Gå til innhold

Mye edderkopper i år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes det er lite, selv nå når høyhankene har sin storhetstid på høsten, heldigvis! Har sett utrolig få korsedderkopper, mulig bare en. Litt mer flått da. Men kommer sikkert an på hvor man bor hen i landet? Nordvestlandet her.

Skrevet

Bor i Akershus nord. Tar flere inne hver dag, aldri sett edderkopper her før. Masse hos naboene og.

HI

Skrevet

Vet ikke om det er noe mer av dem nå enn tidligere, men jeg synes det har vært en del her og, altfor altfor mange ;) *grøss*

Skrevet

Sørvestlandet. Syns jeg har sett flere store edderkopper rundt huset i sommer, enn tidligere. Det bekymrer meg litt. Ikke så kult å rydde i kjellernedgangen, når man vet det er der de verste holder til.

Tidligere løftet jeg opp noen plastpotter som skulle kastes, og da var det en pelskledd edderkopp som hoppet ned fra potta og ned på trappa, hvoretter den skyndte seg å gjemme seg.

Det var en elegant edderkopp, lys grå og pelskledd, ca 3 cm lang. Beina var foran og bak på den, ikke noen på siden liksom.

Skrevet

Har ikke sett flere enn vanlig, men så har vi katter som effektivt holder bestanden av de ekle småkrypene nede.

Skrevet
Sørvestlandet. Syns jeg har sett flere store edderkopper rundt huset i sommer, enn tidligere. Det bekymrer meg litt. Ikke så kult å rydde i kjellernedgangen, når man vet det er der de verste holder til. Tidligere løftet jeg opp noen plastpotter som skulle kastes, og da var det en pelskledd edderkopp som hoppet ned fra potta og ned på trappa, hvoretter den skyndte seg å gjemme seg. Det var en elegant edderkopp, lys grå og pelskledd, ca 3 cm lang. Beina var foran og bak på den, ikke noen på siden liksom.

Fyttikatta!! Jeg har hørt at de største beistene lever nettopp der du bor! Der nede er det behagelig temperatur hele året, minnes å ha hørt at meterologene ikke mener det er ekte vinter, bare høst som går rett over til vår.

Svære kongeroer på størrelse med en håndflate på det verste, har jeg hørt om. Ugh!!

Fant selv en 2,5 cm kongero i boden for noen år siden, jeg holdt på å få hjerteinfarkt. Den verste halvtimen i mitt liv, den måtte dø før jeg klarte å roe meg. (til nå)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har hatt et møte med en dige jævel, den tok jeg ikke selv for å si det sånn....

Etter det har jeg spraya rundt lister, dørkarmer, nedi kjelleren rundt vinduer osv osv. Det hjelper det altså :) Har katter og, så de pleier å leke dem i hjel :)

Skrevet
Den verste halvtimen i mitt liv, den måtte dø før jeg klarte å roe meg. (til nå)

Du kan tro jeg angrer på at jeg ikke drepte den grå edderkoppen, for nå vet jeg ikke hvor den er eller om den er i live. Alle voksne edderkopper dør kanskje til vinteren? Håper det!

Men vi kan være glade for at vi ikke bor i Australia. Der er det visst vanlig å finne svære ulveedderkopper i garasjen, i tarantell-størrelse.

Leste nettopp om en som jobbet på et godskontor som tok i mot kasser fra andre verdensdeler. Plutselig satt det en irrgrønn edderkopp på veggen i lunsjrommet, før den ble borte (og sannsynligvis døde). Tror ikke jeg hadde klart å spise lunsj der nei...

Skrevet
Den verste halvtimen i mitt liv, den måtte dø før jeg klarte å roe meg. (til nå)
Du kan tro jeg angrer på at jeg ikke drepte den grå edderkoppen, for nå vet jeg ikke hvor den er eller om den er i live. Alle voksne edderkopper dør kanskje til vinteren? Håper det! Men vi kan være glade for at vi ikke bor i Australia. Der er det visst vanlig å finne svære ulveedderkopper i garasjen, i tarantell-størrelse. Leste nettopp om en som jobbet på et godskontor som tok i mot kasser fra andre verdensdeler. Plutselig satt det en irrgrønn edderkopp på veggen i lunsjrommet, før den ble borte (og sannsynligvis døde). Tror ikke jeg hadde klart å spise lunsj der nei...

Høres ikke kjekt ut at du lot den leve, jeg hadde ikke klart å slappe av jeg altså! Det er en del eddekopper som lever om vinteren, får bare håpe det ikke er din! Min store tok jeg på boden i starten av mars.

Australia er en plass jeg aldri kommer til å besøke, mye pga udyr i diverse størrelser. Mener å ha lest at man må sjekke skoene i gangen hver gang før man tar de på, da Sort Enke liker å gjemme seg der..

Dess lenger nord man kommer, dess mindre edderkopper er det. Skulle jeg ha måttet flytte til Finnmark hadde jeg levd uten denne frykten. Også uten frykt for flått og orm. :)

Skrevet

Tatt flere av de herslige husedderkoppene, mye flere i år enn i fjor. Bor i østfold.

Skrevet
Du kan tro jeg angrer på at jeg ikke drepte den grå edderkoppen, for nå vet jeg ikke hvor den er eller om den er i live. Alle voksne edderkopper dør kanskje til vinteren? Håper det! Men vi kan være glade for at vi ikke bor i Australia. Der er det visst vanlig å finne svære ulveedderkopper i garasjen, i tarantell-størrelse. Leste nettopp om en som jobbet på et godskontor som tok i mot kasser fra andre verdensdeler. Plutselig satt det en irrgrønn edderkopp på veggen i lunsjrommet, før den ble borte (og sannsynligvis døde). Tror ikke jeg hadde klart å spise lunsj der nei...
Høres ikke kjekt ut at du lot den leve, jeg hadde ikke klart å slappe av jeg altså! Det er en del eddekopper som lever om vinteren, får bare håpe det ikke er din! Min store tok jeg på boden i starten av mars. Australia er en plass jeg aldri kommer til å besøke, mye pga udyr i diverse størrelser. Mener å ha lest at man må sjekke skoene i gangen hver gang før man tar de på, da Sort Enke liker å gjemme seg der.. Dess lenger nord man kommer, dess mindre edderkopper er det. Skulle jeg ha måttet flytte til Finnmark hadde jeg levd uten denne frykten. Også uten frykt for flått og orm. :)

åjoda, vi har både flått og edderkopper her :) Hilsen finnmarking

Skrevet

Jeg har lest at de ikke liker peppermynte, så man kan kjøpe peppermynteolje og blande ut med litt vann, helle på en sprayflaske og spraye rundt dører og vinduer. Dette skal hindre dem i å gå inn og er et godt alternativ til giftsprayene. Især hvis man er gravid, eller har små barn i huset;)

Skrevet
Høres ikke kjekt ut at du lot den leve, jeg hadde ikke klart å slappe av jeg altså! Det er en del eddekopper som lever om vinteren, får bare håpe det ikke er din! Min store tok jeg på boden i starten av mars. Australia er en plass jeg aldri kommer til å besøke, mye pga udyr i diverse størrelser. Mener å ha lest at man må sjekke skoene i gangen hver gang før man tar de på, da Sort Enke liker å gjemme seg der.. Dess lenger nord man kommer, dess mindre edderkopper er det. Skulle jeg ha måttet flytte til Finnmark hadde jeg levd uten denne frykten. Også uten frykt for flått og orm. :)
åjoda, vi har både flått og edderkopper her :) Hilsen finnmarking

Men mye mindre enn sør i landet!

Kommer selv nordfra og det er lite i forhold til her jeg bor nå. Flått sies å ha kommet så langt nord som Bodø med noe spredning, mens det for 10-20 år siden var satt grense ved trøndelag/nordland. Vi fikk iallefall aldri flått som barn, var ikke noe man tenkte fantes i skogen. De sniker seg sakte nordover, og godt det går sakte;) Huggorm sies å ha blitt sett nord til trøndelag/nrodlandsgrensen. Det er kaldt klima og de trives ikke særlig, ikke digre edderkopper heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...