? Inntil videre prøver jeg her....

Har en kompostbinge, kaldkompost. Har akkurat lest litt om kompost og det står at man må ettermodne komposten før man bruker den som jord. Gjelder dette også kaldkompost? Jeg har ikke så stor hage og har bare en kompostbinge. Nå er den full. Hva gjør jeg? Skal jeg legge jorda i en haug på plenen, og er den da klar til våren? Vil ikke plenen bli ødelagt om det ligger en haug jord der? Kan jeg legge jorda i søppelsekker inntil jeg skal bruke den når den er klar (nå eller når den har ligget på plenen en mnd eller evt vente til våren)?

En annen ting er at jeg har gravd opp det stygge blomsterbedet som ligger inntil plenen. Men har egentlig ingen plan. ønsker å lage en avgrensning mot plenen av terrassebord på høgkant. Noen som har tips? Dersom denne kanten skal beises, når gjør man det? (såvidt jeg vet skal trykkimpregnerte bord ikke beises før det har gått et år. Men er vel ikke bare bare å grave dem opp og beise dem neste år heller...)

Og så blir det vel å plante stauder da. Bør jeg gjøre det nå i september, eller til våren? Evt så frø? Finnes det noen ferdige forslag med stauder som passer sammen? Er litt utolmodig men vil ikke legge ned veldig masse jobb uten at det er gjennomtenkt og blir bra heller. Kanskje lurest å tenke i vinter og plante til våren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trenger å gjøre noen grep i hagen, men har veldig lite erfaring. Noen som vet om et forum som er egnet for å stille dumme spørsmål om hage? Inntil videre prøver jeg her.... Har en kompostbinge, kaldkompost. Har akkurat lest litt om kompost og det står at man må ettermodne komposten før man bruker den som jord. Gjelder dette også kaldkompost? Jeg har ikke så stor hage og har bare en kompostbinge. Nå er den full. Hva gjør jeg? Skal jeg legge jorda i en haug på plenen, og er den da klar til våren? Vil ikke plenen bli ødelagt om det ligger en haug jord der? Kan jeg legge jorda i søppelsekker inntil jeg skal bruke den når den er klar (nå eller når den har ligget på plenen en mnd eller evt vente til våren)? En annen ting er at jeg har gravd opp det stygge blomsterbedet som ligger inntil plenen. Men har egentlig ingen plan. ønsker å lage en avgrensning mot plenen av terrassebord på høgkant. Noen som har tips? Dersom denne kanten skal beises, når gjør man det? (såvidt jeg vet skal trykkimpregnerte bord ikke beises før det har gått et år. Men er vel ikke bare bare å grave dem opp og beise dem neste år heller...) Og så blir det vel å plante stauder da. Bør jeg gjøre det nå i september, eller til våren? Evt så frø? Finnes det noen ferdige forslag med stauder som passer sammen? Er litt utolmodig men vil ikke legge ned veldig masse jobb uten at det er gjennomtenkt og blir bra heller. Kanskje lurest å tenke i vinter og plante til våren?

Et lite oppfølgingsspørsmål. For siden denne kompostbingen har stått der en stund har jeg jo mer jord enn jeg trenger. Så det er ikke det at jeg aboslutt på spare på jorda. Men er det noe jeg kan bruke den til her og nå? Ser at noen skriver at man kan bruke det til jordforbedring i bed. Kan jeg fordele det rundt i beda mine nå eller må det modnes først? Og kanskje dumt spørsmål men blir ikke bedene bare fullere og fullere om man fyller på med kompostjord hele tiden?

Skrevet

Prøv deg inne på krangle,du.. der er det mest sannsynlig større sjanse for svar;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...