Gå til innhold

Oj, plutselig svangerskapsdiabetes. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin om en uke, og fikk på igår vite at jeg har svangerskapsdiabetes etter glukosetest. Mistanke fordi babyen er stor. Tok testen for 4 uker siden, og da var det ingenting. Så på torsdag i neste uke skal jeg inn for å lære å måle blodsukker selv, og til en dietist som skal lære meg om kosthold. Har termin fredag, så jeg synes det er litt rart.. Eller???

Hvor alvorlig er dette, bør jeg bekymre meg?

Jeg hadde bmi på 23 før jeg ble gravid, spiser helt normalt - egentlig ganske sundt, så jeg forstår ikke dette? Lagt på meg 10 kg, men har ikke trent så mye pga bekkenløsning. Har dog gått små turer hver dag og jobbet inntil for 4 uker siden.

Ingen i min familie har det heller, men alle har vi vært store ved fødsel.

Håper noen kan hjelpe, synes dette var skikkelig nedtur sånn helt på tampen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var verdiene etter 2 timer? Jeg hadde 8,2 (uke 30), og da holdt det med kostholdsregulering. Gikk da fra sjokolade hele dagen til "lavkarbo", og da gikk det faktisk tilbake. I uke 35 var verdien 7,1 etter 2 timer. Sv.sk.diabetes begynner jo på 7,9...

Skrevet
Jeg har termin om en uke, og fikk på igår vite at jeg har svangerskapsdiabetes etter glukosetest. Mistanke fordi babyen er stor. Tok testen for 4 uker siden, og da var det ingenting. Så på torsdag i neste uke skal jeg inn for å lære å måle blodsukker selv, og til en dietist som skal lære meg om kosthold. Har termin fredag, så jeg synes det er litt rart.. Eller??? Hvor alvorlig er dette, bør jeg bekymre meg? Jeg hadde bmi på 23 før jeg ble gravid, spiser helt normalt - egentlig ganske sundt, så jeg forstår ikke dette? Lagt på meg 10 kg, men har ikke trent så mye pga bekkenløsning. Har dog gått små turer hver dag og jobbet inntil for 4 uker siden. Ingen i min familie har det heller, men alle har vi vært store ved fødsel. Håper noen kan hjelpe, synes dette var skikkelig nedtur sånn helt på tampen.

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes to ganger, og var ikke overvektig noen av gangene. Jeg spiste også sunt, så det kan ramme hvem som helst, selv om overvektige har større sannsynlighet for å få det. At du skal inn på torsdag forstår jeg ikke - jeg fikk beskjed om at de med diabetes ikke får gå til termin, og derfor ble fødsel igangsatt en uke før... Det er ikke så mye fra eller til du kan gjøre så sent uansett.

Skrevet

Hva var verdiene etter 2 timer? Jeg hadde 8,2 (uke 30), og da holdt det med kostholdsregulering. Gikk da fra sjokolade hele dagen til "lavkarbo", og da gikk det faktisk tilbake. I uke 35 var verdien 7,1 etter 2 timer. Sv.sk.diabetes begynner jo på 7,9...

Verdiene var på 3 ,9 fastende og 9 etter to timer!

Spiser lavkarbo fra før, aldri hvitt brød - kun rugbrød og knekkebrød. Men spiser mye frukt, så må vel slutte med det da. Så bra at det forsvant hos deg.

Skrevet
Jeg har termin om en uke, og fikk på igår vite at jeg har svangerskapsdiabetes etter glukosetest. Mistanke fordi babyen er stor. Tok testen for 4 uker siden, og da var det ingenting. Så på torsdag i neste uke skal jeg inn for å lære å måle blodsukker selv, og til en dietist som skal lære meg om kosthold. Har termin fredag, så jeg synes det er litt rart.. Eller??? Hvor alvorlig er dette, bør jeg bekymre meg? Jeg hadde bmi på 23 før jeg ble gravid, spiser helt normalt - egentlig ganske sundt, så jeg forstår ikke dette? Lagt på meg 10 kg, men har ikke trent så mye pga bekkenløsning. Har dog gått små turer hver dag og jobbet inntil for 4 uker siden. Ingen i min familie har det heller, men alle har vi vært store ved fødsel. Håper noen kan hjelpe, synes dette var skikkelig nedtur sånn helt på tampen.

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes to ganger, og var ikke overvektig noen av gangene. Jeg spiste også sunt, så det kan ramme hvem som helst, selv om overvektige har større sannsynlighet for å få det. At du skal inn på torsdag forstår jeg ikke - jeg fikk beskjed om at de med diabetes ikke får gå til termin, og derfor ble fødsel igangsatt en uke før... Det er ikke så mye fra eller til du kan gjøre så sent uansett.

Skjønner ikke helt hvorfor man får det allikevel men får lese litt om det. Skjønner heller ikke hva jeg skal inn å gjøre der torsdag, blir nemlig satt igag fredag, så vi snakker et døgn liksom...

Skrevet

Dytter litt..

Hva innebærer dette egentlig for babyen, annet enn at den blir stor?

Noen som vet?

Skrevet

Du har jo bare 1 uke igjen,så dette er vel ikke noe problem?

Jeg fikk sv.dia i uke 30 forrige svangerskap.Ble lagt inn og måtte sette en masse insulin.Nå fikk jeg påvist det igjen men er bare i uke 14.. har begynt på piller og skal begynne på insulin til uka.

Mange slanke som får dette også,har noe med hormoner/alder osv.Det forsvant i det samme sønnen min kom ut.

Er ikke noe stress for deg som snart skal føde..du blir helt sikkert kvitt det igjen.

Masse lykke til:)

Skrevet

Du må lære å måle det for ukene etter fødsel-Jeg har målt meg i 4 år jeg.. du må også ta en glukose-test ca 6 uker etter fødsel.Ikke noe farlig for baby.

Skrevet

Ok, takk for svar. Håper det forsvinner etter fødsel, og takk for lykkeønsker;)

Skrevet

Vist du ikkje tar detta alvorligt kan det bli for altid. Sjølv om du har termin om 1 uke. Kroppen snur seg ikkje på 1,2 og 3.

Skrevet

Vist du ikkje tar detta alvorligt kan det bli for altid. Sjølv om du har termin om 1 uke. Kroppen snur seg ikkje på 1,2 og 3.

Men jeg tar det absolutt alvorlig! Ville bare vite hva folk har av erfaringer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...