Gå til innhold

Uetisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En arbeidsplass jeg kjenner til har mye bra med seg, men når de ansetter nye medarbeidere krever de å få tilgang i blant annet FB konot i noen dager til aktuelle kandidater. De sjekker konkret hvor mye søkerene bruker FB og andre sossiale fora i arbeidstiden og sjekker uttalelser om kontroversielle tema. De søker også mye for å fange opp ting om søkere fra nettet. Er det vanlig og greit eller er det å gå over en grense. Søkere som ikke ønsker å gi tilgang blir så vidt jeg vet ikke vurdert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge firmaet ikke heter Secret Service eller FBI ser jeg virkelig ingen som hels grunn ti at de skal ha tilgang på fb-kontoen til en ansatt. Kan ikke tenke meg til de har lov å kreve det heller.

Skrevet

Hva slags arbeidsplass er det snakk om?

Syns dette høres merkelig ut om dette gjelder "vanlige" jobber, men jeg forsto hvorfor de tok bakgrunnsjekk o.l da jeg søkte jobb i PST ;)

Skrevet

Det er jo ganske smart å sjekke. Både å google og å sjekke FB tror jeg er helt vanlig, men å kreve å få se det som ligger på lukkede profiler har jeg ikke hørt om.

Skrevet

Det er langt over grensa- og jeg hadde absolutt ikke ville jobbet der.

Skrevet

Høres snodig ut. Hadde ikke villet jobbe et sted hvor de hadde bedt om tilgang til FB-kontoen min. Men samtidig vet vi jo at det er normalt og fullt lovlig å søke opp aktuelle søkere på Facebook og andre steder på nett. Så åpen profil er ikke nødvendigvis et sjakktrekk når man er i en jobbsøkersituasjon, naturligvis litt avhengig av hva man har kringkastet på profilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...