Gå til innhold

Pannekakeoppskrift... ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri laget pannekaker før, så kan noen hjelpe meg litt :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager som regel veldig grove pannekaker med mye egg.

- 1 liter melk

- 8 egg

- 3 dl hvetemel

- 4 dl anet mel. (Jeg bruker rug og bygg)

- 5 toppede ss knuste korn. (du får kjøpt små poser med 5 blandigskorn. Eller du kan bruke litt pinnekjerner, linfrø osv...

- Sukker og salt gir jo god smak så jeg velger å bruke 2 ts salt og 4 ss sukker. Der får du bestemme selv hvor mye/lite du synes du trenger. Honning kan også brukes for å frembringe litt søtsmak.

Skrevet
Jeg lager som regel veldig grove pannekaker med mye egg. - 1 liter melk - 8 egg - 3 dl hvetemel - 4 dl anet mel. (Jeg bruker rug og bygg) - 5 toppede ss knuste korn. (du får kjøpt små poser med 5 blandigskorn. Eller du kan bruke litt pinnekjerner, linfrø osv... - Sukker og salt gir jo god smak så jeg velger å bruke 2 ts salt og 4 ss sukker. Der får du bestemme selv hvor mye/lite du synes du trenger. Honning kan også brukes for å frembringe litt søtsmak.

Glemte Havregryn. Jeg bruker alltid ca 2 dl hvaregryn.

Skrevet

Hvis jeg bare lager pannekaker til guttungen bruker jeg:

1 dl mel (varierer litt på meltype)

1,5 dl melk

1-2 egg

Hvis jeg utvider litt med mel og melk tar jeg gjerne 2 el 3 egg. Flere egg gjør at pannekakene er litt vanskeligere å snu, men de smaker fantastisk med ekstra egg:)

Skrevet

Her er en enkel oppskrift for 1 person :)

1 ss smør

1 egg

3 dl melk

2 dl mel

1/4 ts salt

- smelt smøret

- bland alt det tørre i lag (pleier å ha det i målebegeret, så slipper du så mye oppvask :)

- ha egget i en bolle

- bland så det tørre vekslevis med melk i bollen

- ha i smeltet smør til slutt (den må ikke være varmt!! )

- la røre stå i ca 30min for å svelle

Når jeg skal lage store porsjoner så ganger jeg denne oppskriften med antall personer, og mikser litt på meltype. Pleier da å ha 1/4 med fin sammalt mel, og resten hvetemel.

Forresten hvis du klarer å lage tynne pannekaker, så smaker denne oppskriften enda bedre ;)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...