Gå til innhold

Angående samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å høre andres erfaring.

Vi har vært sammen lenge og har selvfølgelig felles hus og har hatt felles økonomi.

Nå er et samlivsbrudd et faktum.

Vi skilles i grunn som venner og har avklart fordeling av barn.

Problemet kommer til økonomien.

Jeg vil helst kjøpe han ut, og han trenger mest mulig penger i form av EK for å komme seg inn på boligmarkedet i området vi er etablerte.

Vi greier ikke å enes om dette.

Han mener vi skal legge huset ut på markedet for å få riktig pris og så trekke salget tilbake.

Jeg kan forstå tankegangen hans, vi vil da oppnå korrekt pris i forhold til dagens marked.

Dersom det gjøres på den måten vil jeg ikke ha råd til å beholde huset, dessuten synes jeg det blir en "offentlig skittentøyvask" da alle våre naboer og alt vi kunne komme og gå gjennom huset vårt, høre om konflikten vår samt at det vil bli en belastning på barna.

Jeg hadde håpet vi kunne få tre verditakster og ta snittet.

Min eks mener det er egoistisk av meg fordi en verditakst aldri vil kunne bli det samme som å legge det ut på markedet, at han da vil gå glipp av pengene som en god megler kan pushe prisen på i en budrunde.

Jeg mener han er egosistisk som med denne metoden vil offentliggjøre vårt brudd og mest sannsynlig frata sine barn mulighetene til å vokse opp i sitt barndomshjem.

Han har likevel sagt en pris som er ok for han, men da vil jeg virkelig slite med å få endene til å møtes. Jeg vil få det til, men det vil ikke være penger til overs til noen som helst utskeielser.

Nå bor vi slik til at det faktisk er mange gratis tilbud og muligheter samt marka og bibliotekt i gang avstand, så barna vil ha mange slike muligheter.

Hva skal jeg gjøre?

Hvordan skal vi løse dette uten å bli uvenner når vi ønsker å ha et godt samarbeid med tanke på barna?

Er det noen som har vært gjennom tilsvarende og hvordan har det fungert?

Trenger virkelig å høre andres erfaringer og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gjøre det på hans måte, men la HAN kjøpe ut deg? Så kan du kjøpe deg ett annet sted. Se om han er like begeistret for ordningen da?

Skrevet

Han vil ikke kjøpe meg ut. Han flytter gjerne.

Enten kjøper jeg han ut eller så selger vi å flytter begge to.

Jeg ønsker for barnas del å bli da de er godt etablert i nærmiljøet.

Hvis jeg flytter vil jeg mest sannsynlig aldri få mulighet til å bo slik vi gjør nå igjen.

Vi vil da bli boende i en 4 roms blokkleilighet.

Jeg mener ikke det er noe galt med å bo i blokk. Har gjort det også, men jeg føler det er dumt å gi slipp på det vi har med bakkeplan, godt nabolag med vennnene til barna. Her har de en helt egen frihet til å være ute uten meg og til å besøke venner på en annen måte.

Eldste begynte på skolen i høst og flere av hans klassekammerater bor i borettslaget.

Skrevet

Jeg personlig ville syntes at det holdt med verditakst uansett om det var mannen eller jeg som skulle betales ut. Får være måte på stress, betale for megler etc etc for de ekstra par tusen.

Det må da være viktig for ham også at barna beholder sin stabile base?

Skrevet

Har ikke vært i samme situasjon (desverre..heldigvis), men utfra det du skriver, så holder jeg med deg i denne saken!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar og støtte. Håper virkelig vi greier å løse dette på en måte som gjør at vi kan beholde et godt samarbeid og som er til barnas beste.

Skrevet

Har ikke vært i din situasjon, men jeg skjønner jo mannen veldig godt. Det er kjempestress å komme inn på markedet igjen og det er klart han gjerne vil sitte igjen med mest mulig egenkapital. Jeg skjønner at du helst vil forsettte å bo der dere bor men det er ikke alltid mulig, og jeg personlig tror ikke barna tar skade av bytte miljø. Det virker jo som du har tenkt å holde deg i området dere bor i uansett om du må flytte i blokk.

Et samlivsbrudd vil uansett gå ut over barna, men det er nok ikke boligen de vil savne mest. Stabiliteten ligger i familien og noe i omgivelsene mener jeg og ikke så mye i boligen.

Når det er det samme for mannen om dere selger huset eller om du blir boende så er det uansett du som er i en ugunstig posisjon.

Jeg er også opptatt av det man sier at man skal leve ikke bare bo.... det er ikke gøy å bruke alt man har av penger på bolig...

Lykke til!

Skrevet

Når alt kommer til alt så har han rett på at huset legges ut på det åpne marked slik at han får en reell sum for hans del av huset.

At du ikke har råd er egentlig ikke så interessant når det er det åpne marked som setter prisen på hus og leiligheter. Om du ikke har råd så må du nesten finne noe annet som du har råd til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...