Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 Hva syns dere om den nye konflikten som startet i Egypt og som nå har spredd seg til andre muslimske land? Er det riktig av muslimer å drepe og skade fordi noen tegner Muhammed/lager en islamkritisk film? Hva kan man gjøre i en slik situasjon?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Jeg blir redd. Dette er hva som vil skje her i Norge om noen år, om vi slipper dem inn i landet.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 Ingen har rett til å drepe, uannsett hvor krenket man føler seg.. Men det jeg ikke forstår er : Hvorfor i alle dager kan man ikke bare respektere at man ikke skal avbilde Mohammed ?
Hannepålandet Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Jeg blir provosert over at noen mener de har rett til å drepe eller dømme andre. Dette uansett religion eller farge. Så dersom du mener andre har fornærmet deg og ditt syn, si det, men ikke drep alle som kommer fra samme land som den som fornærmet deg. Og liker du ikke Norge og vår skikk og moral. Dra en plass der du finner likesinnede da vel. Ikke prøv å endre vårt samfunn.
CaptainHindsight Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 Ingen har rett til å drepe, uannsett hvor krenket man føler seg.. Men det jeg ikke forstår er : Hvorfor i alle dager kan man ikke bare respektere at man ikke skal avbilde Mohammed ? Men er det verdt å drepe for? I de siste år har kristne, jøder og katolikker måtte tåle kritikk og hån uten at man ser opptøyer og drap av den grunn. Jeg sitter ikke personlig å tegner Mohammed, men jeg skal få lov til det som ikke-muslimsk uten at jeg blir drept av den grunn. Vi overgir oss, og taper som menneskehet den dagen vi lager lover som nekter kritikk av religion. Til HI: For meg er det skremmende, ikke minst fordi mannen min er amerikansk og vi har kjent det på kroppen mer enn en gang. Det hatet han får kun for å være amerikaner er skremmende.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #6 Skrevet 13. september 2012 Ingen har rett til å drepe, uannsett hvor krenket man føler seg.. Men det jeg ikke forstår er : Hvorfor i alle dager kan man ikke bare respektere at man ikke skal avbilde Mohammed ? Men er det verdt å drepe for? I de siste år har kristne, jøder og katolikker måtte tåle kritikk og hån uten at man ser opptøyer og drap av den grunn. Jeg sitter ikke personlig å tegner Mohammed, men jeg skal få lov til det som ikke-muslimsk uten at jeg blir drept av den grunn. Vi overgir oss, og taper som menneskehet den dagen vi lager lover som nekter kritikk av religion. Til HI: For meg er det skremmende, ikke minst fordi mannen min er amerikansk og vi har kjent det på kroppen mer enn en gang. Det hatet han får kun for å være amerikaner er skremmende. Leser du bare halve innlegget? Jeg sier jo at ingen har rett til å drepe uannsett hvor krenket man føler seg!! For meg virker det som at siden kristne, jøder og katolikker har mått tåle mye, så skal muslimene det og? ..Hvorfor kan vi ikke respektere hverandres religioner uten å krenke, gjøre narr osv. Hvorfor skal du absolutt tegne mohammed?
CaptainHindsight Skrevet 13. september 2012 #7 Skrevet 13. september 2012 Ingen har rett til å drepe, uannsett hvor krenket man føler seg.. Men det jeg ikke forstår er : Hvorfor i alle dager kan man ikke bare respektere at man ikke skal avbilde Mohammed ? Men er det verdt å drepe for? I de siste år har kristne, jøder og katolikker måtte tåle kritikk og hån uten at man ser opptøyer og drap av den grunn. Jeg sitter ikke personlig å tegner Mohammed, men jeg skal få lov til det som ikke-muslimsk uten at jeg blir drept av den grunn. Vi overgir oss, og taper som menneskehet den dagen vi lager lover som nekter kritikk av religion. Til HI: For meg er det skremmende, ikke minst fordi mannen min er amerikansk og vi har kjent det på kroppen mer enn en gang. Det hatet han får kun for å være amerikaner er skremmende. Leser du bare halve innlegget? Jeg sier jo at ingen har rett til å drepe uannsett hvor krenket man føler seg!! For meg virker det som at siden kristne, jøder og katolikker har mått tåle mye, så skal muslimene det og? ..Hvorfor kan vi ikke respektere hverandres religioner uten å krenke, gjøre narr osv. Hvorfor skal du absolutt tegne mohammed? Nei, jeg leser ikke bare halve innlegget, og er enig i at jeg formulerte meg litt merkelig på starten der, men jeg syns det er et tankekors at folk stadig snakker om at det er de ikke-religiøse som må vise hensyn og ikke andre veien. Jeg "skal ikke absolutt" tegne han, men jeg vil ha retten til å gjøre det uten å bli truet på livet. Det er faktisk viktig at kristne, jøder og katolikker har blitt kritisert, det har ført til en moderasjon og modernisering. Nå er det viktig at det samme skjer med Islam, for slik religionen er i dag fører den ikke mye godt med seg. Om karikaturer og lignende er veien å gå er jeg ikke sikker på, men reaksjonene fra den muslimske verden er likevel skremmende.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #8 Skrevet 13. september 2012 Pass dere, denne tråden blir nok sletten den også. Nåde oss som vil diskutere Norges hellige kuer.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #9 Skrevet 13. september 2012 Pass dere, denne tråden blir nok sletten den også. Nåde oss som vil diskutere Norges hellige kuer. Haha! Hellig Fru Blom.
