Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Har en gutt på 5,5 år. Jeg begynner å innse at han er en bortskjemt liten gutt. Vi har veldig god råd (ingen unnskyldning), men pga det så har vi nok vært veldig "gavmilde" og har skjemt han bort med pakker titt og ofte. Store turer, alltid gjør vi noe moro (som koster mye penger) osv.. Nå maser han om nye leker hver eneste dag. Sier vi nei så er det skriiiiiking minst et par timer. Han maser konstant. Han skal alltid gjøre noe "gøy", og da snakker vi ikke om turer i skogen! Han begynner å bli ufordragelig. Vi har nok i tillegg til dette dullet og dallet mye med han... Han er vant med å få viljen sin og gråååååter hele tiden om han ikke får det. Så - hvor begynner vi? Er det så enkelt som å bare begynne å si nei (og holde oss til det selvfølgelig)? Vi har nå prøvd et par uker på å ikke kjøpe noe, lære han å bli mer selvstendig etc. men det har ikke hjulpet noenting. Jeg begynner faktisk å lure på om han kan ha en diagnose, men innser fort at det nok er kun vår feil. Han: Kler ikke på seg selv (vi har jo alltid gjort det) Tar ikke på skoene (vi har jo alltid gjort det) Spiser ikke selv (vi har jo alltid matet han) Kan ikke leke for seg selv (vi har jo alltid lekt med han) Er ganske bestemmende over småsøsken og skal alltid ha ting på sin måte. Får han ikke ting på sin måte så hyler han og gråter Må legge til at han har veldig mange venner i barnehagen. Så og si alle vil leke med han. hjelp noen?
lille sprelle Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Snakk med ham! Begynn med en ting av gangen! Jeg hadde begynt med å kutte ut gaver og dyre ting å gjøre hele tiden. Prøv dere med en tur i skogen med spikkekniv og bål (pølsegrilling, pinnebrød og selvsagt litt sjokolade som dessert). Ikke sikkert han savner alt det dyre da! OG så ville jeg ganske snart begynt med dette med å kle av og på seg selv osv. (Tipper han gjør det i barnehagen) Det er viktig at han er selvstendig. Vår jobb som foreldre er jo å oppdra selvstendige individer som kan klare seg selv og ta fornuftige valg! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Huff, hehe, hørtes litt slitsomt ut. Bra at dere tar tak. Jeg ville definitivt fortsatt å ikke kjøpe ting til ham. (Jeg sier det en del fordi jeg er skeptisk til forbrukersamfunnet, og det å få og få hele tiden gjør ham til en superforbruker. Men dette har dere jo begynt med. Hold ut:) Og av selvstendighetstrening ville jeg startet med å la ham spise selv. Om han er veldig sta, kan det kanskje bli noen måltider med lite mat, men han finner jo fort ut at han blir sulten. Så kan dere kjøre på med skryt av hvor stor og flink han er:) Om han nekter å kle på seg og gjerne går ut i bare trusa for å slippe, må dere kanskje prøve et klistremerkesystem eller noe. Det går seg nok til om dere bare bestemmer dere:) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Snakk!!! Fordelen med en så stor gutt er at alle forandringer dere gjør kan forklares. Jeg synes det høres ut som om dette har gått alt for langt. Så bra at dere tar tak nå:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå