Gå til innhold

Hva legger dere i ordet likestilling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

at menneskene i et samfunn skal kunne leve og velge utifra, personlighet, ønsker, og egenskaper og ikke utifra hårfarge, eller kjønn.

At samfunnet i tillegg skal være romslige nok til å tenke nytt,slik at det blir selvfølgelig at mennesker med f eks strekt redusert begevelighet, ulike sykdommer, utviklingshemminger etc. skal få bruke sine egne ressurser, og ha selvstendige valg når det gjelder arbeidsliv, privatliv, bositasjon etc.

Også hadde jeg synes det var veldig fint om samfunnet så at omsorg er minst like verdifullt for samfunnet som BNP.

jada. vi trenger penger. men det er vel bare onkel skrue som finner så innmari mye trøst i å sovne inntil en pengesekk om kvelden. ;)

det jeg egentlig mener er at jeg syns det er trist, også i et likestillingsperspektiv at det kan virke som de harde verdiene, produksjon, profitt, forbruk, kan virke så mye viktigere en omsorg, inkludering og tid til hverandre.

Skrevet

Likestilling handler om at mennesker skal ha samme muligheter og rettigheter uavhengig av kjønn, funksjonsevne, etnisitet, religion, seksuell orientering, kjønnsidentitet og -uttrykk, sosial bakgrunn og andre liknende vesentlige forhold. Likestilling handler om rettferdighet og grunnleggendemenneskerettigheter. Alle skal ha like rettigheter og muligheter på alle samfunnsområder. Reell likestilling innebærer blant annet lik mulighet til innflytelse, rettferdig fordeling av ansvar og byrder, respekt for menneskesverdet og rett til å føle seg trygg i samfunnet generelt.

Men jeg mener at man ikke skal tillegge kjønnene andre egenskaper enn det som er "naturlig" for dem, dvs ikke presse en mann inn i et kjønnsrollemønster som er typisk kvinnelig (dvs kjønnsrelaterte egenskaper som er slik fra naturens side).

Mann og kvinne ER forskjellige på enkelte områder, det kan være evne for omsorg for andre mennesker, matematisk tenking osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...