Gå til innhold

Marsipankake fra helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

ARG..... Først skule jeg farge marsipanen, og dte var jo omtrendt umulig å få jevn farge. Så skulle jeg kjelvle da, fy f.... for en jobb, den klistra seg fast i kjevle og benk, men løste det sånn tårlig med melis, revne og måtte lappe og styre. Fikk det sånn noelunde til, men ble ikke noen utstillingskake for å si det slik. Men nå får jeg ikke den J...... konditorfargen av hendene. Yey, moro å fly rundt med blå, grønne og røde hender. Tror det blir siste gang guttungen får marsipan kake som bursdagskake

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det er med andre ord ikke deg jeg skal hyre til å lage marsipankake til 1 årsdagen til sønnen min asså :P

Skrevet

Neste gang kan du prøve marshmallowsfondant i stedet:-) Mye enklere å jobbe med...

På hendene nå ville jeg prøvd negllakkfjerner eller Jif skurekrem:-)

Skrevet

Huff, ikke artig når det blir bake kræsj! Prøv litt mel på flaten og kjevla neste gang og hansker er gull verdt når det kommer til farging. Får håpe kaken smaker iallefall, lykke til med bursdagsfeiring:)

Skrevet

Takk da, nå fikk jeg veldig lyst på marsipan!!;)

Skrevet

Det er derfor jeg kjøper ferdig marsipanlokk i butikken. Det har spart både meg og resten av familien for mye.

Jeg ville ikke ha slitt for å få fargen av hendene. Tvert i mot så ville jeg brukt det for alt det var verd! Vis fram hendene dine til gjestene slik at de skjønner at de virkelig bør nyte den kaka med andaktsfølelse ,)

Skrevet

Prøv å hold temperaturen nede når du kjevler marsipan. Den smelter jo med en gang.

Ellers er det kjempeviktig med MASSE melis. Det funker på samme måte som melet ved en annen deig.

Den røde fargen burde ga greit å få ut med saft av sitron på hendene. Helst fra ekte sitron og ikke fra flaske. Kan hjelpe å ta litt sukker i håndflatene som en slags skrubb også.

Synes du var flink jeg, som gjøv løs med krum hals for barnet ditt.

Hjemmelaget marsipankake er ingen lett jobb :)

Skrevet

Anbefaler hansker ved farging av marsipan. Jeg kjevler marsipanen mellom to bakeark.

Marchmallowfondant og sukkerfondant smaker ikke godt! Marsipan er mye bedre!

Skrevet

Får virkelig håpe kaka faller i smak, tiltross for at den ligger nærmere udyret enn skjønnheten utseendemessig.

Skal prøve med jif på hendene, takk for tipset. Og skulle det bli noen neste gang, er handsker ett must.

Trodde ikke jeg kunne bruke mel til marsipan jeg, hmmmm, kansje det hadde funka bedre enn melis.

Vurderte ferdig lokk, men ville ha farge på, så ble blått lokk med røde og grønne griser rundt kanten :-)

HI

Skrevet

De fyller på med litt melis etter fargingen og bruker mel når du kjevler.

Jeg har laget saftig sjokoladekake med sjokoladeglasur, bringebæmousse uten stenenne med rosa mmf lokk på i dag.

Trodde aldri jeg skulle bli ferdig.

Gleder meg til å smake i morgen :)

Skrevet

Jeg er baker og baker til venner og kjente. Har alltid fått positiv tilbakemelding på mmf, så til deg over her. Mulig du ikke liker den, men alle barna som har fått kake fra meg, har elsket fondanten, så mye at de har måttet få restene som ikke har vært brukt, med seg hjem:) Anbefaler gjerne hjemmelaget marshmallowfondant:)

Hvis du skulle prøve dette en gang HI, så anbefaler jeg at du bruker kjøkkenmaskin til å elte sammen med, også når du har hatt konditorfarge i. Da blir fargen jevn og fin:)

Skrevet
Jeg er baker og baker til venner og kjente. Har alltid fått positiv tilbakemelding på mmf, så til deg over her. Mulig du ikke liker den, men alle barna som har fått kake fra meg, har elsket fondanten, så mye at de har måttet få restene som ikke har vært brukt, med seg hjem:) Anbefaler gjerne hjemmelaget marshmallowfondant:) Hvis du skulle prøve dette en gang HI, så anbefaler jeg at du bruker kjøkkenmaskin til å elte sammen med, også når du har hatt konditorfarge i. Da blir fargen jevn og fin:)

Takk for tips.

Har du en god oppskrift på slik marshmallowfondant du kan anbefale? Har aldri hørt om det før, så synes det er litt vanskelig å lete opp en oppskrift selv.

HI

Skrevet
Jeg er baker og baker til venner og kjente. Har alltid fått positiv tilbakemelding på mmf, så til deg over her. Mulig du ikke liker den, men alle barna som har fått kake fra meg, har elsket fondanten, så mye at de har måttet få restene som ikke har vært brukt, med seg hjem:) Anbefaler gjerne hjemmelaget marshmallowfondant:) Hvis du skulle prøve dette en gang HI, så anbefaler jeg at du bruker kjøkkenmaskin til å elte sammen med, også når du har hatt konditorfarge i. Da blir fargen jevn og fin:)
Takk for tips. Har du en god oppskrift på slik marshmallowfondant du kan anbefale? Har aldri hørt om det før, så synes det er litt vanskelig å lete opp en oppskrift selv. HI

210 g marsmallows

2 ss vann

3ss smeltet flott matfett

ca 300 gr melis

Fargepasta/konditorfarge

Ha vann og marshmallows i en bolle og sett i mikrobølgeovnen, på full styrke til marshmallowsene eser kraftig opp.

Rør inn det smeltede matfettet og evt farge, og ha i melisen litt etter litt.

Kjøres i en kjøkkenmaskin med eltekroken på, så lenge maskinen klarer. Kan hende du må ta den ut på slutten og elte videre for hånd.

Vil da anbefale deg å bruke engangshansker:)

Oppbevares i romtemperatur , godt innpakket i plast.

Denne fondanten kan brukes til å trekke kaker med , til modellering av figurer og til å lage blomster.

Hvis du ikke har farge i , blir massen helt hvit.

Kan brukes til det meste, både kremkaker, langpannekaker, muffins, ostekaker m.m

Skrevet

IKKE bruk melis når du kjevler ut marsipanen, den gjør jo så marsipanen blir så svett og ekkel. (av samme grunn unngår jeg sukker i det laget med krem som marsipanen ligger på) Jeg bruker maizenna, det funker knallbra!

Konditorfargen får du vekk med vanlig smør...

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det hjelper ikke hvor mange kaker du har bakt og til hvem. Jeg er enig med Overlord, marsmelowsfondant smaker absolutt ikke godt. Jeg begynner nesten å grine hver gang noen har ødelagt en ellers god kake med sånt kliss.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Overlord og Ronja R, mmf er helt grusomt. Det eneste av slik american frosting som er spiselig må bære Vanilla bean frosting men den kan jo ikke kjevles.

Skrevet

Mmf er supergodt, mye bedre enn marsipan synes jeg. Men vi har ulik smak:-) Tipper forøvrig de fleste barn vil velge mmf fremfor marsipan på smak, da det er veldig søtt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...