solhilsen Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Venter mitt første barn, og har begynt å tenke på fordeling av permisjon etc. Noen av mine venninner med barn sier de ville vært skeptiske til å sende ett-åringer i barnhagen fordi de er for små, at det er bedre å vente til de er 1.5 år osv. Det er vanskelig å kunne vurdere dette siden jeg aldri har hatt barn selv. Har noen av dere der ut erfaringer med å sende ett-åringer i barnehagen - positive eller negative?
Sarabi* Skrevet 16. september 2012 #2 Skrevet 16. september 2012 Tror det er veldig forskjellig jeg. Noen er jo avhengig av det for å få inn nok inntekt i familien, selv om man får inn litt ekstra med kontantstøtten. Mine to begynte da de var 18 mnd da jeg hadde mulighet for det. Men da var vi VELDIG klare for det :-) De trengte å komme seg litt "ut i verden" og jeg trengte litt egentid også. Men undersøk litt med ulike bhg der du bor og hør litt rundt. Om du har et trygt barn tror ikke jeg i allefall at de tar skade av det. Men jeg ville nok prøvd å unngå type 8-17... Lykke til:) Det er vanskelige valg man må ta når man får barn siden man vil det aller beste for dem.
Lettie Skrevet 16. september 2012 #4 Skrevet 16. september 2012 Eldste begynte da han var 11 mnd, for jeg skulle tilbake i jobb. Gikk over all forventning Hadde han først i en liten familiebhg, men likte ikke det noe særlig, så fikk han over i vanlig bhg. Mye bedre
mibella Skrevet 16. september 2012 #5 Skrevet 16. september 2012 Her var det også tidlig start, ca 11mndr. Jeg var skeptisk som deg og ville helst ha henne hjemme et halvår til, minst. Men vi hadde ikke noe valg. Det gikk over all forventning her også! Hun elsker barnehagen og har lært så utrolig mye. Vi hadde fulltid, men hadde henne ikke i bhg hele dagen - enten leverte vi litt sent eller hentet tidlig, alt etter hva vi hadde anledning til. Så her er erfaringen positiv i hvertfall
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Min var 10 mnd da han begynte i bhg. Valgte da en liten bhg med ikke så alt for mange barn på hans avdeling. Det gikk over all forventning. Nå er han 3 år og går i samme bhg men på stobarnsavdelingen med 18 barn og han stooorkoser seg der. Jeg har erfaring med at det er lettere å tilvenne barna i bhg når de er 1 år enn 2 år, men igjen så går det også på hvilken person barnet er.
VinterSol+2 Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Edste begynte da hun var 14 mnd, og det gikk helt greit, Nr to tenkte Vi å ha hjemme et halvt år lenger,men han var overmoden for barnehage og vi ble nødt til å ringe barnehagen og spørre om han kunne begynne tidligere... Så han begynte på ettårsdagen sin.. Trenger eg si at tilvenningen gikk supert? Han var sååå klar, og siden det ikke akkurat er så mange barn i ettårsalderen eller eldre hjemme på dagtid, ble det kjedelig for han å tråkke hjemme sammen med meg, Han begynte deltid, da, tre dager i uka, og så hadde han to dager hjemme med pappaen sin. Det kommer veldig an på barnet og barnehagen det er snakk om, tenker jeg, noen har større sosiale behov enn andre. Men kan man unngå 40-timersuker er det det beste for barnet bele veien, tenker jeg.
Tantrum Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 ER blitt mer regelen enn unntaket og for vår del gikk det veldig greit. Vår var riktignok 14 mnd, men VELDIG klar for det selv. Selv om jeg var ute med henne hver dag i timesvis, møtte andre unger og hadde alt fokus på henne mens vi "gikk hjemme" var det ikke nok for henne. Hun ble "sugd" mot andre unger, var (og er) veldig sosial og elsker å være der det skjer. Nå er hun 2.5 år og helgene er en utfordring; ikke at hun er vant til at alt dreier seg om henne, men hun har behov for å bli sett, hørt, få oppleve, lære og hjelpe til. Vi har minst en skikkelig familieaktivitet både lørdag og søndag som innvolverer opplevelse.... Det må faktisk til for oss
solhilsen Skrevet 17. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. september 2012 Takk for svar! Fint å høre at det går fint med mange barn som starter tidlig i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå