Gå til innhold

bare av ren nysgjerrighet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer jeg på hvor mange som har valgt navnefest fremfor dåp på barna sine?

Selv har mitt barn hatt navnefest via humanetiskforbund.

virker som fler og fler går bort i fra den tradisjonelle dåpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte dåp. Vet vel egentlig ikke hva navnefest går ut på, kjenner ingen som har hatt dette....

Skrevet

Jeg skal ikke ha noen deler. Jeg er medlem av humanetisk forbund men ikke aktiv, men ønsker ikke navnfest fordi jeg synes det er unødvendig.

Skrevet

Vi skal ha navnefest fordi det er koselig anledning til å feire den lille med slekt og venner :) Dåp vil vi ikke ha fordi vi ikke er religiøse, og det da blir feil for oss. ønsker barnet vårt å døpe seg når han eller hun er stor nok til å bestemme selv, er det selfølgelig greit ;)

Skrevet

Her ble det ingen av delene på våre barn.

Ser ikke vitsen med å døpe de når vi ikke tror på Gud og dermed ikke kommer til å oppdra dem til å ha tro på Gud.

Har dårlig råd og ser ikke vitsen til å bruke penger vi ikke har til å leie lokale, skaffe mat og kaker bare for å få litt gaver.

Skrevet

Ingen av delene, tror på Gud men er ikke aktiv i noen menighet, men synes barna kan velge selv å døpe seg når de blir tenåringer hvis de vil. Blir litt dumt å stå å lyve til presten om at jeg skal oppdra de kristenst/kirkelig når jeg ikke har tenkt å gjøre det.

Er uenig med human-etisk forbund i så mye så vil ikke ha noe i deres regi.

Fikk gaver av mange uansett, og sendte ut fine takkekort :) Så kan folk komme og se på den nyfødte når de selv ønsker å har tid. Mye stress med langveisfarende og overnattende gjester osv..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hadde verken dåp eller navnefest. Mener at etthvert menneske må selv må bestemme sin religion og aktivt selv melde seg inn så dåp var uaktuelt. Navn fikk hun uavhengig av fest.

Skrevet

Ingen av delene.

Skrevet

navnefest via humanetiskforbund.

Jeg syntes man burde få velge slikt selv=) Men har absolutt ikke noe imot at folk velger dåp. bare syntes det er litt rart å velge en ting pga. tradisjon.

Skrevet

Navnefest kan være uavhengig av humanetiskforbund, bare så det er sagt :) Det er vår plan: En koselig sammekomst med søsken, foreldre, besteforeldre, onkler og tanter, pluss noen av de nærmeste vennene. Ikke noe kjempestort, men en fin, liten feiring hjemme i stua :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...