Gå til innhold

Teit med prinsessetema/ utkledning for jentebursdag, 4 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi blir snart fire år og siden det er råååsa og prinsesser som er det store for tida så tenkte jeg at hun kunne ha prinsessetema på bursdagen sin (ikke så revolusjonerende det akkurat men...) Det jeg lurte på var om det blir teit å legge opp til at de kan kle seg ut som prinsesser, dvs skrive på innbydelsen at de gjerne kan kle seg ut, men ingen tvang så klart. Vil det funke bra tror dere, eller er det bare teit og dumt? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes moro ut, men det lager kjøpepress av rosa kjoler.. Jeg synes man skal være forsiktig med å skrive slik i innbydelsen. Hva med å skrive en melding til foreldrene til hvert barn og spørre om de har prinsessekjole? Går ut i fra du tenker utkledningsklær, de med glitter og stas, tiara osv?

Skrevet

aha, godt poeng! Har jeg faktisk ikke tenkt på selv engang.. hehe.. tenkte liksom at alle med jente hadde noe sånt liggende nesten uansett, men det er jo slettes ikke sikkert når jeg tenker meg litt bedre om :P Hmm, kanskje droppe det da...??

HI

Skrevet

Jeg er nok litt sær, men hadde ikke blitt happy for en slik invitasjon. Min datter har ingen prinsessekjole og skal ikke ha det heller. Helt ok med prinsessetema, men press om spesifikk utkledning har jeg ikke sansen for.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes faktisk at det er litt teit og dumt. Ikke minst kjøpepresset som #2 er inne på her. Det blir mange bursdager å gå i etterhvert, og da blir det fort dyrt.

Vil du ha prinsessetema får du heller pynte med prinsesseting og ev. kjøpe inn prinsessekroner, plastsmykker eller andre ting som prinsessene kan pynte seg med.

Skrevet

Syns det er midt i blinken for en fireåring jeg :) min eldste hadde prinsessebursdag da hun ble fire. Jeg skrev at de skulle ta på sin fineste prinsessestas og komme å feire på ekte prinsessers vis. Nevnte aldri noe om kjoler og det var ingen som klagde heller :)

Skrevet

Midt i blinken hadde det nok vært ja, det er jeg ganske sikker på :) Men det er et godt poeng dette med kjøpepress som nevnes over her, det er jo ikke meningen å skape sånt noe nei... Men kanskje jeg bare skal skrive det litt mer åpent da, at vi inviterer til prinsessebursdag, så får folk tolke det som de vil, og eventuelt spørre meg hvis de lurer på dette med utkledning?

HI

Skrevet

Midt i blinken hadde det nok vært ja, det er jeg ganske sikker på :) Men det er et godt poeng dette med kjøpepress som nevnes over her, det er jo ikke meningen å skape sånt noe nei... Men kanskje jeg bare skal skrive det litt mer åpent da, at vi inviterer til prinsessebursdag, så får folk tolke det som de vil, og eventuelt spørre meg hvis de lurer på dette med utkledning?

HI

Det høres veldig bra ut syns jeg :) hvis du i tillegg kjøper litt prinsessestæsj så blir det nok kjempeflott!

Skrevet

Hadde sendt ungen min utkledt som hjemmesydd røverprinsesse a`la Ronja Røverdatter, og sagt at hun skulle røve alle plastsmykkene og tiaraene med seg hjem i en sekk.

Nei, sorry, ikke for å være slem men jeg kom inn på Baby Honey Boo Boo da jeg søkte på et innlegg her tidligere i dag og er helt i sjokk fortsatt. ("Tiara and princesses" eller hva det heter, youtube.)

Min lille jente har enda ikke kommet i prinsessealderen men jeg vet at jeg skal gjøre en stor innsats for å skaffe andre rollemodeller enn kongelige og bratz-babes.

Iallefall informere om at det finnes mange typer av prinsesser, og Disney har ikke patent på dem! :)

Men det var nå min mening, jeg hadde iallefall ikke gidda og kjøpe en rosa kjole for å gå i en bursdag, men tatt julekjolen eller lignende, siden det var fest og vi uansett skulle pynte henne.

