bIomstre Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 Blomsterløk så klart! Hva setter dere i høst? Noen fine/kule/søte/bedårende/fargerike tips? Jeg har også lyst å sette løk i plenen. Har allerede snøklokker som har forvillet seg utpå. Må vel supplere med en like tidlig art, slik at den er ferdig innen det er tid for første plenklipp? Hva sprer seg like godt selv slik som snøklokkene?
Gjest sug lut Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Ah, blomsterløk! Det har jeg faktisk ikke gjort ennå, så deilig at du minnet meg på det. Selv om de jeg hadde i fjor ikke var en ravende suksess akkurat - de aller fleste råtna i potta, kun en tre-fire krokus blomstra og resten var bare grønne. Men jeg gir meg vel ikke ennå, så får stappe nedi noen i år også. Løk i plen er så fint - jeg elsker scilla, som sprer seg veldig villig.
Gjest Mentha Skrevet 14. september 2012 #3 Skrevet 14. september 2012 Hm, kanskje jeg må prøve meg i år jeg også. Føler et visst press ettersom naboen har de vakreste bed som bugner gjennoom hele sommeren av forskjellige blomster, og jeg har overvokste villniss iblandet gammelt skrot fra i fjor. Huff. Er det noen triks til å plante løk, sånn bortsett fra å ha toppen opp og bunnen ned? Hva lønner seg å begynne med for en amatørplanter? Skal på shopping i dag så da blir det vel en tur innom plantasjen på veien!
bIomstre Skrevet 14. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2012 Krokuser mangler jeg, det må til! Åssen er det, blir alle lilla til slutt? Tror at alle de lave løkblomstene er enkle, krokus, snøklokker, scilla, perleblomst, lave tulipaner... Men det er kanskje bare fordi jeg har vært litt uheldig med høye tulipaner på vindutsatte steder.... Og de må ikke settes med toppen opp en gang! Setter man noen med toppen ned så kommer de litt senere enn de andre og man har løkblomstene lenger - supert! I fjor satte jeg noen høye, flotte, mørklilla allium. Traff en lun plass, og de ble så utrolig flotte! Ventet vel og lenge på de, og trodde nesten de var råtna bort, men de kom sent men godt og gledet leeeenge! Håper de kommer igjen.
☆☆☆ Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Off, desse blomster- og hagetrådane får meg til å grøsse, eg skal snart flytte til eit bitte lite hus med 1,5 mål arbeid rundt. Misforstå meg rett, eg gler meg til å høste av tre plommetre, tre epletre og diverse bærbusker, samt å piske gubben rundt med grasklipparen. Men så er det den ufattelege mengden luking som må til for å halde hagen i akseptabel stand
bIomstre Skrevet 14. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2012 Da må du anlegge en LOL-hage! Lur og lat
☆☆☆ Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 Da må du anlegge en LOL-hage! Lur og lat Problemet er at dei forrige bebuarane har brukt over 40 år på å lage ein kjempefin hage, og at eg dermed ikkje kan få meg til å la han forfalle. Hadde eg skulle opparbeida ei tomt sjølv hadde det blitt utstrakt bruk av asvalt og kunstgras, med ei og anna plantekrukke...
bIomstre Skrevet 14. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 14. september 2012 Så flott at du vil ta vare på den! Men det går sikkert ann å gjøre den lurere og latere. Noen tips: http://blogg.aftenbladet.no/hage/2012/08/23/lol-lur-og-lat/ Og kjøp Tore Småland sin bok Late hager
Gjest Mentha Skrevet 14. september 2012 #9 Skrevet 14. september 2012 Det høres ut som noe for meg! Hurra, nå skal jeg stjele litt ideer og planlegge lat hage
Iiiiik Skrevet 14. september 2012 #10 Skrevet 14. september 2012 Kontaktlinser tenker jeg hver gang jeg leser overskriften! Men altså blomsterløk. Jeg kjøpte noen lilla tulipaner i år, håper de blir like flotte til våren som de er på bildet. Ellers er plenen full av scilla, de sprer seg herlig. I år ble det robotklipper her, så den får holde seg i vinterdvale til tulipaner og krokus og scilla har blomstret ferdig rundt omkring.
Gjest sug lut Skrevet 15. september 2012 #11 Skrevet 15. september 2012 Iiik, jeg tenker akkurat det samme, linser er genialt for tårefri løk! Er du fornøyd med robotklipper?
Iiiiik Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Veldig fornøyd og mannen er enda mer fornøyd. Det var i hovedsak ham som klippet gresset. Vi var fire uker på ferie i sommer og kom hjem til kortklippet gress. Veldig deilig :-)
Gjest amandine Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Høres snasent ut! Når jeg skjærer løk er forøvrig eneste gangen jeg savner kontaktlinsene jeg pleide å bruke.. Den robotklipperen,den er vel avhengig av jevn plen og gjerde? Vil jo ikke at den skal klippe hos naboen, og hos meg er det ikke akkurat vatret plen heller..Og hva synes den om store mengder regn? Ellers blomstre: Du kan kjøpe løk på nettet fra England, husker ikke hvor lenger men det finner vel du googledamen ut? Over there har de alskens fine, cyklamen, for eksempel.. Ellers synes jeg du skal prøve deg på Mildekrokus som danner lys lilla tepper, Scilla som lager blå tepper, eller vanlige krokus i masse farger. De sprer seg også om enn ikke like fort. Tuer av påskeliljer er også fint!
Iiiiik Skrevet 17. september 2012 #14 Skrevet 17. september 2012 Klipperen tåler en del stigning, 30 grader, var det det? Med dype søkk og furer blir det vanskelig, da kan den sette seg fast, særlig når det er vått. Juli var temmelig våt her på våre kanter, men det gikk helt fint. Ikke noe problem. Den rømmer ikke, det er lagt ut en tynn ledning rundt tomta og den holder seg innenfor den grensen som er lagt for den.
bIomstre Skrevet 17. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2012 Hulk! Her blir det muligens blomsterløktårer likevel Vi har satt opp lekestue og måtte da fjerne et bedd det likevel ikke vokste noe i.... Med ett STORT unntak. Tidlig vår er det fullt av nyydelige klosterklokker som har bodd der siden 50-tallet. Mannen var gullegod, spadde opp alle løkene og lagret de i garasjen så jeg kunne sette de ett nytt sted. Men så leser jeg at klosterklokkeløk er ferskvare og ikke tåler å tørke ut! Dobbel hulk! Tenk om jeg har ødelagt de?! Fikk de i jorda i går, men da hadde de vel vært oppe i en 3 ukers tid... Biter negler til våren kommer...
Gjest amandine Skrevet 17. september 2012 #16 Skrevet 17. september 2012 Det går sikkert fint! Mine lå slengt i et hjørne en stund og har kommet fint tilbake. Hvis ikke skal jeg supplere deg med frø til våren!
bIomstre Skrevet 17. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 17. september 2012 Det går sikkert fint! Mine lå slengt i et hjørne en stund og har kommet fint tilbake. Hvis ikke skal jeg supplere deg med frø til våren! Du er god! Da kommer jeg hulkende til deg hvis det trengs Ellers hadde jeg tenkt meg til gartneri i dag å se etter mildekrokus og annet, men så ble jeg hjemme med sykt skolebarn isteden. Så da får vi finne på noe annet kos. Kanskje dette er dagen for å begå mikke-mus-polarbrød!
Gjest amandine Skrevet 17. september 2012 #18 Skrevet 17. september 2012 Det går sikkert fint! Mine lå slengt i et hjørne en stund og har kommet fint tilbake. Hvis ikke skal jeg supplere deg med frø til våren! Du er god! Da kommer jeg hulkende til deg hvis det trengs Ellers hadde jeg tenkt meg til gartneri i dag å se etter mildekrokus og annet, men så ble jeg hjemme med sykt skolebarn isteden. Så da får vi finne på noe annet kos. Kanskje dette er dagen for å begå mikke-mus-polarbrød! Har Mildekrokus, også, jeg;-)Men jeg vet ikke helt hvor så kan ikke grave dem opp før de dukker opp igjen til våren. Men da kan du få! Primula(kusymre) er også hyggelig om våren, forresten. Jeg har litt spredd rundt av de også, noen veldig fine rosa pluss de vanlige ville gule.
bIomstre Skrevet 17. september 2012 Forfatter #19 Skrevet 17. september 2012 Har Mildekrokus, også, jeg;-)Men jeg vet ikke helt hvor så kan ikke grave dem opp før de dukker opp igjen til våren. Men da kan du få! Primula(kusymre) er også hyggelig om våren, forresten. Jeg har litt spredd rundt av de også, noen veldig fine rosa pluss de vanlige ville gule. Men da vet jeg hvor jeg skal gå hvis jeg ikke finner mildekrokuser selv Her avløses løkblomstene i plenen av eng... eng-et-eller-annet(ah, hva heter de igjen da? Var du som lærte meg det...) ca da mannen synes det er på tide å begynne å klippe plenen. Men han må pent vente! For de er så fiiine under morelltreet i blomst. Det jeg mangler helt er egentlig sensommerstauder.... Stusselig i hagen nå gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå