Gå til innhold

Familietrøbbel (langt).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor har fått en dødelig diagnose. Vi vet ikke hvor lenge hun kommer til å leve. det kan ta 3 mnd og det kan ta 5 år.

Når dette var ferskt bestemte hun seg for at alt skulle være ordnet og alle papirer klar før hun døde for å unngå problemer.

Lng historie men 1 år før dette klarte de endelig å kjøpe tilbake familiegården til min svigerfar. Han døde 2 uker etter de overtok men drømte om å kunne flytte tilbake i åresvis. Ingen andre av arvingene enn min mann og jeg hadde råd til å evt overta eiendommen når min svigermor skal dø.

Vi signerte en kontrakt der vi kjøper gården til takst. Min svigermor får ut ca 400 000 nå før hun dør så hun har noe ekstra å kose seg for på sine siste dager. Resten skal betales ut til de andre arvingene ( 2 brødre) når hun dør og vi overtar huset. Dette er skrevet og signert hos advokat.

Vi bor for tiden i utlandet pga studier/helse.

Nå har ene broren funnet ut at han vil ha gården. Han har rundsnakket min syke svigermor og spiller på at vi ikke bor i nærheten til å kunne pleie henne, handle, kjøre til legen osv.

Problemet er at denne broren ikke har samme økonomi som oss. Svigermor har derfor "funnet ut" at det er mer riktig at denne broren skal overta siden han skal "pleie henne. MEN pga hans økonomi skal han få det 1 000 000 under takst. = ca 1 million billigere enne det broren (min mann) har avtale om å kjøpe det for!!!!

Vi nekter å godta dette og lener oss til arveregler (hun sitter i uskiftet bo). Men de mener vi er grisk, usympatisk,egoistisk oosv. Er ikke måte på.

De mener vi skal oppheve avtalen og la broren kjøpe det fordi han bor i nærheten og skal pleie henne og derfor bør kompenseres for dette.

Broren bor i nabohuset og er lånt over pipen inkl kausjonister på en hytte som er mye mindre verdt enn eiendomen det er snakk om. Han har ike råd å kjøpe brødrene ut og mener han må få avslag fordi han skal "pleie".

Min mann har pendlet til og fra landet vi bor og Norge. Vært med på alle legetimer og stråling/cellegift. Men det er ikke godt nok for dem.

Vi hadde hus i Norge men solgte dette pga at vi hadde signert avtale om å overta barndomshjemmet. Hvis vi gir etter har vi ikke noe sted å komme tilbake til i Norge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har en gyldig kontrakt og forholder dere til den. Det må svigermor og de andre i familien også gjøre.

Skrevet

Men de mener at så lenge kontrakten ikke er tinglyst så kan de bare overse den og lage en ny kontrakt.

Vi har prøvd å forklare de at det ikke er så lett men det vil de ikke høre på. Hvis vi tvinger igjennom avtalen blir det utrolig mye bråk. Vi vil jo ikke ha bråk men samtidig kan vi jo aldri gå med på at broren skal få en helt annen kjøpesum bare fordi han har en annen økonomi.

Moren sa så bra: Dere har jo så god økonomi så dere trenger jo ikke de ekstra pengene men xxx (svigerbror) har ikke så mye så vi må jo få dette til...halloooooo!!!!

Skal vi bli straffet for at vi har vært mer nøysom/smartere økonomisk enn broren opp igjennom årene? Blir for dumt!!!

Skrevet
Men de mener at så lenge kontrakten ikke er tinglyst så kan de bare overse den og lage en ny kontrakt. Vi har prøvd å forklare de at det ikke er så lett men det vil de ikke høre på. Hvis vi tvinger igjennom avtalen blir det utrolig mye bråk. Vi vil jo ikke ha bråk men samtidig kan vi jo aldri gå med på at broren skal få en helt annen kjøpesum bare fordi han har en annen økonomi. Moren sa så bra: Dere har jo så god økonomi så dere trenger jo ikke de ekstra pengene men xxx (svigerbror) har ikke så mye så vi må jo få dette til...halloooooo!!!! Skal vi bli straffet for at vi har vært mer nøysom/smartere økonomisk enn broren opp igjennom årene? Blir for dumt!!!

Så lenge en kontrakt ikke gjør at en, eller flerem av partene kommer dårligere ut enn loven sier og alle innvolverte har signert, og er ved sine fulle fem, så er kontrakten gyldig selv om den ikke er tinglyst.

Dere hadde en avtale og dere har en kontrakt. Om svigermor vil drive med veldedighet så kan hun gjøre det på eget initiativ uten å snyte andre eller ved å bryte en gyldig kontrakt hun frivillig har inngått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...