Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 Jeg har vært i kontakt med Språkrådet, og konklusjonen er: det er korrekt å kalle deling av ord der det skal være sammenskrivning, for særskrivingsfeil. Her er svaret: Svar: Jeg svarer øverst for at det skal bli oversiktlig. Det er neppe formulert noen offisiell definisjon på ”særskriving” (og ”sammenskriving”) noe sted. De formuleringene du har funnet på nettsidene våre, er kan hende ikke gode nok, og vi får se nærmere på dem. Jeg er enig i at dette kan være et terminologisk problem når en skriver for et bredere publikum – uten at det nødvendigvis må være det. Her skal jeg bare komme med et par kommentarer Nedenfor bruker jeg ”særskriving” i betydningen ’skrivemåte med mellomrom’, det vil si uten å si noe om rett eller galt. Særskriving kan ut fra dette være både riktig og galt, alt etter som. I praksis dreier særskriving seg om to typer skrivemåter. For det første har vi et avgrenset antall fraser eller uttrykk der det korrekte etter rettskrivningen i dag er særskriving, men der skrivemåten tidligere var med sammenskriving: ”av gårde”, ”for så vidt”, ”for øvrig”, ”i dag”, ”med mindre”, ”om bord”, ”til fots”, ”til og med” o.a. . Her er en del eldre (foreldede) skrivemåter fortsatt i bruk: ”avgårde”, ”forsåvidt” osv. For det andre er alle de nyere tilfellene der skrivende deler opp sammensatte ord i strid med ordbøker og etablert språkfølelse. Hit hører ”røyk fritt”, ”kjempe bra” osv. Ved den første typen var altså sammenskriving tidligere det rette, mens det nå skal være særskriving. Ved den andre typen har sammenskriving alltid vært det rette, og særskriving er feil. Det er vel helst skrivemåter som ”røyk fritt” og ”kjempe bra” som kan kalles ”særskrivingsfeil”, vil jeg mene. Skrivemåter som ”forsåvidt” kunne på tilsvarende kalles ”sammenskrivingsfeil” ut fra gjeldende rettskrivning. De to typene har ellers ikke nødvendigvis så mye med hverandre å gjøre. Jeg håper jeg har forstått deg rett, og at dette virker oppklarende. Jeg har dessverre ikke anledning til å gå dypere inn i problematikken.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Hehe... Dette er kompliserte greier altså. Jeg ser logikken i svaret du har fått, men synes likevel det høres rart ut. Men joda, et ord som er skrevet som særskriving der det skulle være sammenskriving blir vel på sett og vis en feil bruk av særskriving og dermed en slags særskrivingsfeil. På studiet mitt kalles det likevel kun for "mangel på sammenskriving" eller noe lignende. Tror ikke de faglærte selv er enige i fagterminologien
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 Hehe... Dette er kompliserte greier altså. Jeg ser logikken i svaret du har fått, men synes likevel det høres rart ut. Men joda, et ord som er skrevet som særskriving der det skulle være sammenskriving blir vel på sett og vis en feil bruk av særskriving og dermed en slags særskrivingsfeil. På studiet mitt kalles det likevel kun for "mangel på sammenskriving" eller noe lignende. Tror ikke de faglærte selv er enige i fagterminologien Jeg kan si meg enig i at det er litt komplisert og forvirrende, i hvert fall hvis man tar utgangspunkt i definisjonen av at særskriving er deling av flerledde faste uttrykk. Allikevel, så lenge Språkrådet synes det er et godt fagbegrep, tenker jeg at det bør være en grei og enkel måte å omtale fenomenet på (jeg så også at det var linket til en masteroppgave hos Språkrådet som omhandlet "særskriving av sammenskrevne ord", så helt fjernt kan det ikke være). Tenkte uansett at du kunne være interessert i å lese svaret.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Jeg kan si meg enig i at det er litt komplisert og forvirrende, i hvert fall hvis man tar utgangspunkt i definisjonen av at særskriving er deling av flerledde faste uttrykk. Allikevel, så lenge Språkrådet synes det er et godt fagbegrep, tenker jeg at det bør være en grei og enkel måte å omtale fenomenet på (jeg så også at det var linket til en masteroppgave hos Språkrådet som omhandlet "særskriving av sammenskrevne ord", så helt fjernt kan det ikke være). Tenkte uansett at du kunne være interessert i å lese svaret. Ja, det var absolutt interessant Diskuterte det med en venninne en gang også (hun har doktorgrad i nordisk) som fortalte at det var litt ymse hva som ble brukt. Og på studiet mitt bruker de altså ikke særskriving om annet enn deling av ord, og der er det jo også mange språkforskere. Men jeg føler det er greiest å forholde seg til språkrådet sine retningslinjer, så om de sier at særskrivingsfeil er et riktig begrep, så kan eg sikkert venne meg til å bruke dette selv om jeg personlig synes det høres litt rart ut
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 Ja, det er nok med dette begrepet som med andre begreper - de faglærte strider om hva som er best. Har tatt flere emner som har hatt mange lignende elementer i seg, og det er veldig forskjellig hvilke begreper som brukes, selv om det beskriver det samme. Det er jo gjerne slik at noen mener at de har funnet et bedre begrep, mens andre igjen er uenig. For min del velger jeg heretter å forholde meg til særskriving, for så lenge jeg har Språkrådet med meg, føler jeg at det i hvert fall ikke kan være helt galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå