Gå til innhold

Lus i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det kommet lus i barnehagen vår og vi ble oppfordret til å sjekke barna i helga. Men må en greie med lusekam eller går det an å se lusa i håret? Minsta på 1 år har lite hår og det er veldig tynt. En ser liksom rett ned i hodebunnen hennes. Junior på 3 har litt mer hår, det er egentlig ganske tynt det og. Det er veldig lyst også, nesten hvitt så jeg tenker at hadde det vært noen små svarte lus der, så hadde jeg sett det. Lusa er vel ikke så små at en ikke kan se dem med det blotte øye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man kan se dem. Fikk forresten tips engang det var lus i bhg om å ha balsam i håret til barnet etter vask. Da sliter lusa litt mer med å sitte fast. Vet ikke om det stemmer, men gutten min fikk ikke lus iallfall.

Skrevet

Luseegg er hvite og synes ikke godt.

Nyklekkede lus er gjennomsiktige og så små at de kan krype mellom tennene på en lusekam.

Større lus kan ha forskjellig farge, lysebrun/rødbrun/brun.

Skaff deg en lusekam ført som sist; grer du poden med lusekam et par ganger i uken rekker ikke lusene å etablere seg. Lus med knekte bein formerer seg ikke.. ;)

Skrevet

Vær ops på egga også. Dei sitter rundt håret. Kan kanskje være vanskeligere å se dei i lyst hår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...