Gå til innhold

Permisjonstid og barnehagestart


solhilsen

Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke litt på fordeling av permisjon, lengde på permisjon etc. Noen av mine venner med barn er skeptiske til å sende ett-åringer i barnehagen fordi de mener de er for små. Selv har jeg ingen erfaring med dette.

 

Samboeren og jeg tenkte i utgangspunktet å gå for 47 ukers permisjon med full lønn + oppspart ferie, og sende barnet i barnehagen når det nettopp har fylt ett år.

 

Har dere noen tanker rundt ett-åringer og barnehage? Har noen av dere erfaringer med å sende såpass små barn i barnhagen- positive eller negative?

 

Vanskelig å vite for en førstegangsgravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må tenke på at du kanskje ikkje FÅR bhg plass før august 2014. Først då du faktisk har rett på plass. Er jo forskjeller rundt om i landet kor lang venteliste d er. Så mulig man KAN få plass når barnet er 1 år. Her er d ikkje mulig. Vi må nok vente t august 2014.

Tenkte eg bare ville nevne d :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og jeg ser at de aller fleste ett-åringene har det helt fint i barnehagen :) Men selv så ønsker jeg ikke at babyen skal begynne før han/hun er 1,5 år, for jeg synes de er litt for små... Kommer veldig an på barnehagen om de får nok oppmerksomhet og trygghet, så det kan slå ut begge veier... Men må man, så må man... Vi velger ulønnet permisjon i noen måneder + ferie så han/hun blir litt større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det stort sett INGEN sjans for å få barnehageplass før august 2014, så det svarer seg nok selv. Det kan jo være annerledes hos dere langelise, men har du sjekket det? Kan jo være litt skummelt å kalkulere med å gå og så ende uten, mtp økonomien. Vi har i alle fall allerede begynt å planlegge for det, og må dessverre ta avdragsfrihet på lånet en periode for å få det til å gå rundt. Men så tenker jeg jo også at det kan være litt godt for oss og babyen å få være hjemme til han er 1,5 år da, men i utgangspunktet har jeg ingen reservasjoner mot å sette 1-åringen i barnehage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også skal ha mine uker først og så skal han ha sine 12 sammenhengende. Jeg er opptatt av å ikke dele opp hans permisjon, for jeg er så sikker på at om vi kjører 50% hver eller noe slikt så kommer så mye av "pliktene" til å vente på at jeg er hjemme, men i hans permisjon så skal HAN være hus-og-baby-ansvarlig! :) Så blir det jo 6 måneder ulønna permisjon og den har vi planer og å dele mellom oss, begynner med 3 måneder på han og så 3 måneder på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir også hjemme til de er 1.5 år.. dette har jeg lyst til også fordi dette blir den ene gangen jeg får barn, så synes det er godt å tenke på at jeg skal ha godt tid til de. etter det blir det sikkert godt å komme litt ut og bruke hodet på en annen måte igjen;)

men jeg vil gjerne ha tid og overskudd til barna mine så vi får vurdere utifra økonomien om det blir 100% eller mindre når den tid kommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Oslo, og her er det store variasjoner mellom bydelene når det gjelder barnehagedekning, såvidt jeg vet. Er jo massevis av private barnehager + kommunale, så jeg skal sjekke ut litt hva som er mulighetene der jeg bor. Kanskje vi kan få litt barnevakt-hjelp av besteforeldre også , hvis det skulle bli krise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er vel ikke den verste plassen nei kanskje, jeg bor i nabokommunen til Trondheim, blir andre boller her! ;)

Ellers er vi ikke så heldige å ha besteforeldre som kan gjøre den jobben, så vi er nok på egenhånd der :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...