Gå til innhold

Bekymret lekekameratene sønnen min velger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har aldri hatt problemer med å få venner, men han er litt sær likevel. Han finner på spennende leker, men vil styre dem selv og de han "faller for" av lekekamerater er ofte de som følger ham og lar seg styre. Han har ikke problemer med å leke med de andre, men han velger dem litt vekk.

Nå har han begynt i 1. klasse og kjente ingen av guttene godt fra før. Dermed har han valgt å leke med en han kjenner fra barnehagen i friminuttene. De to guttene er veldig forskjellige, vennen er sent utviklet, snakker utydelig og bæsjer fremdeles på seg, min sønn har alltid ligget forran alle i utvikling. Uansett ulikhet så er de kjempe glade i hverandre og har det gøy sammen. Men jeg føler de danner et litt sært og utsatt par...

Mitt problem er at sønnen min ikke blir kjent med de andre gutta i klassen fordi han alltid går med den litt sære vennen sin. Gutta i klassen er allerede en gjeng som jeg alltid ser sammen, mens min sønn altså er med en gutt fra en helt annen klasse.

Jeg har prøvd å få han til å leke litt med de andre også, men han er motvillig. "jeg leker jo med de jeg har lyst til jo" sier han. Jeg bekymrer meg for at han selv stenger seg ute fra sin egen klasse.....hva vis han vil "inn i gjengen" senere men ikke får det til.

Derfor prøver jeg å få ham til ¨besøke de andre gutta på fritiden.. problemet er bare at han har en bestekamerat i nabolaget (som går på en annen skole) som han vil bruke all sin tid med.

Hva tenker dere - lager jeg storm i et vannglass? Var litt utenfor da jeg var liten selv, hadde min sære venninne, men kom meg aldri helt inn i gjengen når jeg ble litt eldre og følte for det. Er redd for at det samme skal skje med sønnen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La gutten få velge sine egne venner:)

Skrevet

Ja, men tenker mer at det hadde vært fint med kontakt med mer enn en gutt. Skjønner liksom ikke helt hvorfor de to må sitte under en busk og grave i jorda mens alle de andre guttene kan leke sammen som en gjeng....

Men gutten har jo venner han er veldig glad i ....må vel kanskje roe meg...

HI

Skrevet

Tenk så glad den andre gutten er for at noen velger han da.

Skrevet

Ja, men tenker mer at det hadde vært fint med kontakt med mer enn en gutt. Skjønner liksom ikke helt hvorfor de to må sitte under en busk og grave i jorda mens alle de andre guttene kan leke sammen som en gjeng....

Men gutten har jo venner han er veldig glad i ....må vel kanskje roe meg...

HI

Ja ser den. Men jeg tror det beste er at du ikke presser han til å være med andre.

Fra 1-3 klasse var jeg kun med en av guttene i klassen. Det var oss to, ingen andre. Når vi begynte i 4 klasse mister vi interesse for hverandre og jeg fikk 2 bestevenner ( jenter) som gikk i samme klasse, som jeg hadde ut ungdomsskolen.

Skrevet
Tenk så glad den andre gutten er for at noen velger han da.

Ja da, men det er liksom ikke mitt hovedfokus. Jeg vet at det vigtigste er nære gode venner, og han har jo de,t både han på skolen og han i nabolaget. Det jeg ikke skjønner er hvorfor han må "velge vekk" de andre. Han er tydligvis den typen som har noen få nære venner og er fornøyd med det...Jeg må bare takle at de han velger er av "dilte etter" typen.

Wææææ det er stressende når man ikke lenger har kontroll på barnas omgangskrets!!!!

Gjest PeppaGris
Skrevet

Vi hadde og har til dels fortsatt ganske likt "problem" som ditt.

Det eneste vi har sagt er at han ikke må holde sammen med bare den ene gutten, fordi det finnes flere barn som vil bli kjent med dem begge og at det kan være veldig gøy å leke flere sammen også.

Ser at det har blitt bedre og at han har blitt flinkere til å variere.

Det er helt greit ¨la barna velge sine venner selv, men de må lære seg å omgås mange forskjellige mennesker og å tilpasse seg. Det lærer de ikke om de kun holder med noen få og alltid får gjøre akkurat det de vil.

Lykke til, det løser seg nok fint skal du se :-)

Skrevet
Vi hadde og har til dels fortsatt ganske likt "problem" som ditt. Det eneste vi har sagt er at han ikke må holde sammen med bare den ene gutten, fordi det finnes flere barn som vil bli kjent med dem begge og at det kan være veldig gøy å leke flere sammen også. Ser at det har blitt bedre og at han har blitt flinkere til å variere. Det er helt greit ¨la barna velge sine venner selv, men de må lære seg å omgås mange forskjellige mennesker og å tilpasse seg. Det lærer de ikke om de kun holder med noen få og alltid får gjøre akkurat det de vil. Lykke til, det løser seg nok fint skal du se :-)

Det er sånn jeg tenker også, han må lære seg å leke med flere og ikke minst - lære seg at ikke alle dilter etter ham og gjør som han sier!!!

Det jeg har tatt av grep er å få ham til å besøke klassekamerater på fritiden. Da kan han heller ta med kompisen her hjemme og ringe på hos klassekamerater for å få dem med ut. Det har fungert et par ganger.

Gjest PeppaGris
Skrevet

Så bra!

Da er det bare å fortsette å oppfordre ham til det, uten å mase om det, så ordner det seg av seg selv til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...