Skrevet

Skjønner at jenta di ikke har kommet i prinsessealdern enda ;) Det er ikke så mye man kan gjøre som forelder hvis prinsessedillaen først melder seg, her tror jeg venninner i barnehage og barne-TV spiller en større rolle.... :)

Skrevet

Hvem kjøper filmer til dem og bestemmer hvilke kanaler dere skal ha på tv`en da? Tror at du liker å ha en liten prinsesse jeg, og det er jo ikke noe galt med det. Lær dem å pynte og jåle seg tidligst mulig så skal du se de får seg en kjekk og rik prins når hun blir stor. Det bor en prinsesse i oss alle.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Midt i blinken hadde det nok vært ja, det er jeg ganske sikker på :) Men det er et godt poeng dette med kjøpepress som nevnes over her, det er jo ikke meningen å skape sånt noe nei... Men kanskje jeg bare skal skrive det litt mer åpent da, at vi inviterer til prinsessebursdag, så får folk tolke det som de vil, og eventuelt spørre meg hvis de lurer på dette med utkledning? HI

Syntes det hørtes supert ut=) Skal man liksom ikke kunne ha utkledningsbursdag pga kjøpepress? nei det blir for dumt. Om min datter vil ha prinnsessebursdag om noen år skal hun sannelig få det!

De som ikke ahr prinnsessekjole kan jo bruke en vanlig penkjole og ha litt smykker og glitter stæsj på seg det er noe alle har.

Gå for prinnsessetema du om din datter ønsker det! Jeg klarer ikke å se problemet=)

Skrevet

Hadde sendt ungen min utkledt som hjemmesydd røverprinsesse a`la Ronja Røverdatter, og sagt at hun skulle røve alle plastsmykkene og tiaraene med seg hjem i en sekk.

Nei, sorry, ikke for å være slem men jeg kom inn på Baby Honey Boo Boo da jeg søkte på et innlegg her tidligere i dag og er helt i sjokk fortsatt. ("Tiara and princesses" eller hva det heter, youtube.)

Min lille jente har enda ikke kommet i prinsessealderen men jeg vet at jeg skal gjøre en stor innsats for å skaffe andre rollemodeller enn kongelige og bratz-babes.

Iallefall informere om at det finnes mange typer av prinsesser, og Disney har ikke patent på dem! :)

Men det var nå min mening, jeg hadde iallefall ikke gidda og kjøpe en rosa kjole for å gå i en bursdag, men tatt julekjolen eller lignende, siden det var fest og vi uansett skulle pynte henne.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg får helt fnatt av dette prinsessedallet. Kan ikke folk være litt mer kreative, og skaffe de små litt flere rollemodeller?

Ble dritstolt da vesla mi insisterte på å være Spiderman på karneval i barnehagen. Tøffe jenta mi det, som virkelig skilte seg ut blandt alle tyllkladdene :)

Skrevet

Når jenta mi fyller fire skal jeg invitere jentene på avdelingen til sjørøverbursdag, hun har arvet storebrors fascinasjon for Sabeltann. DA tanker jeg det blir oppstandelse og forvirring i prinsessemamma leieren da! :)

Skrevet

Hadde ikke følt noe kjøpepress om min 4-åring ble invitert i prinsesse bursdag. Det skal jo så lite til. Den fineste kjolen og den forrige bursdagskrona fra barnehagen så hadde hun vært fornøyd :)

Skrevet

Hva er det med dere som er så hysteriske MOT prinsessetema, men samtidig så stolt om jenta vil være Spiderman?

Er den ene Disneyfiguren bedre enn den andre?

Og er dere like stolte den gangen gutten vil kle seg ut som prinsesse i piratbursdagen?

Jeg blir litt lattermild av alle de prinsippfaste anti-prinsesse-mammaene :) Jeg tror dere skal gulpe kameler til langt opp i tenårene :P

Skrevet

Jeg har en sønn men har hatt masse jenter på både sjørøverbursdag og vampyrbursdag og de syns det er kjempestas. Selvfølgelig kom det et par Sunnivaer, men de fleste hadde veldig fine hjemmelagede sjørøver/vampyr-kostymer. Ser ikke problemet med prinsessebursdag, man trenger jo virkelig ikke rosa Disney-kjole for å være med på det. Vil gjerne legge til at jeg er generelt veldig lite begeistret for dette prinsessehysteriet, men dersom det er det 4-åringen vil ha på bursdagen sin så la hun nå få det. De andre gode rollemodellene kan man jo presentere resten av året? Jeg ville skrevet at det er lov å kle seg ut, så bestemmer de jo selv som hva. Min sønn var forresten supermann i sin egen sjørøverbursdag, fordi det var det han hadde lyst til den dagen:-)

Skrevet
Hvem kjøper filmer til dem og bestemmer hvilke kanaler dere skal ha på tv`en da? Tror at du liker å ha en liten prinsesse jeg, og det er jo ikke noe galt med det. Lær dem å pynte og jåle seg tidligst mulig så skal du se de får seg en kjekk og rik prins når hun blir stor. Det bor en prinsesse i oss alle.

