Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 ..Sitte ved bordet til alle er ferdig å spise?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #3 Skrevet 15. september 2012 Det er jo en ting som er forskjellig fra familie til familie. Jeg kjenner noen som må sitte . Samme hva - ungene lærer jo reglene.
Lady lovely locks Skrevet 15. september 2012 #4 Skrevet 15. september 2012 Kan jo være greit å begynne å tenke på det. Men nei, forventer ikke det.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 15. september 2012 #6 Skrevet 15. september 2012 Nei, jeg verken forventer eller forlanger det. Jeg forlanger at hun sitter pent når vi spiser, men hun trenger verken å spise opp eller å vente til alle har spist ferdig
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 15. september 2012 #7 Skrevet 15. september 2012 Ja, det har begge mine gjort og det har aldri vært noe problem. Nå skal det sies at ungene mine er veldig glad i mat og gjerne sitter og spiser vel så lenge som oss voksne. Så de har gjort det enkelt for oss på det viset Men ja, jeg mener at å sitte ved bordet til alle er forsynt er grunnleggende folkeskikk som like gjerne kan læres fra starten.
Gjest thricane Skrevet 15. september 2012 #8 Skrevet 15. september 2012 Niks, vår regel på mat er at de skal spise det de vil ha og så tar vi vekk tallerken når de går fra. Da lærer de å spise ferdig.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. september 2012 #10 Skrevet 15. september 2012 Nope... Jeg vet at mange er veldig uenig med meg her, men vi krever det ikke av de eldre barna våres heller (eldste er snart 10 år). De må sitte til alle barna er ferdig i besøk ol, men ikke hjemme. Grunnen er ganske enkel den at jeg synes stemningen rundt bordet blir bedre av at barna får gå i fra bordet etterhvert som de er ferdig med å spise (eller blir det mye sukking og stønning over når de andre er ferdig, mas, sutring osv, blir bare sur stemning av det, helt unødvendig synes jeg), tiden barna bruker på å spise varierer også fra 2-3 min til 30 min, så det kan bli veldig lenge å vente for de som spiser fort.... Regelen er dog at så lenge noen barn fortsatt spiser, så er det ikke lov til å leke med noe på kjøkken/stue, eller rope på den som spiser for å vise noe. De som spiser skal få være i fred.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #11 Skrevet 15. september 2012 Ja, det har begge mine gjort og det har aldri vært noe problem. Nå skal det sies at ungene mine er veldig glad i mat og gjerne sitter og spiser vel så lenge som oss voksne. Så de har gjort det enkelt for oss på det viset Men ja, jeg mener at å sitte ved bordet til alle er forsynt er grunnleggende folkeskikk som like gjerne kan læres fra starten. Helt enig! Blir helt sjokkert over den manglende folkeskikken mange av naboungene har rundt her. å sitte ved bordet til alle er forsynt er helt grunnleggende!
sillyfilly og Olivia Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Krever det ikke, en forventer det til en viss grad for jeg ser at det går an med min jente. Hun er tålmodig nok til å vente. Men da sitter jo ikke vi og drøyer i det uendelige. Hadde sikkert ikke vært så nøye på det om jeg hadde en vilter og utålmodig unge. Det er bare å prøve seg frem og se om set går. Sånn som i familiemiddager eller selskap ser jeg på det som vanlig folkeskikk å vente til alle er ferdige. Og for en 2 åring er det mye lettere om det også praktiseres hjemme.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #13 Skrevet 15. september 2012 Nei.. men nå er minstemann her den som oftest bruker lengst tid på maten da Hender også at 5 åringen får lov til å gå fra om han er ferdig.. ser virkelig ikke poenget med at de skal måtte sitte der lenge etter de er ferdig med å spise og samtidig så blir det gjerne litt mas og tulling som forstyrrer de andre som fortsatt spiser. Er vel til og med "eksperter" som har sagt at barn ikke bør tvinges til å sitte for lenge ved bordet.
Fire småtroll Skrevet 15. september 2012 #14 Skrevet 15. september 2012 Nei, de må sitte ved bordet til alle barna er ferdig, så barna går fra bordet samtidig. Men vi to voksne som ofte kommer litt sent igang med spisingen fordi vi må hjelpe barna litt med å forsyne seg, dele opp osv kan avslutte måltidet i fred og ro, gjerne sitte å småprate litt før vi rydder av osv. Nå er yngste her 3 år da, og de har ingen problemer med å sitte ved bordet til alle er forsynt om vi er i selskap e.l. Men som regel når vi er på besøk eller har middagsgjester er det sammen med andre barnefamilier og da blir ofte det samme praktisert, barna venter på hverandre også sitte vi voksne igjen litt ved bordet.
Gjest AnneS Skrevet 15. september 2012 #15 Skrevet 15. september 2012 Nei, de må sitte ved bordet til alle barna er ferdig, så barna går fra bordet samtidig. Men vi to voksne som ofte kommer litt sent igang med spisingen fordi vi må hjelpe barna litt med å forsyne seg, dele opp osv kan avslutte måltidet i fred og ro, gjerne sitte å småprate litt før vi rydder av osv. Nå er yngste her 3 år da, og de har ingen problemer med å sitte ved bordet til alle er forsynt om vi er i selskap e.l. Men som regel når vi er på besøk eller har middagsgjester er det sammen med andre barnefamilier og da blir ofte det samme praktisert, barna venter på hverandre også sitte vi voksne igjen litt ved bordet. Akkurat som oss dette ) De må sitte til alle barna er ferdige
TPK Skrevet 15. september 2012 #16 Skrevet 15. september 2012 Nei, men han vil som oftest sitte med oss selv om han ikke spiser mer. Han er 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå