Gå til innhold

Jobb 6 av de siste 10 mnd - noen som kan noe om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det likegyldig hvilke av de siste 10 mnd du har jobbet?

 

Hvis man sier opp jobben sin noen mnd før man går ut i permisjon hvordan regnes foreldrpenger ut da? Hvis jeg har jobbet 6 av de siste 10 mnd, men ikke de siste 2 før fødesl f.eks ødelegger de 2 mnd uten inntekt grunnlaget eller regnes foreldrepengene ut etter hva man har tjent de andre mnd?

 

jeg har en jobb som er svært destruktiv, det er et forferdelig psykososialt miljø her, dårlig ledelse og ingenting som fungerer. I tillegg har jeg lite å gjøre og en sjef som følger meg opp veldig lite. Har ikke samvittighet til å sykemelde meg uten grunn og vil da heller si opp før jeg går ut i permisjon. Men jeg vil ikke gjøre det om det senker foreldrepengergrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nestegang:)

Mente ikke sykepenger, men om man sier opp jobben og er arbeidsledig 2 mnd før fødsel. Kan man søke foreldrepenger på det grunnlaget man tjente før man sluttet? Eller vil de mnd uten inntekt senke grunnlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager fikk ikke med meg den setninga ;)

 

Nei da blir jeg mer usikker. Synes du bare skal sykemelde deg, og sÅ sier du opp jobben da du gÅr ut i permisjon.. Er nok det jeg ville ha gjort. Har ikke brydd meg sÅ mye om hva andre synes, sÅ lenge jeg fÅr det godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager fikk ikke med meg den setninga ;) Nei da blir jeg mer usikker. Synes du bare skal sykemelde deg, og sÅ sier du opp jobben da du gÅr ut i permisjon.. Er nok det jeg ville ha gjort. Har ikke brydd meg sÅ mye om hva andre synes, sÅ lenge jeg fÅr det godt ;)

 

Nei, hvorfor tenke pÅ at det gÅr utover andre. Det mest viktige er vel DEG???

NÅr du velger Å misbruke sykepengeordningen sÅ vil det til syvende og sist gÅ utover de som virkelig trenger det. Og kanskje deg den dagen du faktisk trenger det.

Jeg slutter aldri Å bli sjokkert over folks holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager fikk ikke med meg den setninga ;) Nei da blir jeg mer usikker. Synes du bare skal sykemelde deg, og sÅ sier du opp jobben da du gÅr ut i permisjon.. Er nok det jeg ville ha gjort. Har ikke brydd meg sÅ mye om hva andre synes, sÅ lenge jeg fÅr det godt ;)
Nei, hvorfor tenke pÅ at det gÅr utover andre. Det mest viktige er vel DEG??? NÅr du velger Å misbruke sykepengeordningen sÅ vil det til syvende og sist gÅ utover de som virkelig trenger det. Og kanskje deg den dagen du faktisk trenger det. Jeg slutter aldri Å bli sjokkert over folks holdninger.

 

Er du dum eller(Sorry mac, men nÅr jeg leser slike ting, tenker jeg akkurat det)?

 

Hvis jeg hadde vært i en jobb der jeg mistrivdes noe voldsomt, gruet meg til Å gÅ pÅ jobb hver dag, og i tillegg blitt sliten psyksisk grunnet miljøet pÅ jobb, sÅ JA! Da hadde jeg enten sluttet, eller kontaktet lege for evt sykemeldelse. Og hvorfor skal man unngÅ Å ta vare pÅ seg selv i en slik situasjon og andre situasjoner der du helt klart kjenner at du ikke har det bra?

 

Er det ikke viktig at man selv trives for Å kunne yte mest mulig service til andre? Og hva skjer nÅr man ikke trives? Hva skjer nÅr man har en sjef som ikke tar hensyn?

 

Hvis du fremdeles synes det er misbruk av sykepengeordningen, sÅ vil jeg si at du er en av dem som virkelig har null innsikt for andre og null empati nÅr du mener at det vil gÅ ut over andre hva man selv velger Å gjøre for egen trivsel.

 

Lurer virkelig pÅ HVA du synes er sÅ galt med overnevnte?? Mener du virkelig at man skal utsette seg selv for et slikt arbeidsmiljø, eller skal man ha seg selv i tankene og tenke: hva er best for meg? PÅ hvilken mÅte vil jeg fÅ det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg ville meldt meg hos noen vikarbyrå slik at dere ikke går som arbeidsledig. Er selv midt i kampen om pengene mine fra Nav og har mistet en arbeidsgiver siden jeg ikke har jobbet der på 2- 3 mnd. Dermed tenker jeg at om dere blir arb ledi 2-3 mnd kan det hende dere kommer utfor samme som meg at tidligere arb giver ikke blir godkjent siden dette anses som en avsluttet arbeidsforhold som det så fint heter i mitt vedtak.

Heldigvis har jeg fremdeles en arb giver igjen men har tapt ca 60-70 % lønn pga at jeg sluttet hos denne arbeidsgiveren, som forøvrig var et råd fra nav selv siden de sa at det var kun siste mnd som var lønnsberegning. Jeg får ikke fornyet kontrakten slik at siste mnd hadde blitt tellende hos avsluttende arb giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For å svare på det ''anonym bruker'' lurer på, det har ingenting å si om du ikke har jobbet de siste 2 mnd, nav går ut i fra den mnd med best utbetaling de siste 6 av 10 mnd, var i hvert fall slik det fungerte med meg da jeg var i lignende situasjon med nr.2. Så om du ikke har hatt inntekt de siste 2 mnd så skal de ikke bry seg med det men sepå den mnd da du hadde best lønn..

 

Håper at dette var ett greit svar og at du fikk svar på det du lurte på :)

Endret av ♥marita&jentene♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det ''anonym bruker'' lurer på, det har ingenting å si om du ikke har jobbet de siste 2 mnd, nav går ut i fra den mnd med best utbetaling de siste 6 av 10 mnd, var i hvert fall slik det fungerte med meg da jeg var i lignende situasjon med nr.2. Så om du ikke har hatt inntekt de siste 2 mnd så skal de ikke bry seg med det men sepå den mnd da du hadde best lønn..

 

Håper at dette var ett greit svar og at du fikk svar på det du lurte på :)

 

Nei, man får IKKE beregnet foreldrepengene ut fra den beste mnd, ei heller fra snittet av de 6 beste som mange tror... Som hovedregel er det inntekten man har når man går ut i permisjon som legges til grunn, har man variabel inntekt regner man et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sjå meg rekna di ut gjennomsnitte på lønnå 6 av di siste 10 mnd å siden eg blei arbeidsledig (sa ikke opp jobben) 4 mnd før permisjon gjekk det akkuratt men jobba som ringeviar i bhg bare for å ha noe å gjøre til permisjonen starta :) men ville nok ikke sagt opp jobben før permisjonen va øve for æ møje vanskeliggare å få jobb når du har hatt ett års pause sjøl om det e permisjon :) lykke te :) å snakk me nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...