Gå til innhold

Hvem er frekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem som irriterer meg mer og mer... Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre med det, heller. Foreldrene til mannen er rett som det er innom, og det er jo i utgangspunktet hyggelig, men det medfører også ofte at de kommer på tidspunkter hvor vi er på farten til å gjøre noe annet eller skal gjøre barna klare til et eller annet. Mannen blir stående og prate og prate (han bruker aldri klokke) og jeg blir mer og mer stresset, for når vi har planlagt at vi skal dele på ansvaret, rekker jeg ikke å gjøre alt alene. Jeg har prøvd å stille meg opp ved siden av dem når de prater, for å signalisere/fortelle mannen hvor kort tid det er igjen til vi skal..., men de tar ikke et sekund pause i pratingen, hvor jeg naturlig kan smette inn noen ord. Jeg må regelrett avbryte for å si at nå må vi dra om f.eks. fem minutter. Jeg føler meg frekk som må bryte inn midt i en samtale og det er irriterende, for jeg er egentlig ganske beskjeden av meg. Hadde dette skjedd en gang, hadde det ikke gjort meg noe, men det skjer sikkert et par ganger i måneden, og jeg ser at svigerfar blir irritert, for han får jo ikke snakket ferdig. Jeg har prøvd å snakke med mannen om det, men jeg når ikke inn, han har bare innrømmet at foreldrene hans synes at jeg er masete.

Hva gjør jeg? å "oppdra" mannen funker ikke, å hinte om at vi skal rekke noe til svigerforeldrene funker heller ikke (og da må jeg avbryte samtalen deres)... Skal jeg bare fortsette å avbryte (og er jeg frekk da?) eller skal vi komme for sent til bursdager, trening ol. hver gang de titter innom og vi skal noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Kom for sent noen ganger, og la mannen se konsekvensene av sin oppførsel. Det er han du må ta dette med, ikke svigers. Skjønner deg godt! :)

Skrevet

1. Fortsett med å avbryte, men gjør det med et smil og "Hei, beklager at jeg må avbryte, men..."

2. Om svigers aldri sender mld eller ringer før de kommer, så be dem om å begynne med dette og forklar at det rett og slett er for å unngå at de kommer når dere er på vei ut døren.

Skrevet

Hvis det ikke når inn når du snakker med han om det så hadde jeg bare fortsatt med "masingen"

Skrevet

Hei :)

Om dette er ditt største irritasjonsmoment angående svigerforeldre er du heldig!!!! Jeg ville tatt det opp med dem i en sammenheng hvor dere har det hyggelig sammen med dem og ikke har dårlig tid. Da sier du noe ala: "Jeg hører dere opplever meg som masete, men jeg synes det er så vanskelig å vite hvordan jeg skal få dere til å forstå at det er ikke alltid det passer å stå å prate lenge. Ofte skal vi saker og ting, og da må jeg avbryte samtalen, for at vi skal kunne overholde disse avtalene. Hvordan kan vi kunne unngå dette?" Gjør teksten til din egen, men sørg for å få poenget frem, på en høflig og helst hyggelig måte....

Jeg synes i alle fall det ofte er mye bedre å ta opp problemet, i stedet for å la det skure og gå, og irritere seg!

Lykke til :-)

Skrevet
Kom for sent noen ganger, og la mannen se konsekvensene av sin oppførsel. Det er han du må ta dette med, ikke svigers. Skjønner deg godt! :)

Er uenig i dette rådet, bedre å ta det med dem selv, særlig om han ikke ser din side av saken! Samt da setter du deg i respekt. Det er unødvendig å konfrontere med kjefting og sure miner. Ta det opp med et smil og en innstilling om at dette vil du løse!

hold oss oppdatert om hvordan det går da!

Skrevet

Kan du ikke bare si ifra med en gang de kommer, at "i dag skal vi i bursdag kl 15, må dra kvart på. Kom gjerne inn en liten tur før vi drar". Ser ikke helt problemet.

Skrevet

Takk for svar! Problemet er at selv om de vet at vi skal noe, selv om de vet at vi må dra f.eks. kvart på, så fortsetter de å prate... Det hjelper ikke at de vet at vi skal noe, for de gjør ikke mine til å gå likevel... En gang sa jeg at nå begynte bursdagen for to minutter siden, nå Må vi dra (svigerfar hadde da parkert bilen foran vår innkjørsel, slik at han måtte flytte den før vi kunne reise), og da sa han bare irritert "Er det nødvendig å stresse sånn da?"

Hadde de tatt et hint, ville det jo ikke ha vært noe problem i det hele tatt...

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Du må nok nesten få mannen din til å forstå det.

Sålenge an vare prater og kommer forsent med den største selfølgelighet kommer ikke svigerforeldrene dine til å se anbet at du maser.

Hadde samboer her vært typen som ble stående og prate når vi skulle noen plass hadde vi nok ikke levd lenge som par jeg hater å komme fr sent, men det gjør min kjære og så her nytter det ikke å komme når vi er på vei ut døren.

Skrevet

Neste gang dere skal i selskap til svigers passer du på og prate med noen på telefonen slik at dere blir litt sene. Klager de eller mannen din da, så kan du si at slik føles det for alle som venter noen på et klokkeslett.

Skrevet

Jeg hadde bare satt barna i bilen og kjørt fra gubben. Og ropt ut av vinduet i det jeg svingte ut av oppkjørselen: Regner med dere svipper han til selskapet når dere er ferdig pratet, vi sees :)

Skrevet
Takk for svar! Problemet er at selv om de vet at vi skal noe, selv om de vet at vi må dra f.eks. kvart på, så fortsetter de å prate... Det hjelper ikke at de vet at vi skal noe, for de gjør ikke mine til å gå likevel... En gang sa jeg at nå begynte bursdagen for to minutter siden, nå Må vi dra (svigerfar hadde da parkert bilen foran vår innkjørsel, slik at han måtte flytte den før vi kunne reise), og da sa han bare irritert "Er det nødvendig å stresse sånn da?" Hadde de tatt et hint, ville det jo ikke ha vært noe problem i det hele tatt...

Hjelpes, for en mann. :/ Her ville jeg svart at jeg ser på det som normal høflighet og folkeskikk å komme til tidspunkt man er invitert og ventet.

De gangene de ikke parkerer dere inne ville jeg bare reist.

Skrevet

Jeg hadde ikke gidda å si noe til slutt. Ville bare kledd på meg og ungene, plassert oss i bilen og kjørt.

Og til svar på det at mannen din har innrømmet at foreldra hans synes du er masete, ville jeg sagt "du får hilse tilbake at de, det gjelder forsåvidt deg også, må lære dere å ta hensyn til andres planer".

Skrevet

Lås døra heretter og lat som at dere er ikke hjemme når dere hører de kommer ;)

Nei, gi beskjed, mener de at du er masete, så ikke nøl med å fortelle at de bør ta hensyn til deres planer for alt kan ikke alltid passe når de vil komme!

Skrevet

for å være helt ærlig, mange av rådene du får her er morsomme, men kanskje mer morsomme på et teoretisk enn praktisk plan. Du kan selvsagt pakke unger og deg selv i bilen og dra, men jeg tror du kommer lenger ved å prate med svigerforeldre dine dersom du faktisk ønsker en løsning på dette problemet. Si at du, i motsetning til svigerfar, synes det er vanskelig å ikke holde avtaler, som for eksempel å komme for sent i selskap, og at dette er viktig for deg. Om de føyser dette bort ville jeg gått for noen av løsningene nevnt over.

Skrevet

Jeg ville tatt en skikkelig oppvask med mannen, for det virker ikke som om hverken mannen din eller foreldrene hans har noen som helst respekt for deg,og sånn kan du ikke ha det.

Skrevet

Jeg hadde bare tatt ungene og reist uten mannen, jeg gidder ikke komme for sent fordi han ikke klarer avvise foreldrene sine altså...

Skrevet

Jeg hadde bare tatt ungene og reist uten mannen, jeg gidder ikke komme for sent fordi han ikke klarer avvise foreldrene sine altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...