HI her. Interessante innspill i debatten her ser jeg :)

Jenta mi har vært kledd opp i brunt og grønt fra hun var baby og i det hele tatt vært ganske så anti-råsa og anti-prinsesse ganske lenge, med en bil-interesse som var riktig så imponerende! Helt til hun begynte på storebarnsavdeling i bhg rett før hun ble 3 år :P Da tok det ikke mange månedene før hun kom hjem og kunne fortelle meg at rosa og lilla var de fineste fargene og at alle andre farger var "stygge" guttefarger. Og at prinsesser var det fineste av alt, at biler var kjedelig osv osv. Hvordan jeg som forelder kunne styre dette skjønner jeg ikke helt? :)

(Jeg foreslo forresten at vi kunne ha Mikke og Minni bursdag istedet for prinsessebursdag, men det ble IKKE godt mottatt. hehe. Så da blir det nok råååsa glitter og prinsessestas på bursdagen hennes, og alle hjerter gleder seg vel uansett tema på bursdagen får vi håpe;)

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene her, men synes du legger det opp fint ved å skrive i innbydelsen at de som vil kan kle seg ut! :) Jeg har barn som haaaaater å kle seg ut og de gjør seg ingenting av å være den eneste som ikke er utkledd i bursdagen. Om det derimot står at de skal kle deg ut er det en kamp for mor og snørr og tårer for barnet..., :P

Skrevet

Foresten enig i at vi som foreldre ikke kan styre alt. Her er det bil for alle penga for eldstegutten, mens far i huset interesserer seg null for biler og maks for fotball.. Far bruker også rosa og lilla t-skjorter/skjorter, mens sønnen har funnet ut at sånne farger er JENTEfarger!

Ikke akkurat påvirket av far sin... ;):P

Skrevet

Sett datterendin i fokus og lag en flott bursdag for henne. Du kan jo alltids møte på noen sære folk som ikke liker det, men som Juliea sier, de trenger ikke ha prinsessekjoler, de fleste har noe kjoler, pynt og fjas til å stesje opp en liten prinsesse frøken. :)

Skrevet

Forrige gang datteren min ble invitert i "prinsessebursdag" krevde hun å få stille i skidress. Dronning var finere enn prinsesse og Bjørgen var dronninga! Gikk bra det også. Da var de riktignok litt eldre, men ungene her er faktisk ikke så nøye på hva de andre har på seg. Det meste blir godtatt selv om det egentlig er lakt opp til et spessielt tema.

Skrevet

Jeg tror det går helt fint med prinsessetema, men det betyr kansje litt hvor dere bor. Her er de fleste foreldrene ganske selvsikkre og lite redde for å sende ungene i arvetøy eller klær fra loppemarked. Det har lav status å komme i kjøpedrakter på karneval ol. Andre steder kan dette være annerledes.

Du får kjøpt billige kroner og "tiarar" i papp. Skriver du at alle får det når de kommer for eksempel trenger ingen gjøre noe spessielt ut av påkledningen om de ikke vil.

Skrevet

Hva er det med dere som er så hysteriske MOT prinsessetema, men samtidig så stolt om jenta vil være Spiderman?

Er den ene Disneyfiguren bedre enn den andre?

Og er dere like stolte den gangen gutten vil kle seg ut som prinsesse i piratbursdagen?

Jeg blir litt lattermild av alle de prinsippfaste anti-prinsesse-mammaene :) Jeg tror dere skal gulpe kameler til langt opp i tenårene :P

Er det verre å være stolt over at dattera si vil kle seg ut som Spiderman, enn å være stolt når hun kler seg ut som prinsesse?

Er overhode ikke "hysterisk"mot prinsessetema, jeg bare synes det er drit kjedelig når ALLE jenter kommer utkledd som det samme. Hadde vært mer artig med litt variasjon. Og ja, JEG har fått min overdose av prinsesse, lenge før jeg i det hele tatt tenkte å få barn, er rett og slett lei.

Er ikke noe verre enn det. Er sikkert mange mødre der ute som er lei av Spiderman på alt mulig også, uten at det nødvendigvis er problematisk?

Og ja, dette kommer sikkert som et sjokk på deg, men jeg hadde helt klart vært like stolt om sønnen min ville være prinsesse i piratbursdag, hvorfor skulle jeg ikke det? Har aldri hatt problemer med folk, små eller store, som ikke må følge flokken i ett og alt, og som gjør som de vil selv uten å la seg styre av A4-malen for hva som liksom er riktig.

Og du, jeg kommer ikke til å svelge en eneste kamel. Jeg har alltid vært inneforstått med og akseptert at dattera mi kan få prinsessedilla. Jeg tror du innbilder deg at dette er et større problem for meg enn det faktisk er :)

Nå som den verste prinsesseperioden til venninnene hennes er over, så ser det uansett ut som om jeg slapp unna :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...