Gjest peacock Skrevet 13. september 2012 #10 Skrevet 13. september 2012 Å slÅ ihjel er vel ikke lov i islam? Det som er problemet rundt omkring er vel snarere at man hjernevasker noen fÅ som da ender opp som ekstremister. Dette har lite med islam Å gjøre, men siden det er disse menneskene vi hører om her til lands tror vi at alle er slik. Om du hadde spurt hvermansen i Kabul hva de synes om Taliban er det nok de færreste som er tilhengere.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #11 Skrevet 13. september 2012 Å slÅ ihjel er vel ikke lov i islam? Det som er problemet rundt omkring er vel snarere at man hjernevasker noen fÅ som da ender opp som ekstremister. Dette har lite med islam Å gjøre, men siden det er disse menneskene vi hører om her til lands tror vi at alle er slik. Om du hadde spurt hvermansen i Kabul hva de synes om Taliban er det nok de færreste som er tilhengere. Hadde du sett "fanget av kjærlighet" fra Afghanistan pÅ nrk nett-tv hadde du sett at de tenker helt annerledes enn vi. Det er landsbyfolk midt i sentrum og de lever likevel etter strenge gamle skikker. De liker ikke Å blande stammer for de hater andre stammer, blir jo som at vi skulle hate samer, nordlendinger og bergensere.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #12 Skrevet 13. september 2012 Å slÅ ihjel er vel ikke lov i islam? Det som er problemet rundt omkring er vel snarere at man hjernevasker noen fÅ som da ender opp som ekstremister. Dette har lite med islam Å gjøre, men siden det er disse menneskene vi hører om her til lands tror vi at alle er slik. Om du hadde spurt hvermansen i Kabul hva de synes om Taliban er det nok de færreste som er tilhengere. Quran (2:191-193) - "And slay them wherever ye find them, and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution [of Muslims] is worse than slaughter [of non-believers]... but if they desist, then lo! Allah is forgiving and merciful. And fight them until persecution is no more, and religion is for Allah." The historical context of this passage is not defensive warfare, since Muhammad and his Muslims had just relocated to Medina and were not under attack by their Meccan adversaries. In fact, the verses urge offensivewarfare, in that Muslims are to drive Meccans out of their own city (which they later did). The use of the word "persecution" by some Muslim translators is thus disingenuous (the actual Muslim words for persecution - "idtihad" - and oppression - a variation of "z-l-m" - do not appear in the verse). The actual Arabic comes from "fitna" which can mean disbelief, or the disorder that results from unbelief or temptation. Taken as a whole, the context makes clear that violence is being authorized until "religion is for Allah" - ie. unbelievers desist in their unbelief.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #13 Skrevet 13. september 2012 Denne syns jeg er tankevekkende... Legg merke til at Islam sprer seg ved krig. http://www.mapsofwar...f-religion.html
Gjest peacock Skrevet 13. september 2012 #14 Skrevet 13. september 2012 Å slÅ ihjel er vel ikke lov i islam? Det som er problemet rundt omkring er vel snarere at man hjernevasker noen fÅ som da ender opp som ekstremister. Dette har lite med islam Å gjøre, men siden det er disse menneskene vi hører om her til lands tror vi at alle er slik. Om du hadde spurt hvermansen i Kabul hva de synes om Taliban er det nok de færreste som er tilhengere. Quran (2:191-193) - "And slay them wherever ye find them, and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution [of Muslims] is worse than slaughter [of non-believers]... but if they desist, then lo! Allah is forgiving and merciful. And fight them until persecution is no more, and religion is for Allah." The historical context of this passage is not defensive warfare, since Muhammad and his Muslims had just relocated to Medina and were not under attack by their Meccan adversaries. In fact, the verses urge offensivewarfare, in that Muslims are to drive Meccans out of their own city (which they later did). The use of the word "persecution" by some Muslim translators is thus disingenuous (the actual Muslim words for persecution - "idtihad" - and oppression - a variation of "z-l-m" - do not appear in the verse). The actual Arabic comes from "fitna" which can