Gå til innhold

Kan akupunktur føre til abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til akupunktur på onsdag, og fikk endel nåler satt. Snakket med ei venninne i dag, og da kom det fram at jeg prøver å bli gravid nå, IKM neste tirsdag. Og da sjokkerte hun meg litt, for hun sa at akupunktur kunne føre til abort, eller at ikke egget fester seg denne mnd. Er det riktig?? Nå ble jeg skikkelig nervøs, for jeg hadde et håp denne mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkupunktur kan ha begge effekter. Jeg gikk til akkupunktur for å bli gravid, og det funka fint for meg. Men fikk da satt nåler ift til dette. Han sa at man ikke burde ta akkupunktur i ettertid, da nålene kan ha sterk effekt. Men blir svangerskapskvalmen for intens kan man sette litt nåler :)

Skrevet

Nei det kan jeg aldrig tro...Selv fikk jeg akupunktur for å stimulere eggløsningen, og ble gravid samme mnd etter 2,5 års prøvetid:)

Skrevet

Det tror jeg skal mye til.Jeg har tatt akupunktur for å sette igang fødsel, og det er jo vanskelig nok bare det. Tok behandling flere ganger i uka i flere uker...

Skrevet

Teoretisk sett kan det føre til abort. Det er tross alt noen få punkter som ikke skal brukes på gravide, nettopp fordi dette kan sette i gang fødsel. Det er nok kun en minimal, om noen, risiko.

Men hvis man er nylig blitt gravid, eller om man prøver å bli gravid så skal man informere akupunktøren om dette!

Når jeg har pasienter som prøver å bli gravide så utelater jeg de såkalte risikopunktene ift svangerskap mellom el og ikm. Fra ikm til el kan man fint bruke disse punktene.

Det skal også legges til at man mener at man må stimulere nålene ganske mye (på de uriktige punktene) for evt å fremprovosere abort eller fødsel. Normalt bruker man ikke å gjøre så sterk stimulering av nålene.

Ville ikke vært bekymret om jeg var deg, HI. Bare pass på å opplyse akupunktøren at du prøver å bli gravid og hvor du er i syklusen din hver gang du kommer til behandling.

Håper ikm ikke kommer denne måneden for deg ;)

-hilsen akupunktør

Skrevet

Vi har sinnsykt masse punkter de kan sette nåler i. Jeg får nåler i ørene hver uke for å lindre bekkensmerter. De settes av jordmor på sykehuset.

Tidligere har jeg prøvd mot kvalme (hjalp ikke på meg med hyperemesis), og de settes andre steder. Og modningsakupunktur settes andre steder igjen.

Da mamma prøvde å bli gravid med meg gikk hun til en fotsoneterapeut, og hun kunne kjenne på noen av sonene at det var noe på gang. Mamma fikk beskjed om å dra til legen for å sjekke om hun var gravid, for fotsoneterapeuten ville ikke trykke mer, i frykt for å "ødelegge". Så det er nok en mulighet for at ting fører til abort, men at det skal mye til.

Tror ikke du skal bekymre deg! Men si fra til akupunktøren din neste gang, at dere prøver. Så kanskje h*n endrer i nålepunktene sine. :)

Skrevet
Teoretisk sett kan det føre til abort. Det er tross alt noen få punkter som ikke skal brukes på gravide, nettopp fordi dette kan sette i gang fødsel. Det er nok kun en minimal, om noen, risiko. Men hvis man er nylig blitt gravid, eller om man prøver å bli gravid så skal man informere akupunktøren om dette! Når jeg har pasienter som prøver å bli gravide så utelater jeg de såkalte risikopunktene ift svangerskap mellom el og ikm. Fra ikm til el kan man fint bruke disse punktene. Det skal også legges til at man mener at man må stimulere nålene ganske mye (på de uriktige punktene) for evt å fremprovosere abort eller fødsel. Normalt bruker man ikke å gjøre så sterk stimulering av nålene. Ville ikke vært bekymret om jeg var deg, HI. Bare pass på å opplyse akupunktøren at du prøver å bli gravid og hvor du er i syklusen din hver gang du kommer til behandling. Håper ikm ikke kommer denne måneden for deg ;) -hilsen akupunktør

Hvor sitter de skumle pkt hen da? Så jeg kan sjekke om jeg fikk nåler der... Jeg skal si fra til ham neste gang. Men skal ikke dit på over en uke, så innen da har jeg vel funnet ut om det ble mens eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...