Gå til innhold

Foreldrestipend fra Lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man krav på foreldrepenger fra Lånekassen dersom man blir gravid i sitt siste studieår, men ikke har planer om å studere videre?

Feks om jeg blir gravid i november, siste året i bacheloren min. Har jeg da krav på foreldrestipend fra aug av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg opp i et studie uansett! Da får du fødselsstipend og det er ingen krav for at du må ta studiet når perminsjonen er ferdig.

Det gjør mange av mine studiner som blir gravide siste året i studiet.

Skrevet

Nei, men du kan melde deg opp på et studie som du så tar permisjon ifra. Du trenger ikke starte på dette studiet etter permisjonen. Jeg tok f.eks videreutdanning høsten 2011/våren2012. Fikk baby i april. Søkte derfor på et årsstudie fra høsten 2012 som jeg å har permisjon fra. Får derfor foreldrestipend fra Lånekassen.

Skrevet

Oki, smart. Takk for tips. Det står jo på Lånekassen at man må ha vært student seks måneder før man føder for å ha krav på penger, og det har jeg jo:) HI

Skrevet

Ja du må også ha vært student på samme sted de siste 6 mnd for å få permisjon (ihverfall der jeg gikk) så søk på nytt studie på samme studiested ;)

Skrevet

Om jeg blir gravid nå i høst, så søker jeg altså opptak til nytt studie i april 2013? Må jeg da søke permisjon for årsstudiet jeg har kommet inn på til aug 2013? Har jo ikke tenkt å ta det igjen året etter..

Skrevet

Ja du må ha permisjon fra studiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...