mean disbelief, or the disorder that results from unbelief or temptation. Taken as a whole, the context makes clear that violence is being authorized until "religion is for Allah" - ie. unbelievers desist in their unbelief. Ja, men problemet er jo at de dreper hinanden... Mange mange flere sivile som blir drept enn utenlandske soldater, men likevel er man martyr om man sprenger en bombe! Ekstremisme er problemet, ikke islam i seg selv. Og sÅ er det altsÅ de færreste muslimer (ingen som jeg kjenner i hvert fall) som gÅr rundt og dreper fordi folk tror pÅ noe annet enn dem selv - altsÅ de færreste som lever helt etter koranens bokstav (heldigvis!). NÅr det sÅ er sagt kan jeg i og for seg forstÅ at man ikke er glade i at utlendinger kommer og tar over styringen og prøver Å trekke sitt eget samfunnsideal ned over hodet pÅ et samfunn der det overhodet ikke passer. Ikke rart det blir kamper da - det er jo krig. Var ikke mange nordmenn som var glade i tyskerne heller.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #15 Skrevet 13. september 2012 Hva er det med kristendommen? Hørt om inkvisisjonen noen gang? Ikke vær så historieløs. http://no.wikipedia.org/wiki/Inkvisisjonen Kristendommen var minst like ille. Det er ikke fordi en religion er verre enn en annen, det kommer an på menneskene som praktiserer den til enhver tid. Nei til ekstremisme av alle slag, det være seg ekstreme islamister, ekstreme kristne, høyre- eller venstreekstreme politikere (som Hitler, vet dere) og så videre.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #16 Skrevet 13. september 2012 Hva er det med kristendommen? Hørt om inkvisisjonen noen gang? Ikke vær så historieløs. http://no.wikipedia....i/Inkvisisjonen Kristendommen var minst like ille. Det er ikke fordi en religion er verre enn en annen, det kommer an på menneskene som praktiserer den til enhver tid. Nei til ekstremisme av alle slag, det være seg ekstreme islamister, ekstreme kristne, høyre- eller venstreekstreme politikere (som Hitler, vet dere) og så videre. So, you think the Ku Klux Klan and the Spanish Inquisition are bad? So do we, but... Put the Numbers in Perspective More people are killed by Islamists eachyear than in all 350 years of the Spanish Inquisition combined. (source) Islamic terrorists murder more people every day than the Ku Klux Klan has in the last 50 years. (source) More civilians were killed by Muslim extremists in two hours on September 11th than in the 36 years of sectarian conflict in Northern Ireland. (source) 19 Muslim hijackers killed more innocents in two hours on September 11th than the number of American criminals executed in the last 65 years. (source)
holahopp Skrevet 13. september 2012 #17 Skrevet 13. september 2012 Hva er det med kristendommen? Hørt om inkvisisjonen noen gang? Ikke vær så historieløs. http://no.wikipedia.org/wiki/Inkvisisjonen Kristendommen var minst like ille. Det er ikke fordi en religion er verre enn en annen, det kommer an på menneskene som praktiserer den til enhver tid. Nei til ekstremisme av alle slag, det være seg ekstreme islamister, ekstreme kristne, høyre- eller venstreekstreme politikere (som Hitler, vet dere) og så videre. selv om kristendommen har vært ille så kan ikke det direkte sammenlignes mot hva som skjer nå. Vi kan ikke rettferdiggjøre det muslimene nå gjør med å si at kristendommen var ille lenge før vi ble født. Det er nå vi lever. Men skjønner ikke hvorfor man må lage film om det eller tegne muhammed..hva for de som gjør dette ut av det?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #18 Skrevet 13. september 2012 Hva er det med kristendommen? Hørt om inkvisisjonen noen gang? Ikke vær så historieløs. http://no.wikipedia....i/Inkvisisjonen Kristendommen var minst like ille. Det er ikke fordi en religion er verre enn en annen, det kommer an på menneskene som praktiserer den til enhver tid. Nei til ekstremisme av alle slag, det være seg ekstreme islamister, ekstreme kristne, høyre- eller venstreekstreme politikere (som Hitler, vet dere) og så videre. Forskjellen er dog åpenlys. Inkvisisjonen foregikk for mange hundre år siden (Og var forresten katolsk...) mens muslimer dreper for Muhammed i år 2012, mens andre folkeferd nå har "vært" både på månen og mars. Hva kan gjøres for at Islam kan moderniseres til år 2012?
☆☆☆ Skrevet 13. september 2012 #19 Skrevet 13. september 2012 I alle slike diskusjoner ender det opp med at man setter muslimer og islamister i samme bås. De har knapt noe til felles, ikke engang religionen. Før man lærer å skille mellom disse gruppene nytter det ikke å diskutere.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #20 Skrevet 13. september 2012 I alle slike diskusjoner ender det opp med at man setter muslimer og islamister i samme bås. De har knapt noe til felles, ikke engang religionen. Før man lærer å skille mellom disse gruppene nytter det ikke å diskutere. Det de har felles er at de ser på Koranen som Guds ord. Ord som dermed er uten feil. Om man da leser Koranen, og ser hva som faktisk STåR der, så blir disse to faktaene kombinert temmelig skremmende. Og hvor går grensen for muslim/islamister? Er man muslim helt til man dreper noen? Jeg forstår ikke tankegangen, siden begge sverger til en religion som oppfordrer til hellig krig, voldtekt av slaver og kjønnslemlestelse. Hvor mener du grensen går?
☆☆☆ Skrevet 13. september 2012 #21 Skrevet 13. september 2012 I alle slike diskusjoner ender det opp med at man setter muslimer og islamister i samme bås. De har knapt noe til felles, ikke engang religionen. Før man lærer å skille mellom disse gruppene nytter det ikke å diskutere. Det de har felles er at de ser på Koranen som Guds ord. Ord som dermed er uten feil. Om man da leser Koranen, og ser hva som faktisk STåR der, så blir disse to faktaene kombinert temmelig skremmende. Og hvor går grensen for muslim/islamister? Er man muslim helt til man dreper noen? Jeg forstår ikke tankegangen, siden begge sverger til en religion som oppfordrer til hellig krig, voldtekt av slaver og kjønnslemlestelse. Hvor mener du grensen går? De leser koranen som guds ord, nennsomt koranen er nesten like full av selvmotsigelser som bibelen. Forskjellen er vel om de legger vekt på fredsbudskapet eller krigsbudskapet. Det er også mye rom for tolkning i begge disse blekkene (som jo er bakgrunnen for at prester bruker årevis på å lære å lese bibelen). For å ta ordet "jihad" for eksempel, det betyr direkte oversatt noe sånt som slit/strev. Islamister legger en annen mening i det, "hellig krig".
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #22 Skrevet 13. september 2012 I alle slike diskusjoner ender det opp med at man setter muslimer og islamister i samme bås. De har knapt noe til felles, ikke engang religionen. Før man lærer å skille mellom disse gruppene nytter det ikke å diskutere. Det de har felles er at de ser på Koranen som Guds ord. Ord som dermed er uten feil. Om man da leser Koranen, og ser hva som faktisk STåR der, så blir disse to faktaene kombinert temmelig skremmende. Og hvor går grensen for muslim/islamister? Er man muslim helt til man dreper noen? Jeg forstår ikke tankegangen, siden begge sverger til en religion som oppfordrer til hellig krig, voldtekt av slaver og kjønnslemlestelse. Hvor mener du grensen går? De leser koranen som guds ord, nennsomt koranen er nesten like full av selvmotsigelser som bibelen. Forskjellen er vel om de legger vekt på fredsbudskapet eller krigsbudskapet. Det er også mye rom for tolkning i begge disse blekkene (som jo er bakgrunnen for at prester bruker årevis på å lære å lese bibelen). For å ta ordet "jihad" for eksempel, det betyr direkte oversatt noe sånt som slit/strev. Islamister legger en annen mening i det, "hellig krig". Klar over selvmotsigelsene og tolkningene. En Imam sa at man måtte se på den siste selvmotsigelsen, for det er den som er sann. Faktum er likevel at Islam til dags dato er verdens mest voldelige og blodige religion. å si at dette ikke har noe med religionen eller muslimer å gjøre blir for lettvint. Man kan ikke skylde på islamister hver gang en muslim gjør noe voldelig i Guds navn.
Moderator-IS Skrevet 13. september 2012 #23 Skrevet 13. september 2012 Pass dere, denne tråden blir nok sletten den også. Nåde oss som vil diskutere Norges hellige kuer. Om du så begrunnelsen på hvorfor tidligere tråder ble slettet, så er dette den tråden det refereres til som ser ut til å ha intensjon om diskutere temaet saklig og ikke undre seg over hvorvidt tilhengere av en religion kategorisk er tette i pappen.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #24 Skrevet 14. september 2012 Vi ser jo nå at galskapen har nådd Norge. Vi kan ikke engang snakke om ting uten å bli kneblet og sensurert. Jeg syns det er skremmende at mine barn må vokse opp i en verden hvor man ikke kan sette spørsmålstegn over hva som skjer i samfunnet og verden generelt uten å bli kalt for Breivik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå