Gå til innhold

Fordeler med to barn av motsatt kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt og venter nå en jente. Gleder meg veldig:-) Men, jeg synes det er litt merkelig at mange rundt meg snakker mye om at det praktisk sett er en ulempe å ha barn av motsatt kjønn. De blir aldri riktig gode venner, de utvikler seg i så ujevnt tempo, de kommer til å ha ulike fritidsaktiviteter, og vi kan bare glemme å ha harmoniske hyttehelger med barna for ungene kommer ikke til å ville gjøre det samme... De kan ikke arve tøy eller leker etter hverandre osv osv... Det er så mye snakk om dette, at jeg nesten begynner å bli litt lei meg :-(.. Altså, ikke lei meg for at jeg venter jente, for jeg gleder meg bare til å se henne og bli kjent med henne, men jeg skjønner meg ikke på det negative fokuset. synes det er nitrist :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som sier dette har tydligvis ikke en av hvert kjønn.

Min gutt og jente er tette venner, de leker godt sammen både med biler og jenteleker. De klemmer hverandre når de sier hadet om morgene og de bader i badekaret sammen om kvelden. At de er av forskjellig kjønn har da aldri hatt noe å si på dette.

Et par av punktene stemmer derimot bra.

Jenta kommer nok aldri til å arve storebror sine skjorter, og storebror kommer aldri til å være med lillesøster på balletten. Men de er da to individer, så skulle da bare mangle at de ikke gjør noe hver for seg også. Det er ingen garanti at to av samme kjønn for like interesser og smak heller.

Skrevet

Har en lillebror og gud så gøy det har vært. Vi er veldig gode venner! Tror IKKE du skal bekymre deg for dette. Så heldig du er som har en av hver :) Gled deg.

Skrevet

Min eldste er gutt og yngste er jente. Det er ikke noe problemer av større karakter med det. Hun arver ikke klær i noen særlig stor grad. Regntøy, støvler etc. Som ekstra skift i barnehagen.

Ellers er de bestevennere!

Skrevet

Det er alltid noen som vil fokusere på negative ting. Jeg hører mye om at det virkelig er på tide å få nestemann for ellers vil ikke søsknene bli gode venner og leke sammen og blabla - hele den regla. Gutten min er tre år til våren når jeg er ferdig med utdannelsen min, så han er da minst fire og kanskje fem år før han får et søsken.

Det er fordeler og ulemper med alt, uansett hvordan man snur og vender på det. Selv har jeg både en søster og en bror. Har et godt forhold til begge to, men det er på ulike måter. Snakker ikke så mye med brodern om fødsler og bikinilinja liksom ;) Men det er mye annet som er kult med å ha en bror også. Som jeg sa - fordeler og ulemper :)

Skrevet

Jeg har ei jente og en gutt. Dog de er veldig tette i alder.

Det sies jo at gutter utvikler seg generelt senere enn jenter når det gjelder modenhetsnivå mentalt.

Foreløpig er mine småbarn, så de leker oftest hver for seg, men jeg legger bare mer og mer merke til nå i det siste at de leker mer sammen og trives ihverandres selskap. Faktisk kan jeg tendenser til at storesøster er litt avhengig av lillebror. Nå har de begynt å le og tulle sammen.

Selvsagt kan det være upraktisk med tanke på at de kan utvikle forskjellige interesserer pågrunn av kjønn og man har som regel mye klær som ikke kan arves.

Nå var vi lur og kjøpte de dyre tingene i nøytrale farger da jeg gikk gravid første gang.

Men se det positive i det da: Tenk så gøy å få oppleve å ha et av hvert kjønn. Og det er gøy å kunne handle både gutte og jenteklær. Innrede et gutterom og et jenterom.

Eller man kan innrede rommene helt kjønnsnøytralt om man vil det.

Da jeg var lita hadde jeg like mange guttevenner som jentevenner. Vi tenkte ikke så mye på dette med kjønn. Jeg likte selv best å leke med togbane, lego og biler.

Jeg tror uansett at kjønn ikke spiller den store rollen. Man ser på ungene som barna sine.

Og jeg vet om de som har fått bare jenter, også tette i alder som ikke har kommet overens i barndommen. Det trenger ikke bety noe som helst.

Du skal se at du er glad for at du har de barna du har, uansett hvilken sammensetning det blir.

Skrevet

Vi har en gutt, og venter ei lita jente i desember. Har bare fått positive tilbakemeldinger på at vi får en av hver. Alle jeg kjenner syns det er toppen av lykke :)

Skrevet

Nokon skal då sjå problem i alt! Er det ikkje ein av kvar som pleier vere idealen då? Det irriterar meg i blandt.

Eg kjenner to søskenpar med først gut og så jente. Rett nok er det under to år mellom i begge tilfelle, men der er søskena gode vener. Eg har og vakse opp med ein to år yngre bror, og me har funne på mykje i lag, og er gode vener no i vaksen alder. Nokon ytterklede kan nok arvast og brukast feks til heimebruk/reserve, og ein mårkeblå dress vert feminin om ein har lilla eller mørkrosa lue, men det kan hende at du har vener du kan arve frå?

Det er iallefall ikkje noko å lage problem av. Og kven seier at barn av ame kjønn får like fritidsinteresser?

Skrevet
Nokon skal då sjå problem i alt! Er det ikkje ein av kvar som pleier vere idealen då? Det irriterar meg i blandt. Eg kjenner to søskenpar med først gut og så jente. Rett nok er det under to år mellom i begge tilfelle, men der er søskena gode vener. Eg har og vakse opp med ein to år yngre bror, og me har funne på mykje i lag, og er gode vener no i vaksen alder. Nokon ytterklede kan nok arvast og brukast feks til heimebruk/reserve, og ein mårkeblå dress vert feminin om ein har lilla eller mørkrosa lue, men det kan hende at du har vener du kan arve frå? Det er iallefall ikkje noko å lage problem av. Og kven seier at barn av ame kjønn får like fritidsinteresser?

Jeg har en åtte år yngre bror som jeg har kjempegod kontakt med. Vi har selvsagt ikke tilhørt samme vennekretser, men vi har funnet på masse i lag likevel. Vi hadde mange felles interesser, og har det fremdeles, selv om han fremdeles går på vgs og jeg har bodd hjemmefra i ti år og har fått to barn. Jeg har også arvet klær av ham, han vokste meg over hodet for mange år siden. Før det arvet han litt av meg, men ikke det som var typisk jentete. Har en lillesøster også, og nøyaktig like god kontakt med henne i dag, men i oppveksten var det faktisk lillebror og jeg som hadde mest til felles, selv om lillesøsteren bare er 3 år yngre.

Fikk forresten mange spørsmål om jeg var skuffet da jeg fikk jente nummer to. Burde jo være en gutt, mente de... For meg er det faktisk ikke så nøye hvilket kjønn ungen har.

Skrevet

Fekk gutt først og jente 3,5 år etterpå. Dei er som søsken flest..både venner og uvenner. Storebror godtar å ha med lillesøster på leik-sålenge d e på hans premisser. Han er no 7,5 og ho 4. Syns d har gått kjempefint. Ha ei venninne som har to jenter i samme alder som mine, og dei leika ikkje ilag..

Skrevet

Jeg har en av hver, alltid ønsket meg det og er kjempefornøyd ;)

Aldri tenkt på det som noe negativt.

Har selv en storebror og han har passet på meg gjennom hele oppveksten (om det var problemer hjemme eller om noen mobba meg) og han stiller fortsatt opp om det er noe.

Nå er mine fortsatt ganske små, eldste er 5, men foreløpig leker de fint sammen og regner med at de kommer til å gjøre det en del år til hvertfall siden vi bor på en plass med få barn og alle leker med alle.

Man har aldri noe garanti for hvor godt forhold søsken får uansett hvilke kjønn de er og det er heller ikke en selvfølge at de har samme interesser selv om det er samme kjønn ;)

Skrevet

Vi har en av hver, og selv om de fortsatt er små (gutten snart 4,jenta 16 mnd) så har de allerede stor glede av hverandre. Storebror synes det er kjempestas med ei lita søster, hjelpsom på mange områder, passer på henne, og låner bort leker( på en god dag ;)). Hun synes det er morsomt å leke med biler, og resten av hans leker. Hos oss har det bare vært positivt å ha en av hver. Det blir det nok hos dere også :)

Skrevet

Man har da ingen garanti for at ungene blir perlevenner og deler interesser selv om de er av samme kjønn? som Soleia sier; noen skal da se problemer i alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...